|
|
|
|---|---|
|
Som sagt, om man står stilla med en org 325i, och sopar på fullt, finns det nån risk att däcken får så mkt fästa att det vrider sönder allt som är? törs ju inte gasa nått när jag inte vet vad som händer när jag gör det. frångan är helt enkelt om motorn orkar få däcken o spinna, eller om den får fäste, klarar av o skjussa iväg bilen utan att nått går sönder? "frågar man inget, får man inget lära.." "Am Der Necht Der Dam Gebissen" | |
| tja, om du sopar på fullt lär den väll spinna? annars har du antingen en rätt slö 325:a eller fina slicks :) | |
|
Grejorna är gjorda för att hålla. Du kär knappast sönder kardan på en eftermiddag om den är fräsh. Men med tiden så nöts grejorna och går till slut sönder. Och med mycket lek så slits självklart grejorna fortare. Min bil: Länk |
|
| Har dom tidigare ägarna gjort likadant så kan de smälla till i kardanen en vacker da.. | |
| Och jag som trodde syftet med en stark motor var att komma iväg snabbt? | |
|
Jag har lyckats explodera en bakaxel och brorsan likaså. I mitt fall var det en en parkeringsincident :-) Där jag bor finns det en vändplan, om man går in lite fort, ställer upp bilen och gasar fullt kan man drifta otroligt trevligt. Det funkar ett tag, sen börjar det låta och sen tar det stopp. Tror att brorsans körstil var ungefär likadan. Bilen var en 325 E30 ca 200 hh och aning nedväxlad. Vi körde med "red-line" i bakaxeln, funkar bra till tävlingsbilen så vi körde det även i "bruxet". /Anders |
|
|
Du kan aldrig veta........ Här har du en bra tankeställare: Om du spinner på asfalt och hjulen slirar snyggt och jämt eller om de studsar så är skillnaden i belastning ungefär som om du försöker trycka in en spik med rå kraft genom att trycka på hammaren, eller om du slår i spiken med hammaren. Det stämmer nog ganks bra på hur du belastar transmissionen, några studs och du kan knäcka vad som helst.... |
|
|
jag tänkte så här va, att om man skulle ta o raca nångång, så ville jag veta om jag kunde göra det, utan att däcken får för mkt fäste, o istället sliter sönder. men E30 verkar ju va rätt trimvänlig men orginal drivlina, så det verkar ju funka..vill inte köra sönder bilen de första jag gör..har jag inte råd med..=) "Am Der Necht Der Dam Gebissen" |
|
|
"Spänn" drivlinan innan du stampar på gasen och släpper kopplingen helt,minskar risken för ras. Släpp mao.upp kopplingen till dragläge. Har du det minst glapp och släpper så blir det ett ryck som låda eller bakaxel kanske inte klarar. En kompis till mig gjorde detta med sin morsas Ford och den tog ett skutt framåt och spottade ut lite växellådsdrev och olja på backen,fick ett fint inspektionshål i lådan men ägaren såg inte det positiva i detta(länge sen) :) Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.