AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
481

Lamda sond?

Ha
8
Hawkeye
BMW 330 d Touring 2001
Hej M5-vänner,
Jag är en ganska ny ägare av en M5:a av 1995 års modell. Har (haft) problem med ryckig gång och därför bytt lamdasonden, och det har blivit ngt bättre... Jag har dock lite ojämn gång vid 1/3 gaspådrag och mellan 2-3500 rpm? Är det ngn som har några tips om vad det kan vara? Läste ngnstans att man kunde "nollställa" den sk. CDI-boxen(?) för få sk. nya inställningarna, skulle detta hjälpa? Tacksam för all hjälp...

M5 -95
ozzyo
Hej Hawkeye.
Har haft samma problem med min M3:a kollade lambda och insug mm. det visade sig att det var gasspjällspotentiometern som sitter på gasspjällsaxeln, kan ju vara det på din oxå, min M3:a betedde sig lika som din innan jag bytte den.
m.v.h
Micke.
Ha
8
Hawkeye
BMW 330 d Touring 2001
Hej Ozzyo,
Vad ligger en sådan potentiometer i pris? Kan man enkelt byta själv?
Tack för svaret!

Mvh,
Hakeye

M5 -95
ozzyo
Tror den inte är så dyr,på M3:an ska den bytas vid varje insp 2, den är mycket enkel att byta själv, sitter med 2 stjärnskruvar och en kontakt längst ut på gasspjällsaxeln. Vad jag förstår så ska den endast känna av om det är tomgång eller gaspådrag. Min M3:a blev bra när jag bytte,men den var precis som du beskriver innan,fick tag i en beg. så jag vet inte vad den kostar.
Lycka till.
m.v.h
Micke
RafkoM3
Vad är det för symptom om man inte bytar den varje insp?

/Rafael
M3 Köhler Racing
bl
2.294
blixten
325i -88
Spjällkontakt kostar ca 380 + moms
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.