AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
866

Strul med min AC

Godmorgon!

Har en 525i -93 och AC:n är def. Fläkten går men den kyler inte. Vad är det för fel då? Är detta något man kan laga själv eller måste man lämna in den?

Tacksam för tips och råd!

Ingen kyla = ingen kylmedium
Du har antagligen en läcka någonstans eller så om det inte har fyllts på sedan -93 en naturlig orsak. Åk till en vanlig AC-firma och be dem läcktesta och fylla på om det är OK.

Sulle det vara läckage är det bara att fixa det hela om du vill ha kallt, ingen ide att bara fylla på.

Prova sökfunktionen också eftersom detta är en vanlig fråga, även "Vad finns det för AC-firma i stad X samt "Vad kostar det att byta kondensor"
dåligt med kylmedel??slår kompressorn igång?Om den har för dåligt tryck i systemet så gör den inte det..Titta om magnetkontakten drar om den gör det så skall även delen innanför remskivan snurra.Det går väl att laga själv men du måste lämna in den för provtryckning samt ev.påfyllning ändå.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Det vanligaste felet är att kylmediet läckt ut. Finns ganska gott om tidigare inlägg i frågan. Oftast beror läckaget på läckande kondensor eftersom denna sitter längst fram och får ta mycket stryk av saltstängt et.c.

Man bör låta kolla och provtrycka systemet hos en kylfirma för att se om det finns kylmedel och/eller läckage. Är kondensorn trasig går det att byta själv, finns mektips under gör-det-själv.

------------------
Always Diesel
Slöa idag, boys ;)
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Aningens....

------------------
Always Diesel
Nu är jag på strålande humör igen!

Tack så mycket för alla tips!

Ha en bra dag!

El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Skriv in i forumet hur det gick me AC:en. Om du fick ordning på den.

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Hittade en verkstad i Gbg (Ringöns Bilelektriska) som kör provtryck och påfyllning för 1180+moms. Låter det som ett bra pris?
LN
497
LNBT
S6Plus
Om det läcker så får du bara tryckning, vad kostar det?
Sedan skall du fixa den och då är det 1180 + moms igen.

spar till en....
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
Om du bor i STHLM så vet jag en som trycker för 200 kr o fyller för 600 kr.

spar till en....
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
LNBT: maila gärna till mig, vem? Min AC kyler men det blir inte jättekallt, kompressorn slår på och sedan av efter 15-20 sek, sen på igen och sen av, och så håller den på. Gissar på låg nivå av kylmedel.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Expertkyl Länk vid Gamlestadstorget trycker och fyller AC:n för 1000:- inklusive moms och de är mycket trevliga att ha att göra med.
LNBT: Förstår inte din kommentar. Om de provtrycker och inte hittar läckage fyller de på. Om de provtrycker och hittar att det läcker fyller de ju inte direkt på kylmedel, right?

Socdist: Om du vill förhandla kan du ju alltid höra om de kan dra av provtryckskostnaden om du låter dem göra jobbet vid eventuellt läckage.

Jag skulle kolla priser på mer än ett ställe innan dock.
To
49
Tomas Nilsson
530iA Touring -94
99% sannolighet att kondensorn läcker. Det gjorde det på min också. Prova och titta i nederkanten på kondensor och se om det ser "gammalt och korroderat ut". Han som fyllde på min bil sa att det nästan alltid är kondensorn som läcker på dessa bilar och det är i nederkanten läckaget finns. Jag bytte kondensor själv, inga problem men tänk på att värma innan du lossar anslutningarna till kondensorn och lossa på hakarna i överkant på vattenkylaren så blir det bättre plats. Finns mektips under "gör det själv". Glöm ej fylla på esterolja för kompressorsmörjningen. Köpte kondensor på Kylarjonson i GTB 2.245:- i koppar och här fanns esterolja påfyllt redan i kondensorn. Påfyllning & evakuering 1,55 kg R134 (du kanske har R12?)för 1.250:-. Kolla även att elfläkten går som den ska, kopplar på samtidigt som kompressorn slår på. Min var det kortslutning i motorn, 1.200:- på skroten och den går som den ska. Jag skulle inte offra 1000-1500 på en påfyllning och läcksökning om man ser att kondenson ser anfrätt ut i nederkant.

Mvh

Tomas
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om fläkten inte går så behöver man inte köpa från BMW för 3500 kr det finns ersättningsfläktar för 890 kr man behöver bara göra ett par fästöron Länk
mackan325
Vad gäller fläkten, är det någon som med säkerhet vet när den skall gå resp stå still? Jag har ny fläkt som funkar mot 12v batteri både genom motståndet och direkt men har aldrig sett den snurra via bilens styrsytem. AC'n har fyra säkringar som alla är OK. Idéer?
ta
26
tangaroa
525 TDSA Touring LB -93
Hej! Hade själv samma problem i somras. Det visade sig att ett stenskott på ett av de ingående kopparrören i en annars frisk kondensor orsakat att köldmediet läckt ut. Rengöring, hårdlödning och smörjning av kondensorfläkt fixade jag själv, provtryckning och fyllning fixade en "kylkille" för en femhundring. Överkomligt!

Tangaroa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.