|
|
|
|---|---|
|
Har hört att numera får man inte godkänt hos besiktningen om man har en sänkt bil. Är det någon ny lag eller? En polare till mig fick inte igenom bilen (528 -00 E39) i Märsta med detta som förklaring. Kan det värkligen stämma? Låter tok jobbigt för mig när det då blir min tur... Detta kanske är en tråd för Jesperado... Danne - H U M A N R A G E - Länk | |
|
Nej, någon sådan regel finns inte... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hur kunde jag någonsin gissa... ;) Tack! Danne - H U M A N R A G E - Länk |
|
|
Jag fick för höga avgasvärden pågrund av läckage i avgasystemet, men sen när besiktningmannen skulle köra en sväng på bilen så knycklar han till halvaavgasystemet när han skall köra ner från lyften så det blev ett JÄTTE hål och bröölade i hela besiktnings hallen..... Bilen gick igenom med blankt papper :) Sitter dock nu nytt avgassystem på bilen. ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
aarrgg... felstavning!! "besiktningmannen skulle köra en sväng med bilen" ska det självklart vara :) ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Jesperado: Hur är det med helbilsgodkännandet på SBP? I en annan tråd om Fälgar säger du att det inte går att få igenom en bil med dimensioner utanför Regbevis. En helbilsgodkänd bil får inte ändras från det skick den typats, eller? Alltså får man inte byta till sänkningssats, eller? |
|
|
Med risk att vara på djupt vatten. När du köper saker till bilen nuförtiden kommer det (iallafall från tyskland) med TüV-bevis som säger att det är godkänt att montera på din bil. Antar att det är sättet som används för att kunna göra förändringar på ett kontrollerat sätt på en typgodkänd bil. Antar att Jeppe korrigerar om det behövs ;) |
|
| POWERM: Det är ju endast spårvidd som förändras vid en sänkning, frågan är bara om det är mätbart. Och så bilens totalhöjd och frigångshöjd såklart, men det står väl ändå inte i regbeviset. | |
| CBM3C: Tüv- godkännande gäller inte i Sverige. Dock i Norge, men de har andra problem med prestandabilar. Typ priserna.... | |
|
POWER M: Helbilsgodkännandet är bara intressant vid registreringsbesiktningar, vid en vanlig kontrollbesiktning gör det varken till eller från. Jag har nog aldrig sagt att en helbilsgodkänd bil inte går genom en besiktning med hjuldimensioner utöver de i regbeviset, i så fall har jag haft fel. Enligt lag får man inte förändra speciellt mycket på en helbilsgodkänd bil, men det mesta av detta kontrolleras inte vid en kontrollbesiktning. Tüvgodkännande och Tüv-intyg är inte värt någonting i Sverige... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Då har jag en annan fråga. Vilken färg får man ha på blinkers lampan? Måste den vara gul/orange eller går de bra med en vit eller blå lampa? Bobby |
|
|
Endast orange är tillåtet, men man kan även godkänna gult. Detta gäller färgen på ljuset som avges, inte själva glödlampan i sig. Kraven på glödlampan är att den är godkänd och märkt, men det är inget som kontrolleras vid en kontrollbesiktning. Gillade dina bakljus förresten, gjorde sig faktiskt ganska bra på din bil... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tackar. Är nöjd själv. :) Körde hem igår efter besiktningen o satte på klarglasblinkers också. Inte helt fel de heller. Var tänkt att ha vita sidoblinkers också men dom passade inte så jag väntar på ett par nya. Bobby |
|
|
Jesperado: Ber om ursäkt, jag har kanske missuppfattat det med regbes och kontrollbes. |
|
|
Jeppe: Undras om det fortfarande kommer några Volvo PV till er, visserligen som veteranare då kanske. Vita framblinkers eller hur?-)) Och på de lite äldre även röda bakblinkers. På den tiden det begav sig hade de (och många andra) även positionsljus och blinkers i samma armatur med 5/21W lampa, blinkning var igentligen bara nivåförändring på ljuset, inte så där väldigt tydlig indikering under vissa förhållanden. Det som förvånar mig är att mode och design idag gör att en hel del bilar även idag bygger ihop strålkastare och blinkers till en endra förkromad enhet. När man möter en sån bil med halvljus på och som blinkar får man verkligen anstränga sig för att upptäcka blinkersen. Bra eller?? FP |
|
|
På äldre bilar och bilar som importerats som flyttsak (främst från USA) är det tillåtet med lite speciella avvikelser i kommunikationssystemet. Röda körriktningsvisare bak och vita fram t.ex. dessutom som sagt i flerfunktion. På ännu äldre bilar är det även tillåtet mer orange bromsljus...! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
På de allra äldsta gick det bra med bara en enda lykta baktill som visar "STOP" när man lägger an brombanden runt kardanen... Som tillbehör givetvis, ej fabriksstandard..)) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.