|
|
|
|---|---|
|
Vilken modell är mest "trimmvänlig" M3 3.0 eller 3.2 ? SMG, är det en fördel eller nackdel i då man vill sätta snabba tider på [0-100 Km/h] och [402m] ?? Håller en SMG låda lika bra vid trim som en vanlig 5 eller 6 växlad i en M3?? | |
|
lådorna e samma, den sekventiella är lite moddad bara. dom borde vara lika "trimvänliga". är du bra på att växla så går det fortare med manuell. motorerna... en 3,0:a på 286 pållar och en 3,2:a på 321 org är ungefär samma häst/cylindervolym så.. tja... dom borde vara lika trimvänliga. tycker man läser mer om trimmade 3,2:or (man läser även mer om rasade, trimmade 3,2:or) så den kanske är "lättast" att trimma. tänk på att dessa motorer är pressade till ganska så max från fabrik, vill du trima seröst ska du kanske rentav köpa ett kompressorkit och kanske tom gå på häftigare kolvar (och det andra som kan ligga i farozonen). insug, avgas och uppdaterad dme till det såklart och därefter en mappning så har du en riktigt, riktigt rolig bil som hänger av 996 Turbos och F360:or. tänker man efter så borde en -93:a i ok skick vara optimalt, om man inte har obegränsat med stålar. bättre att lägga pengarna på seriöst trim, annars blir det kanske bara motorras och gråt... Länk |
|
|
Tack för svaret !! Det du säger stämmer nog rätt bra, ska det trimmas så gör det seriöst annars låt bli...... |
|
| Är det nån mer som kan "intyga" i att det går fortare med manuell låda istället för SMG....(nån som verkligen testat med klocka typ...) ?? | |
|
Du växlar fortare manuellt garanterat......... m3johan |
|
| Men jag fattar i så fall inte varför Bmw tar fram en SMG låda som ger bilen sämre prestanda än vanlig manuell låda, märkligt......?? Visserligen är det nog kanske "sportigare" att växla med SMG men hur roligt är det att få veta att bilen går lite slöare då. Vore kul om det hade varit tvärtom ! | |
|
Kan oxå garantera att man växlar fortare med manuell än med SMG.. Har lite video klipp när jag kör på Mantorp mot en manuell bil och jag tar starten med någon meter men efter varje växling så blir jag efter :-( Tycker ändå att SMG´n är kanon (för att inte tala om vad sambon tycker) ångrar mig i stort sätt varenda dag att jag sålde den jag hade... Länk |
|
|
Jemej: Är det lönlöst att använda kopplingen mellan växlingarna (om det ens går...?) då man har SMG för att vinna lite extra tid ? Förresten din M3:a var kanonfin, vart finns videoklippen från Mantorp som du nämner ? |
|
|
m_powe1000, Det finns ingen kopplingspedal på SMG...det är det som är poängen med lådan, liksom :-) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
M_power100: Kul att du gillade bilen ! Det gjorde jag oxå.. Det är precis som nofx16 säger : Det finns ingen kopplings- pedal... SMG´är ju en vanlig 6 växlad Getrag låda och kopplingen styrs på elektronisk väg.. Har tyvärr inte lagt upp några video klipp utan dom finns bara på en vanlig Hi8 kasset.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.