AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
989

Egna digitala kombiinstrument

hellonasty
Vet någon var det finns digitala intrument typ hastighetsmätare, voltmeter etc att få tag i?

Lösa digitaldisplayer för inbyggnad finns hos t.ex Kjell&Co, mera avancerade både LED och LCD hos ELFA eller Farnell, alla har www.
Du menar att ta ut signalen som driver de analoga klockorna då?
Problemet blir nog att få en skalfaktor som stämmer, dvs ett sifferutslag på digitalen som verkligen visar rätt från 0,0 till max utslag. Det är inte helt säkert att signalen från bilens elektronik är helt linjär, men att en analog klocka är kompenserad för detta, eller omvänt att utsignalen är anpassad efter viss olinearitet i de mekaniska instrumenten.

FP
hellonasty
Tusen tack! I första hand tänkte jag använda orginal signalen men eventuellt om möjligt montera egna givare om fallet skulle vara så som du säger.
Jag vet dock inte mkt om elektronik så risken är väl att jag inte kommer så långt men jag är mkt intresserad av hur det fungerar osv.
Hur är sådana här system oftast konstruerade? Vilken sorts signaler skickas ut av givaren och enligt vilka "regler" tolkas dessa av displayer och instrument oftast?

Tror inte du skall fibbla med egna givare, rätt omständigt och onödigt. Hastighetsmätaren jobbar med en pulsgivare som ibland sitter i diffklumpen, eller som på E39 på ena bakhjulet (samma givare som till ABS/ASC).
Varvräknaren brukar plocka pulser från tändningen, eller ha egen pulsgivare på någon roterande del, oftast vevaxeln.
Enklast blir att plocka ut den lilla likspänningen som matas till resp. analoga instrument redan, och kolla upp om/hur olinjärt det blir på digitalvisaren. Prova först med vanlig digitalmultimeter innan du köper lösa displayer. Risken är att signalen är lägre än de 200mV som brukar vara lägsta skalan på displayer och digitalmultimetrar.

FP
eing9911
Du lär ju vara en hejare på att programera micoprocessorer också om du bara skall koppla in lösa displayer. Det är inte bara att koppla på trådarna direkt utan man måste ha en microprocessor för att dels initiera displayen så att den visar nåt överhuvudtaget och dels för att ta hand om signalen ifråga, tex hastighetssignalen.

Jag vet ju iofs inte vad du har för utbildning eller kunskaper inom området men har du inte sysslat med det innan så lär du få en rejäl utmaning.

Lycka till i alla fall.

MVH Henrik
Förmodar att det menades färdiga digitaldisplayer som mäter mV, då faller allt detta bort. Isf skulle man ta den färdiga mV-signalen som redan finns till mätarna.

FP
eing9911
Hur hade du tänkt att det skulle bli med skalningen då, tex man ligger och kör i 90 km/tim. Jag har en känsla att signalen inte är tex 90 mV eller liknande. Den kan ju lika gärna visa 67,34 mV och det kan ju skapa vissa problem, eller?

Jag kan ju iofs inte säga med 100% säkerhet att den inte visar tex 90mV vid 90 km/tim men jag har en känsla av att det inte är så enkelt, men som sagt det är ju inte omöjligt så lycka till.

MVH Henrik
Jag skrev det tidigare och jag tror hellonasty har gett upp tanken.
Det finns ett chipset från Elmos som hanterar signalerna, alternativt kan man sniffa av signalen på K-bussen och få digital visning av t.ex km/h och RPM.

FP
eing9911
Oj, jag missade ditt inlägg om skalningen. Det låter dock fortfarande som att man behöver en "liten" inblick i elektronikens underbara värld för att få det att fungera.

MVH Henrik
hellonasty
Jag får tacka! Det tyckes mig tyvärr vara ungefär lika svårt (omöjligt) som jag trodde. Hade även förhoppning om att någon möjligtvis kände till färdiga digitala instrument redan anpassade till detta endamål på samma vis som man kan köpa analoga tex varvräknare på till och med biltema.
Om man får besvära med en fråga till dock =)
Hur pass svårt vore det att få till en vanlig volt/amperemätare i digitalt utförande som matchar bilens instrumentbelysningsfärg?
Kanske ett projekt mer i min svårighetsgrad? =)
Enklast och billigast är att köpa nåt digitalt universalinstrument och kolla om det går att flytta ut själva displayen. Sen kan man nog fixa till en bakgrundbelysning med önskad färg. Man kan hitta digitalmultimetrar för runt hundralappen hos t.ex Clas eller Kjell&Co m.fl. Alternativt gå in på Elfa.se och kolla på de färdiga moduler som finns.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.