|
|
|
|---|---|
|
Jag vet att motorn uppdaterades på 525:an 1991, men hur skiljer sig de tidigare modellerna (E34 1988-90) i övrigt? Var det något annat som uppdaterades eller är det i princip samma bil? Hur är det med den äldre 12-ventilsmotorn, är det kamrem eller kedja (om kamrem - hur ofta byte)? Något särskilt man bör kolla efter etc.? Tacksam för lite råd och tipps. Olle | |
|
1991 kom M50 motorn (24 ventils motor med dubbla kamkedjor i 520i & 525i). När M50 motorn kom togs 530i bort då den var svagare än 525i 24v. vad gäller de gamla 12 ventils motorerna så fanns de i två olika "familjer", M20 som var den lilla sexan (520 - 525) resp M30 som var de stora sexorna (530 - 535). Jag har väldigt liten erfarenhet av M30 däremot känner jag till M20 ganska bra. Fel som finns på M20: M20 drivs av en kamrem som bör bytas var 8000 mil om jag inte minns fel. Det är heller inte ovanligt att topplocket spricker rakt under kamaxeln. Kolla att det inte är vatten i motoroljan. På 520 & 525 årsmodeller 88 och 89 finns en grav fabrikationsfel: skallarna på de bultar som håller topplocket kan gå av. När bultskallen går av, ramlar den ner och lägger sig under kamaxeln. Kamaxeln träffar skallen och trycker den igenom godset i topplocket. Har man otur så trycks skallen in i en kylkanal där kylvätskan pumpas runt med ungefär ett kilos tryck. Då blir motorn vattenfylld på några sekunder. Kontrollera topplocksbultarna genom att lysa in med en ficklampa genom oljepåfyllningshålet och se om skallarna är av vanlig sexkanttyp eller om de är bytta till de nyare hållbarare torxbultarna (åttakantiga). Generella fel som finns på E34 är: 1. Tvärbalksbussningarna i bakvagnen eller "silent-blocken" som BMW kallar dem. Dessa bör bytas var 10 000 mil ungefär. Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gasuppsläpp och -pådrag. väggreppet blir också vingligare. Byte går på ca 2000 kr. 2. Fläktkopplingen. Test görs enkelt genom att ta tag i fläktens vingar och känn efter om det glappar i fläktens centrum. Är det glapp bör det bytas, annars kan det leda till att motorn går varm vilket i sin tur leder till topplockspackningen ryker efter ett tag. 3. Glapp i växellänkaget. Kännetecknas av en slapp känsla i växelspaken. Byte av länk, ett stag och underdelen av växelspaken krävs för att få tillbaka den rätta känslan i växelspaken. 4. Det är vanligt att det börjar rosta vid tanklockets underkant . ofta så lossnar en list som gör att det samlas vatten där vilket leder till rost. // Mugge |
|
|
Citat>>>"När M50 motorn kom togs 530i bort då den var svagare än 525i 24v"... M30 med 3,0:an har iaf 260nm vid 4000rpm...Det har inte M50 24v ;) Den hade endast 245nm vid höga 4700rpm(innan Vanos kom). Ännu ett irriterande inlägg från en M30 freak ;) Ok,24v motorn är naturligtvis en tusen gånger modernare spis än M30 vad allt detta innebär ska jag väl säga för att undvika missförstånd :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.