|
|
|
|---|---|
Robertsson |
Hej! Då jag går i tankarna på att importera en bil från Tyskland ringde jag till försäkringsbolaget Folksam för att kolla upp diverse priser och regler för just en importerad bil. Måste erkänna att jag blev förvånad, då jag fick till svar att en importerad bil, inte hade några som helst skillnader gentemot en svenskåld? Alltså... priset skulle inte bli dyrare för att bilen var importerad. Det ställdes inga krav på att bilen skulle vara utrustad med startspärr, märkta rutor eller larm men självklart skulle premien bli lite billigare med dess säkerhetsutrustning. Är det någon som har en privat importerad bil försäkrad på Folksam, som kan styrka att det är så. mvh |
|
Jag ringde runt till alla (ALLA) bolag när jag skulle försäkra min bil. Folksam ville inte ens teckna mer än trafikförsäkring åt mig med motiveringen att bilen var importerad... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Robertsson |
Ojoj.. Det är ju märkligt. Någon mer som har kollat upp hur Folksam ser på privatimporterade bilar i hänseénde av försäkring? |
|
Sist jag försäkrade hos dem så ville de kolla på min bil. De ville också att man skulle ha någon försäkring hos dem sedan tidigare. /T.P. Länk |
|
|
Premien får inte skilja mellan importerad och svensksåld bil, isåfall skulle det vara ett handelshinder inom EU och då får Sverige en smäll på fingrarna. Som sägs ovan varierar också det man måste göra: * Kontroll av att man har alla nycklar * Märkta rutor * "Startspärr" och eller orginallarm * Besiktning av besiktningsman från försäkringsbolaget Inget av detta ovan är väl konstigt utamn att man kan gott och väl göra detta. Det här med at visa upp bile är väl lite töntigt man det är väl för att folk tar in en risig bil, "råker ut" för en olycka och vips blev de meta av skadorna till vid själva olyckan. |
|
|
Min är försäkrad hos Folksam genom OK, och jag har inget av importbjäfset i bilen, bara dörrlås och tändningslås :) Dock är det en -91b, skulle vilja se den tysken som orkade hämta hem den :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Robertsson |
CoolBlueM3Coupe, Enligt den säljare jag pratade med behövdes inte: * Kontroll av att man har alla nycklar * Märkta rutor * "Startspärr" och eller orginallarm * Besiktning av besiktningsman från försäkringsbolaget Har skickat frågan på mail via deras hemsida får väl se om reglerna är ändrade eller om den säljare jag pratade med hade fel. Återkommer om jag får svar! |
|
CoolBlueM3Coupe: Det är fullt tillåtet för ett försäkringsbolag att grunda premienivån på om ett fordon är svensksålt eller imorterat, precis likadant som premien får baseras på bilmodell eller ägarens ålder och bostadsort. Kan premieskillnaderna bara motiveras och underbyggas med statistik finns det inga hinder... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Robertsson: Som jag skrev med de saker som måste göras ovan var att det varierar. Vissa bolag kräver allt några kanske en av dessa och som du själv säger Folksam inget. Du skriver inget om vilken bil det är frågan om vilket gör att det också kan variera beroende på bilmärke och modell. Jag refererar till M3:or både E36 och E46. Om vi säger så tycker jag Folksam är rätt löjliga med M3:or. Jag premieförfrågade på min E46 M3:a i våras. Malmö inerstad, 35 år, 15+ skadefria, flerbilsgarage, 1500 mil. De hade mage att säga 45kSEK per år. Det är i exakt 4ggr mer än vad det bolag som jag tog. Jeppe har säkert rätt (som vanligt). Vissa bolag "diskriminerar" importbilar så att det är en superpremiehöjande parameter och att personen som skall bruka och var han/ho bor spelar inen som helst roll. Men det har iallafall fått mig att rata Folksam för överskådlig framtid i alla försäkringssammanhang. |
|
|
Jag tecknade en försäkring hos Folksam, OK. Bilen är en 520i Touring -93. Importerad 96. När jag ringde så konstaterade dom bara att bilen var importerad och inget mer. Jag är 27 år och fick betala 870:- / månad för en helförsäkring + assistans. Sålde bilen till min tjej som är 26 år och får nu betala 640:- / månad för samma försäkring! Försäkringspremierna är löjliga på BMW. Jag har tidigare bara kört Jaguar och min sista var en 02:a Super8, försäkringen på den var inte ens halva beloppet mot BMW:n! (ok det var bara halvförsäkring men ändå! 150hk mot 380hk) Det intressanta är ju om jag får en skada på BMW:n så är det ju väldigt billigt att reparera jämfört mot Jaguaren. Men jag antar att det har att göra med skadefrekvenser osv. |
|
|
Självklart har det med skadefrekvenser och hur "skadebenägen" bilen är. Jag har haft min bil försäkrad hos folksam och dom ville inspektera bilen innan, if krävde däremot bara märkta rutor (detta var år 2000). Nu kräver folksam vad jag vet inget speciellt mer än omkodning av nycklar (ej alla modeller?). |
|
| Jag har alltid haft mina bilar försäkrade hos Länsförsäkring eftersom de brukade vara billigast. Folksam, eller Folkskam, brukade vara ganska dyra! SUSAB som alla säger skall vara så billigare var faktiskt ett par tusenlappar dyrare än Folksam! | |
| Folksam är idag billigast på BMW jag böt från LF nu tjänade 3500 kr per år på det dom har nu mer inget snack om importbilar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.