AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.417

Motorn går upp i temperatur

ma
6
mangan_gbg
325 e36 -92
Har en bmw 325 -92 e36 som går upp i värme. Det händer enbart när jag kör på motorvägen över 120 km/h och framförallt om man accelererar eller belastar motorn i denna fart. Tempen vandrar då sakta upp ett streck på mätaren men kommer aldrig upp på rött. Så fort man kopplar ur och rullar lite så sjunken tempen tillbaka till normalt. I övriga hastigheter (dvs under 120 km/h) håller den tempen perfekt. Dessutom har jag svårt att få ngn riktigt bra värme i kupén. Termostaten skall vara bytt. Vad kan detta vara? Lämnade in den på bmw och de bytte fläktkopplingen för den var dålig, men det hjälpte ju inte....Fläktkopplingen kan väl mest ställa till det om man kör långsamt. BMW säger att det kanske är topplockspackningen, men jag är skeptisk. Detta eftersom jag inte har ngnt vatten i oljan, ingen vitrök. Dessutom så mäte bmw avgasvärderna i kylvattnet och allt var som det skulle. Vill därför inte låta dem byta topplockspackningen för det kostar ju en himla massa pengar....Kan det vara vattenpumpen. Det läcker inte ngnstanns ju. Eller kanske kylaren som är tätt?? Har provat med att lufta i uppförsbacke men inte riktigt fått ngn ordning på det. Vet inte riktigt hur man skall göra..... Är mycket tacksam för hjälp. Vill ju inte byta topplockspackningen i onödan....som alla säkert förstår utom möjligtvis bmw själva.

po
90
pom
540iA -98
325Touring -89
Ett rätt så enkelt sätt är ju att byta termostat (igen?)
Jag hade samma probs med min innan jag bytte termostat, men nu ligger den klockrent precis under mitten på mätaren.

///Fredrik
Pe
77
Perrab
520i E60 -03
Skulle sätta mina pengar på att vattenpumpen är defekt. om bilen gått varm så är det väldigt vanligt att vattenpumpen spricker. Då släper skovelhjulet från axeln och den slutar att snurra med.efter som vattenpumpen drivs med en av remmarna. så när du börjar att gasa så snurrar axeln i vattenpumpen för fort och mottståndet i vattnet gör att skovelhjulet inte hänger med (efter som dom inte stitter fast i varandra längre)Det kan funka om du står på tomgång men när du börjar att köra så funkar det inte längre
ma
6
mangan_gbg
325 e36 -92
Kan det verkligen vara termostaten som spökar. Känns som om motorn skulle gå upp i temp även när man kör långsammare då, dvs belastar motorn mindre?? Kan det ändå vara topplocket eller packningen som spökar? Får man detta konstiga fenomen då eller går den upp i temp direkt??
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Det är vattenpumpen, hade samma problem med min 328.
bytte termostat blev ej bättre.
vattenpumpens skovelhjul hade släppt från axeln. samt att vingarna hade börjat trasas sönder.
Så sattsa på en ny pump.

328...Power is beautiful.

FLAYEN
ma
6
mangan_gbg
325 e36 -92
Fick du det problemet då(när pumpen var kass) att tempen var normal tills du belastade motorn lite extra? Det är det som jag tycker är så konstigt, borde den inte bli varm oavsett hur snabbt man kör om det är pumpen som är kass??
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Ja tempen var normal så länge man höll sig vid normal körning.
På en gång tex vid omkörning och man varvade över 3000 varv så sprang mätaren upp till rött. När man sedan saktade ner till 110 igen blev tempen normal.
För om skovelhjulet i pumpen sitter lös så följer skovelhjulet med vattencirkulationen, hjulet hjälper ej till att pumpa, därav normal temp vid obelastning. Pumpen i sig kostar max 700:-
Med byte ca:1300:-.
De betalade jag.

FLAYEN
ma
6
mangan_gbg
325 e36 -92
tackar så mycket för det svaret! Skall byta pumpen direkt. Får hoppas att det är det.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
trodde du bytte sånt själv flayen !? hehehe

Mvh/ Daniel

Länk
ma
6
mangan_gbg
325 e36 -92
Vad har du för sänkning på din bil? 40/15 eller ??Ser ganska bra ut. Är själv på jakt efter ngt liknande.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
mangan_gbg.
Menar du min eller Daniels bil?

FLAYEN
ma
6
mangan_gbg
325 e36 -92
tänkte nog på daniel, men även din.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Jag har vogtland 50/30 på min !

Mvh/ Daniel

Länk
Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
flayen: du som har den svarta touringen som brukar stå på shougatan?? ..fin e den iaf :)
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
NiFE!

Ja man tackar!!
Vilken färg har du på BMW:n?

FLAYEN
Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
fräckt! :) ..såg ut som att ni flyttade llr nått ..du hade iaf släp kopplat på den då.. har inte sett din skönhet där sen dess :\ ... den e vinröd ... TDA XXX är reg nr.. ...måste forsätta ladda till festivalen nu, ceyaoh! :)

/NiFE - Party life, race life
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Japp!

Flyttat hus lompis.

FLAYEN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.