|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan hjälpa mig? När jag köpte min M535ia för några månader sedan växlade automaten nästan helt omärkbart men nu efter det att jag bytt olja i den så växlar den först vid ca 3000 varv, något den aldrig gjort innan. Dessutom hugger den i växlarna. Har varit väldigt försiktig då jag vet hur känsliga automater kan vara! Vad kan detta bero på? | |
| Måste bara tillägga att anledningen till att jag bytte olja var att den började uppföra sig konstigt redan innan. Trodde det skulle hjälpa men tyvärr var det inte så ;-( | |
|
Enligt länken nedan kan lådor som inte oljan bytts i på länge, bli "mysko" då den nya oljan löser upp avlagringar som kan sätta sig lite varstans. Länk Bytte du även oljesilen? Är det några "sörplande ljud innan tvåan går i? Vilken oljetyp hälldes i? (Har för mig att det ska vara dexron II eller likvärdig). |
|
|
Men det hela började redan lite innan jag bytte olja. Tyvärr så byttes inte oljesilen/filtret. Några konstiga ljud har jag inte hört. Exakt vad märket var på oljan kommer jag inte ihåg, bara att det var en ATF-olja som ska vara i automater. |
|
|
Ingen som vet? |
|
|
Utgår från att du kollat oljenivån även efter bytet? Man kan behöva efterfylla när oljan gått runt överallt och all luft kommit ut. Min trenolla gjorde exakt likadant, då var det dags att fylla på en skvätt till.. mvh Johan Länk |
|
|
Ja, jag har kollat oljenivån och den är som den ska vara. Men tack i alla fall! |
|
|
powertoy: Enligt din länk så ska E32 och E38 ha olika oljor fast det är samma HP30-låda i bägge...hmm...? // Lazze |
|
|
Det är samma lådor, med bara den på e38 är adaptiv, och kanske är det det som gör att det är olika oljekvaliter, eller en så enkel sak som att, sistnämda oljan fanns helt enkelt inte framtagen då e32 gjordes..... Peo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.