AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.079

Värdering av e34

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Min BMW är hemskt svårvärderad så nu vill jag att vi slår våra kloka huvuden ihop och kommer fram till vad den är värd=)

Historia:
En ägare i Belgien mellan -95 till -00. Fullservad på BMW

24200 mil när jag importerade den feb -01 och har nu gått 27200.
Utbyteslåda sept -01 (Den gamla rasade under en lugn landsvägstur)
Lacken var risig så jag omlackade nov -01.
Vattenpump býtt mars -02

Utöver det så har jag servat den som vanligt på BMW-verkstad. Motorolja bytt var tusende mil.

Enligt utrustningslistan har den följande utrustning:

airbag för passagerare
elmanuvrerad ratt med minne
sportläderratt
BMW lättmetallfälgar l-ekrad, split
Larmsystem med fjärrkontroll
Shadow line (svart lister)
Takrails
Elektrisk dubbeltplåttaklucka
El. fönsterhissar fram & bak
Bagagerumsnät
Mattor i velour
Innerbackspegel aut avbländbar
El. stolsinställning förare och passagerare med minne
Sportstolar fram
Manuellt ställbara bakre nackskydd
Strålkastarrenggörning samt intensivrengöring
Park Distance Control (PDC)
Ljusreglering
Dimljus
Automatisk klimatanläggning
Parkeringsventilation
Färddator
Ökad batteri- och generatorkapacitet
Telefon BMW orginal GSM med handsfree (bortagen)
Radio BMW Business RDS med 6-skivors CD-växlare
HiFi System
Exekutivpaket steg 2 (ingen aning vad det innebär)
Exekutivpaket för belgiska marknaden (ingen aning vad det innebär)

Plus:
Beige Buffelläder
nivåreglering(standard?)
backhjälp(höger backspegel åker ner vid backning)
4x alu med åretruntdäck anv 1/2 sesong(nokia)
3x original alu utan däck, 1x samma alu som reservhjul(med däck=)=))

m.m m.m...

Bilen ser inte ut att ha gått nästan 27200 mil utan är väldigt valvårdad utvändigt och invändigt.
99.9% rostfri (Den har ju gått i sverige i 2 1/2 år nu så visst finns det om man använder förstoringsglas)

Ja, med detta så får ni en ganska klar översikt över bilen... Jag skulle själv säga: INTE UNDER 70', DET ÄR EN IX OCH DET ÄR TOURING... Sen så är det vad jag vet Sveriges mest välutrustade 525:a. Och den har mer utrustning än de flesta 530-540 e34 (och e39 för den delen)LR har jag fel?

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Med det miltalet får du nog gå en bit under 70.000.-
Långt miltal i kombination med fyrhjulsdrift gör att folk blir oroliga för dyra transmissionsrenoveringar.

Mr C
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det är rätt så riskfritt... Jag har kvitto på utbyteslåda inkl fördelninglåda... Automatlådan har gått drygt 2500 mil. Jag har redan tagit den smällen alltså=(
Långt miltal skrämmer ändå bort många. Kanske 60 KSEK. Borde iofs gå lättare till hösten/vintern skulle jag tro.

/Simon
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Lagt ut den för 69000 så får vi se vad som händer... Det är ju inte brådskande direkt.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Personligen skulle jag aldrig ge 70.000 kr för en 525iX -95 (E34) som gått 24.200 mil när man kan få en E39 520/523 alternativt t o m 528 som gått under 20.000 mil för runt 100.000 kr.

roadZter
Hej!

Min värdering speglas säkert av att jag är partisk i ärendet, dels med tanke på mitt nuvarande bilinnehav och dels med tanke på att jag också har en annons ute:

Länk

Jag har själv fått respons från kanske ett tiotal personer på mina annonser, med diverse bud och bytesförslag. Inget har dock lett till affär. Med det vill jag ha sagt att det inte verkar orimligt, med lite tålamod, att få runt 60´ för min.

Hur som helst verkar du också ha ett välbevarat ex. Den höga utrustningsnivån (verkligen mycket godis!), kända historiken och gjorda investeringar medför att jag inte skulle släppa den för så mycket under 70´, egentligen vill jag över men det är nog väl optimistiskt med tanke på milen och årstiden. Å andra sidan verkar maskinerna vara pålitliga och lådan är ju bytt nyligen, det borgar för att det finns många trygga mil kvar. Det gäller bara att hitta någon som inte är så milfixerad. Kommer jag ihåg rätt, var det du som hittade låda+fördelningslåda på skroten från en svensksåld iX som gått 5000 mil?

För alla som är tveksamma till kvalitéten på fördelningslåda, slutväxel osv har jag fått uppfattningen från de mekar jag varit i kontakt med att BMW:s 4wd är en stabil konstruktion så länge man servar ordentligt. Mycket stabilare än t.ex. Mercas 4-matic i w124-serien. Sen kan ju alltid olyckor ske ändå trots hög servicenivå som för Deimos.

Slutligen, lycka till Deimos!

iXT-92

Erik

Bromma
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Du har helt rätt Erik! Visst hittade jag lite turligt en nyare låda+fördelningslåda på skroten. Billigt var det åxå... Jag tror att jag fick grejerna för 8000:- om jag inte minns fel. Jag kostade också på en genomgång av delarna hos en automatlådeexpert för att inte riskera ett nytt ras. Jag tog det säkra före det osäkra då, sån tur har man inte flera gånger. Krockade ixA växer inte på träd här i Sverige=)

DanneZeta: Visst kan du få en 1-2 år nyare e39:a för 100 000:- som gått betydligt mindre men personligen anser jag att kvaliteten på en sen e34:a är bättre än på en tidig e39:a. Efter 7 år borde alla barnsjukdomar vara botade på en modell som redan som ny hade en väldigt hög kvalitet. En sen e34 är nog den BMW som har högst kvalitet anser jag, sköter man service så bara går och går den.
Jag brukar alltid ställa samma fråga till nya människor som åker i min bil: Hur långt tror du att den har gått?
De flesta säger runt 10' mil, de tror inte sina öron när de hör att den gått långt över 25000 mil. Den går och ser ut som en ny bil, brukar jag få höra!
Jag skulle utan tvekan kunna skruva ner mätarn till 15 000 utan att någon skulle reagera över huvud taget...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.