AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.273

Min E30 dör under körning o vaknar igen 5-10 sekunder senare...

Sida 1 av 3
Var ute nu ikväll o körde sväng i kvällssolen med min 318i -89. Helt plötsligt dog motorn (låg väl i 100km/h eller nått) varvräknaren gick också ner i botten. O så rullade jag en liten bit i kanske 5 sekunder eller nått och då började motorn gå igen o jag kunde köra vidare utan några som helst problem... Har råkat ut för det 3 ggr innan... All övrig el i bilen fungerar så det är inte glapp i startnyckeln. Men om det är nån annan som har nån ide om vad det kan vara. Det verkar som om det är tändningen som bara dör... Jag ska iväg om några dagar så jag är VÄLDIGT tacksam för snabba svar (o helst lätta problemlösningar=)) MVH "Någorlunda motorkunnig"
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kolla batterianslutningarna. En oxiderad minuspol orsakade samma symptom på min vagn.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Jag har haft samma symptom men det kan även vara annat..
Kolla reläerna framför stötdämpartornet (inte i säkringsboxen), de sitter under en svart plastkåpa vid luftfiltret. Det är tre reläer varav det mittre är ett relä som styr bränslepumpen och det främre är huvudreläet (hela bilen slocknar om denna åker). Troligen är det inget fel på reläerna men du bör rengöra kontaktytorna.. tyvärr är det svårt att komma åt ytorna i själva hållaren där det troligen är som värst.
Det finns även andra kontakter som du bör rengöra som kan orsaka detta, leta genom motorrummet och rengöra oxiderade och skititga kontaktytor, många förbättringa kan uppnås (renare, jämnare gång t.ex.).

BMW 325iX Registry Länk
Alltså, jag uttryckte mig otydligt =) All el, (stereo, fläkt, lyse o etc) fungerar UNDER TIDEN som motorn är död o sen när motorn dött har jag bara låtit bilen rulla utan att trycka ner kopplingen o efter några sekunder så har den startat igen (genom att tändningen börjat funka igen)... =)
Woodman
Låter som det iXer nämner i tidigare inlägg: Att det kan vara glappis p.g.a att det är dålig kontakt till bränslepump,mm
kolla alla el-kontakter i motorutrymmet gör rent från oxider,mm
Kolla även just bränslepumpsrelät kan ju ev vara det som håller på att ge upp stundtals...
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Precis.. det symptom jag hade var att all el fortfarande fungerat men att jag tappat bränsletryck, motorn tände inte längre men stereon och instrumentpanelen fortsatte att fungera.

BMW 325iX Registry Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Min gör exakt likadant! Ibland gör den det några gånger på en dag för att sedan gå felfritt i en månad... Eftersom varvräknaren dyker i bott fast motorn snurrar pga motorbroms så borde det väl vara tändningen som spökar? Varvräknarens givare sitter ju på en tändkabel. Om gnistan försvinner så dyker alltså varvräknaren... Om det skulle vara pumpen så försvinner väl inte gnistan? Eller känner styrboxen av att det inte kommer nå bensin och slutar ge signal för gnista?

Min kan även jävlas vid start iblad. En gång när den inte ville starta så lyckades jag få dit strobblampan (tändningslampan) och kunde konstatera att det inte fanns någon gnista.

Jag tagit bort alla reläer jag har hittat och rengjort kontakterna. Dock vet jag inte vad iXer pratar om för reläer. Dom har jag inte sett. Ska gå ut och kolla nu.

Min bil: Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
iXer: Det sitter inga reläer på min där du beskriver. Dom enda reläer som finns under huven på min är dom i säkringslådan och dom som sitter utanpå den med svarta "kondomer".

Gunneriusson: Alltså, du tog munnen ur orden på mig. Verkar som om man inte är ensam om detta fel... Det är lite irriterande för man vågar inte köra några längre sträckor om bilen lägger av helt. Min jävlas också vid start ibland, att det tar tid o starta eller att det inte går alls. Men enligt lite mer grovnackade bmw-kompisar så lär det visst vara vad dom kallar "ett klassiskt bmw-fel". Jag kollade bara snabbt på bilen för en stund sen o typ runt batteriet o på de mer synligare ställena fann jag inte ens en tillstymmelse till oxid. Men jag ska kolla vidare. Får se om man hittar felet...
Jo
744
Jonhny
745 -85
Tändspole. Hjälpte för mig.
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Gunneriusson: Du har L-Jetronic tändsystem, jag har vanlig Motronic. Alltså gäller inte mina tips din motor/bil.

BMW 325iX Registry Länk
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Bra, man är visst i gott sällskap. Samma elände för mig med min 318-89:a. 19000 mil på mätaren. Var ute igår och smorde upp alla elkontakter och batteripoler jag hittade. Även kontakterna till soppapumpen. Men svår startad i morse. Kul.

Är det i tändspolen felet sitter? Jag har funderat på att byta bensinpumpen, luftmängdsmätare och till och med kallstarts/temp relä. Oftast går bilen hur fint som hälst, men ibland vid konstant fart på motorväg, rasar varvräknaren och motorn dör.....för några sekunder, sedan går det igen. Kan ibland vara svårstartad. Ibland startar den inte alls, bara att vänta 10-15 min och pröva igen, då går det!

Kondomer på reläena...... Jag har också två på säkringsburken...
Var är felet? Vill inte köpa en 240. :)

Gr8ride
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Har samma fel...
Ganska irriterande ibland.....
Kör med m20b25 motronic 1.1(den utan katalysator)
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Ska åka från Sthlm till Dalarna idag hoppas det håller. Har för säkerhets skull lagt undan en beg tändspole och soppapump där uppe. Lite mek till sillen. :)

Gr8ride
Pa
19
Patryk
318iS E30 -88
Kan oxå ställa mig till skaran som har detta problem, ibland så bara hackar den till när man kör i jämn fart. Jag har själv misstänkt att det är nåt fel på bränslepumpen eller bränsle filtret.
Faan vad skönt att man inte är ensam om detta problem =) Jag kommer dock till en annan fråga när jag läser att det är så pass många som har samma problem och det är huruvida det är någon som vet vad som KOMMER att hända med bilen senare. Om problemet blir värre eller om det bara fortsätter som det varit nu. För isf så är det ju egentligen inget större problem (mer än när man ska rejsa kompisar och om det inträffar när man ska sälja bilen ;-)) Ska försöka byta tändspole och se om det är det som är problemet. Återkommer...
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Min var såhär när jag köpte den för 2,5 år sedan. Nu har jag kört 3000 mil med den och har inte märkt någon nämnvärd försämring. Möjligtvis att den jävlas lite oftare nu än då.

De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Jag har märkt på min bil att felen kommer när det är varmt, troligtvis reläet som inte gillar varmt, åtgärdade det ganska mycket genom att sätta tillbaka kåpan som skyddar reläena.. Men funderar fortfarande på något sätt att kyla ner dem, någon som har någon bra idé?
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
haft samma problem. Det var tändspolen som spöka !

Mvh/ Daniel

Länk
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Jag har redan bytt den, hjälpte inga, har bytt ett relä oxå, men har inte det andra, verkar som dom är värmekänsliga bara...
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
åtgärdade det på en 318-89 häromdan,var huvudrelät i det fallet som ärgat invändigt,på den bilen satt det 3 reläer på torpedväggen under en svart avlång kåpa(bakom motorn)

testa att knacka på reläerna med en liten mejsel,hackar bilen till?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.