AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
704

Bromsok byte?

St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Jag behöver nog byta bromsok vänster fram, för kolver trycks ut men går inte tillbaks. Detta gör att beläggen ligger imot hela tiden=(. Det går ju att pressa ut kolven men då är jag inte säker på om jag kan lyckas pressa in den igen.

Tacksam för tipps och erfarenheter. Går det få tag i ett "nytt" ok på tippen, eller förslag på reparationsats.

318i-88 ingen ABS elle sånt trams=)
hade precis samma problem som dig för nån vecka sen,höger fram oks kolven hade fastnat...
Visst! de är bara och åka till skroten och köpa en ny,kostar runt en 500 lapp! om du inte vill lägga över en 1000 lapp på ett nytt...
Glöm inte å lufta systemet efter bara...
Woodman
Renovera ditt eget ok istället..Så vet du vad du har sedan.
1. plocka bort oket.
2. plocka bort alla gummigenomföringar,mm.
3. tryck ut kolven (mkt försiktigt) tappa den ej.
4. tvätta allt rent i fotogen eller likn.
5. polera kolven lätt med svinto eller mkr fint våtslippaper.
6. polera kolvloppet på samma sätt som ovan.
7. montera den nya tätningen i loppet
8. sätt tillbaka kolven i loppet (smörj mkt) så ej lopp-packningen
kommer på sned. (smörj enbart med vitt bromsfett)
9. montera gummitutorna för glidkolvarna samt den yttre damasken till kolven. (smörj på rikligt med bromfettet.)
10. montera med fördel även nya bromsbelägg samt lufta ur systemet ordentligt byt helst ut bromsoljan helt. mkt bättre broms
med nu brpmsolja. OBS renovera båda oken på samma axel annars kommer den ena att ta bra mkt bättre.
Detta arbete är löjligt enkelt att utföra....Lycka till.
PS. Renoveringssatserna finns på Biltema ca: 45:- st. fett 10:-
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
eller så har kolven korroderat pga trasig damask eller liknande, så då är det bara att byta.

//Nord
Woodman
Nord: Det funkar med renoveringen ändå, jag har renoverat ett ok tidigare med lätt rostskadat lopp.(inga problem funkade kanonbra) Tycker det är onödigt att gå till skroten och bet 500:- för ett ok som kan vara i betydligt sämre skick än det man redan har. Detta p.g.a att oket på skroten har legat antingen ute eller i luftfuktiga lokaler där det har rostat i loppet..betydligt bättre att då i stället renovera ett ok som är i drift då det oftast är i bättre kondition än ett som legat ur drift i 5 år på ett kallager.
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Tack för alla svar!

Jag hade hemma ett renoveringskit till oken från biltema men det var bara två gummidamasker till styrpinnarna och dam skyddet som sitter på kolvens topp(Ingen nytta av!). Ska man inte byta någon invändig packning i kolvloppet?

Woodman
Joråå....den skall bytas packningen i kolvloppet samt den yttre gummidamasken till kolven....glöm ej smörja med bromsfett.
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Konstigt att inte den packningen var med i deras renoveringskit då! Känns ju liksom som det viktigaste, får höra med dem på Mekonomen imorrn!
Woodman
Du skall nog vara nöjd att du fått med damasken extra i ditt pkt.
Det normala är att de säljs som två sep renoveringssatser.

I den ena satsen finns endast det två gummigenomföringarna till glidkolvarna.

Den andra satsen innehåller yttre dammdamask samt gummipackningen till kolvloppet..
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Tackar! För hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.