|
|
|
|---|---|
|
Mitt problem är så att det viner fruktansvärt om generatorremmen vid tomgåmg men försvinner vid ca 1500rpm. Jag har bytt remmen och kollat spännrullen men inget fel där. Det tystnar lite en stund om man sprutar remspray på den men det kommer alltid tillbaka. Har även kollat så att generatorn laddar som den ska (13,5). Jag har sökt tidigare inlägg men inte hittat nåt som berör just detta problem då det försvinner vid högre varv. | |
|
Har du AC? Bytte du den remmen oxå i sådana fall? Brukar gnissla lite om remmarna är torra. Henrik |
|
| Har bytt ac remmen idag men problemet kvarstår. | |
|
Standard på bilar mer än 10k mil, 5 år är byt remspännare samtidigt som du byter remmar dom slits dom med.... Mina byttes vid 10k mil och det blev tyst och fint Asken |
|
|
13,5V mätt vardå? Det är för lågt mätt på batteriet och riktigt lågt mätt direkt på generatorn ( beror på lite spänningsfall i kablarna fram till batteriet). 14-14,5 på batteriet bör du ha, det kan inte vara så att du kanske bara har runt 11V på batteriet och runt 13V på generatorn? Isf kan du ha en cell kortsluten i batteriet varvid laddströmmen stiger mycket, generatorn får jobba hårt vilket låter lite som du beskriver. Om inte har några problem med batteri och elsystem så bör du kolla instrumentet du mäter med. Ljudet kan ju komma från lager i generator och spännrulle? Någon gång hör man även om generator och övriga remskivor som inte sitter i rät linje, då brukar remmen tuggas sönder i kanterna. FP |
|
|
Brukar inte vinandet fortsätta om remspännaren är dålig när du sprutar remspray på remmen? Kan ju vara en sliten remskiva oxå,eller som folke skrev att en remskiva inte ligger i rätt vinkel mot remmen ex att generator,servo,AC sitter lite snett. Henrik |
|
| eller gör som "bosse bildoktorn" häll potatismjöl på remmen eller vad det var... tyst blev det ju iaf, men kanske inte i längden =) | |
|
Hehe, ja... vilket bonn-tips. Vem fan vill ställa sig och städa den motorn sedan då? Fattas bara lite regningt väder på det, sen har man snart en hel middag under huven.. Vattenpumpen sägs väl ge upp ganska tidigt på en del BMW, det kan inte vara så att den lever om? Tycker personligen inte att remmarna i sig verkar vilja skrika så mycket.. Mina var helt slut (små sprickor överallt) då jag bytte dom, men dom gav ändock inte ifrån sig många ljud. I varje fall inga skrikande ljud.. |
|
| Hade samma typ av problem på en golf en gång där var det remhjulet på generatorn som var slitet. om man kände med handen på banorna där remmen går, var de ganska vassa och skar in i remmen, hjälpte ett tag med ny rem men kom tilbaka | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.