|
|
|
|---|---|
2mas |
Tjena, Vad ska man ge för en 320iA touring 2001 (6mån gammal) med steptronic, tygklädsel och komfortpaket, cd, larma, multiratt, sportfjädring mm mm ?? |
|
Skulle tro att det är mer lönsamt att gå till en BMWhandlare och pruta på en ny och få exakt den utrustning man vill ha. Nästan nya (max 1 år) bilar brukar begäras priser alltför nära nypriser för att det ska vara intressant. Skulle tro att man gör en bra affär på 230' ca. Simon |
|
| Håller med simon_en. Jag har kollat annonser på nästan nya 3-serie senaste tiden och de begär nästan nypris vilket gör bilen ganska ointressant. Ska man köpa en 1 år gammal bil så bör den vara minst 20% billigare än en ny. | |
2mas |
230 ??? Vi snackar inte om en e36 nu från 96!! :-) Du måste skämta??? Har inte sett priser på 2001:or ens på 318 i den prisnivån! Handlare tar ut minst 290 uppåt och privat ligger de på runt 270-280, var har ni fått 230 ifrån?? En 320i utan något specieltt kostar minst 250 ! Då måste en 320iA touring kosta minst 30 mera! |
|
Det är ok att du inte sett det, min åsikt står fast att det ska vara rejält mycket billigare att köpa en nästan ny bil än en ny. Dessutom ger BMW ofta 8-9% i rabatt på en ny bil...värt att beakta, innebär 25-30000 i detta fallet. Man kan sannolikt utrusta en 320 för 25-30' och få samma pris som en "naken" kostar. Simon |
|
2mas |
Okej okej det är din ÅSIKT! Dock är det inget som skulle sälja en 6 mån gammal bil med en förlust på 100.000 kr! Så antingen köper man en splitter ny för 320 eller en 98 för 20´kr, eller?? De måste ju tappa runt 100.000 kr per år enligt ditt resonemang! Eller ska man räkna med 20% avdrag per år? då kostar en 323iA Touring -99 160´?? Stämmer det?? |
2mas |
Per halvår!! Inte per år menar jag! :-) |
|
Att en bils värde minskar klart mest i kronor och procent under det första året ingen nyhet, gäller speciellt kostsamma bilar typ BMW 320iaT. Extrautrustning ger sällan markant mycket högre försäljningspris, men gör bilen mer lättsåld. Denna har automat vilket brukar innebära att den är billigare än den manuella. De allra flesta bilar går att köpa för 150' SEK efter 3-4 år med några undantag t ex sjuserien som är nere på de priserna efter 3-4 år beroende på motor. Håller med dig om att det är ekonomiskt vansinne att köpa en ny bil och sälja den efter ett halvår, men det är upp till var och en vad man vill lägga sina pengar på. Är det du som ska sälja önskar jag dig lycka till med att få ut så mycket som möjligt! Simon |
|
2mas |
Simon ursäkta om jag lät otrevlig tidigare! :-) Det är en vän som vill köpa en likadan som jag har och jag hjälper honom att leta! Aledningen är jag blev upprörd är ju såklart att jag trodde min inte tappat SÅ mycket! Jag har dock blivit erbjuden 260 av en handlare för bilen men jag ska inte sälja den! Var ska jag kika åt polaren för att hitta en 320iAT för 230´?? |
|
Ja visst kan du leta..men du lär inte hitta en sådan bil för 230´ Jag hade då köpt den direkt isf. Att automat drar ner priset på en sådan ny bil håller jag inte med om. Att en automatare kan dra ner priset när den är lite äldre möjligen. Men på en ny bil icke. Det är ju ungefär som att be handlare dra av 20´ för att man beställer en bil med automat. Nej han ska vara glad om han hittar en under 250´ tror jag. Många värderingar här verka grunda sig på vad dem är värda och inte vad dem kostar och hur mkt folk begär. Om alla bilar som annonseras ut ligger över 260´ kan man väl inte säga att den är värd 230´? För det är ju inte vad marknadspriset är. |
|
|
2mas, kanske har jag fel helt enkelt....jag böjer mig...:-) Simon |
|
|
Det är svårt att sälja så pass dyra bilar privat, vi skulle alla tveka så man måste lägga sig en bit under vad handlarna begär. nypris för en ren 320iAT: 335500 handlarpriset rfån bytbil: 269-305' privat låter väl 250' rimligt |
|
|
Det är ju en till salu nu i bmwbörsen. Har gått 1300 och han begär 280000:-. Låter väl rätt ok tycker jag. ///Johan |
|
2mas |
Johan 99, jepp den tänkte vi åka och kika på. Låter rimligt, kan nog få ner den lite i pris vid "snabb affär" hoppas jag! :-) Jag tyckte nog oxå att 230´lät VÄL billigt, tror ingen är intresserad att sälja för så lite men rimligt är nog kring 260-270 för en 2001 som är såld under året! |
|
Hellre en ny bil, vilket även gör att man får en årsmodell nyare och facelift-modellen. Nypris=270 + steptronic=21 + komf.pkt=15 summa - 8% rabatt = 281. Väljer man manuell låda = 267. Ja det är bara att gratulera säljaren om han får 270 för sin bil. |
|
|
Ni har inte funderat på att köpa en ny i Danmark.Pris för en 320iAT är 258.000:- inkl. den svenska momsen. Manuell låda: 236.000:- 325iC-93,328iC-96,M3-94,320i-00,328i-98, |
|
| Ny bil i Danmark blir billigare, men ska man ha samma utrustning som en svensksåld inkl komf.pkt så minskar skillnaden väsentligt. Och sen har du ju fri service och vagnskadegaranti på en svensksåld. | |
2mas |
Tänkte kolla vad man får ge för en i Tyskland: Länk Man blir lite förvånad, jag trodde de skulle vara BILLIGARE!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.