AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.080

Byta bromsvätska E30 323i, tips?

Hej.

Jag ska byta bromsvätska på min 323i E30. Vill spara lite pengar så jag tänkte försöka göra det själv.

Jag skulle gärna vilja ha tips och instruktioner på exakt hur jag skall gå tillväga. Från början till slut, vilken bromsvätska jag skall använda eventuella verktyg som behövs mm.

Har läst lite på forumet och förstått att man kan byta vätska på ett hjul åt gången, och därigenom slippa luftning. Alltså att man ska pumpa ur vätskan från ett hjul och sedan fylla på vätska i behållaren och göra så på alla hjulen. Vill gärna veta mer ingående hur jag ska göra.

Skulle uppskatta ingående info om detta.

Mvh /Carl

Tacksam för svar!
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
det finns en gör det själv luftningssak på mekonomen kostar hundra kr!! har använt den själv kanonbra!!!
Woodman
Du är inne på rätt väg...pumpa på bara samt använd dig av genomskinlig slang så ser du när det kommer fram ny fräsch bromsolja då stänger du nippeln till det hjulet och tager nästa.
Börja i ordningen: först vä: bak, hög:fram, hög:bak,och sist vä:fram...då blir det rätt.
Vill du även byta oljan till kopplingcylindern så sätter du bara en slang på vä: framok:s luftnippel och andra änden av slangen på kopplingcylinderns nippel..öppna sedan båda nipplarna samt pumpa "på bromspedalen" sakta du hör att det "klonkar till" när den gamla oljan lämnar kopplingscylindern, kan även vara ide' att suga ur bromsoljebehållaren då den gamla oljan från k-cylindern hamnat där.
Men jag känner mig inte riktigt införstådd med det hela ännu.. Kan ni förklara lite mer ingående??

Mvh /Carl.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är en äldre tråd om luftning av bromsar/byte av bromsvätska. Den har en bra beskrivning av Harry2, som är korrekt.

Länk

Du bör ha DOT4 i ditt system. Använd INTE DOT 5, då det är en silikonolja, som inte lirar tillsammans med de vanliga DOT 3 och DOT 4 samtt DOT 5.1, som är glykolbaserade!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Carl L: Rekommenderar dig även införskaffa "Haynes Reperationshandbok för BMW" finns och köpa på
Biltema -> Länk
Mekonomen

För under 200kr, där står i princip allt från byte av bromsvätska till renovering av motor.

--------
Min 318iS finns på Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Detta kanske låter hårt men vet man inte exakt vad man håller på med ska man inte pilla med bromsarna!
Det är inte svårt att lufta bromsarna, men gör man fel kan det hända katastrofala saker och i värsta fall sluta med dödsfall, tänk på det!

Dagens pekpinne serverad rakt i ögat...
;-)

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.