AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.936

Vad skall en avslagen bil dra i ström från batteriet?

To
49
Tomas Nilsson
530iA Touring -94
Hej allihopa,

Flickvännen har haft bilen i några dagar och nu har batteriet laddats ur. Urladdningen skedde på 2 dagar då bilen gick 2 ggr /dag. Bilen laddar 13,5 V alltså har vi inget fel på laddningen. Battteriet ger 12 V efter laddning. Jag har mätt strömmen vid avslagen motor och ingen kupebelysning och fick 0,03 A. Är detta för mycket? Teorin är att antingen har jag för mycket läckström eller är batteriat kass. Batteriet är 5 år gammalt och 13.000 mil. När har era batteri blivit kass? 0,03 A i 10 h blir bara 0,3 Ah och batteriet är på 85 Ah, alltså kan det väl inte vara läckström? eller?

Mvh

Tomas
Är ej helt övertygad att 13,5V är tillräcklig laddström, prova sökfunktionen så kanske du får mer klarhet. Tror att det skall ligga på över 14V så det kan vara laddreläet.

Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
Du kan testa batteriet genom att ladda upp det. Koppla sedan en voltmeter på det. Medans du står i motorrummet och kollar noga på voltmetern så skall en 2:a person vrida på nyckeln för att starta bilen.
Medans startmotorn arbetar INNAN motorn har startat så skall spänningen inte sjuka under 9-9.5 Volt. Gör den det, dags att byta batteri.

MVH: Johan Forsström
Deliq
Laddspänningen från en frisk generator & laddregulator brukar vara c:a 14,2V. Kolla först regulatorn. Ny sådan till Bosch-generator finns att köpa från 100 - 200 kronor.

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
testa o byta kol i generatorn innan du köper ny. brukar oftast räcka med det och det blir mycket billagare.

//Nord
To
49
Tomas Nilsson
530iA Touring -94
Jag har ringt och kollat med diverse bilmek som är specialicerade på el & generator. De säger att 13,5 V inte är några problem. Laddspänningen kan fluktuera mellan 13,6 V ca. till över 14 V beroende på belastning och ladningsrälä. För övrigt är laddningsreläet utbytt för 7000 mil sedan. En batteriförsäljare säger att 5 år för ett bilbatteri är precis vad de brukar klara av innan det blir dags att byta. Dagens bilar drar så mycket ström att batterierna inte håller lika länge som förr då en Volvo 240 kunde ha samma batteri i 10år utan vidare.

Mvh

Tomas
Ni
23
Nilsen
116I 5D -06
Jag har presis bytt batteri i min bil. Kom ut en morgon efter att jag hade haft bilen på verkstad. Bilen ville inte starta. Fixade starthjälp, och åkte iväg för att ladda batteriet. Batteriet tog ingen ladning. Funkade typ att starta upp igen. Morgonen efter var bilen död igen. trodde också att det var nåt som tjuvade ström. Men problemet var att batteriet var trasigt. Efter bytet. Allt ok.
Undrar hur du kunde mäta strömmen i batteriet? Om du hade en mätpenna du kan mäta Ampere med så blir inte det rätt.
Enda sättet är att veta vad du har för belastning, och räkna ut det.
20-30mA är OK som restström in i bilen till klocka och elektronik när allt annat är avstängt.
13,5V kan aldrig ladda fullt ett blybatteri, vid cyklisk drift (som i en bil) brukar laddspänningen mätt direkt på batteriet ligga runt 14-14,5V när motorn snurrar strax över tomgångsvarv. Många billiga instrument kan diffa nån halv volt upp/ner, kontrollera gärna mot dyrare instrument, lätt att bli lurad annars. Laddregulator och kol är sammanbyggda till en enhet, kostar inte så värst mycket att byta. Batteriet kan vara slut men laddspänningen skulle hållas uppe ändå, undantaget är en korsluten cell, då ligger spänningen kanske runt 12V och det går stor ström in i batteriet som kokar i de friska cellerna.

FP
To
49
Tomas Nilsson
530iA Touring -94
Tjena boys,

Nu har jag bytt batteri. Jag testade det gamla först genom att ladda upp det under natten. Bilen startade direkt och laddade ca 13,6 V. Sedan tog jag av minuspolen och lät bilen stå till nästa dag . Då gick den knappt igång och startmotorn gick trögt. Slutsaten blev att batteriet var kass eftersom ingen stöm togs ur batteriet och ett normalt batteri skall klara två påföljande starter lätt. Nu laddar bilen 14,2-14,4 med det nya batteriet. Stömmen vid avslagen motor mäts genom att koppla mätaren i serie ( alltså ta av en pol så att strömmen går igenom mätaren). Det är så liten ström så det klarar alla mätare. So long och glad midsommar.

Mvh

Tomas
Ett bra instrument vid felsökning är en tångamperemeter som kläms runt önskad kabel. Finns i olika modeller, många klarar 200A eller mer på högsta området, man kan t.ex mäta startströmmen när startmotorn arbetar och låta instrumentet lagra högsta värdet (auto hold) mm. Man kan även kontrollera laddström osv.
Risken med konventionell mätning i serie med t.ex batterikabeln är att någon förbrukare plötsligt går in och i bästa fall blåser säkringen i instrumentet, eller bränner shunten som på en del instrument är osäkrad. Dessutom tillför seriemätning ett spänningsfall som ibland ger ett större eller mindre mätfel.
Många tångmätare innehåller även konventionell multimeter för spänning och ohmmätning. Händigt instrument som rekommenderas!

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.