|
|
|
|---|---|
| hej,ska byta tändstift på min 325:a,har köpt orginal stift på bmw på förpackningen står det 30 Nm så jag ska låna en momentnyckel när jag ska spänna de gör jag fel eller rätt? | |
Woodman |
Har du lite känsla föt att skruva så behövs det nog inget inköp av momentnyckel bara för att dra åt stiften lagom måttligt..det handlar inte om några stora krafter bara så det tätar. (inte mer) En viktig detalj är att skruva i tändstiftet för hand så långt det bara är möjligt Så att man inte av misstag snegängar. (katastrof) Det minsta det börjar att gå trögt så skruva ut stiftet igen Och kolla vad det beror på....(stiftavstånd vid elektroden 0,8 mm.) |
| tackar...ska sticka byra stiften | |
| tackar...ska sticka byta stiften | |
| byte precis stiften på bilen,byte från Bosch super till orginal bmw stift,det känns att bilen går tröttare kan det stämma eller tror jag bara det? | |
|
Ahomo! Tro inte på att "dra lagom hårt" 30Nm är förvånansvärt lite när man har några dm hävarm. En sönderdragen topp kan kosta dig mycket, en enkel momentnyckel nåra 100. Vi är hobbymekaniker vi har gott om tid men lite erfarenhet. Profsen har erfarenhet drar ungefär rätt på känn, men det gör inte vi. En billig momentnyckel och kanske felbehandlade gängor ger lite fel moment, men att dra "på känn" ger mycket större fel! mvh BLJ |
|
Woodman |
Ahmo: Klart att bilen/motorn kan reagera olika bra vid användande av olika sorters tändstift. Åk du tillbaka och förklara för BMW hur det ligger till. Låt dem tex provköra bilen med de nya samt de äldre pluggarna. |
Woodman |
Ahmo: Tänkte på en sak ang att du upplevde att den gick tröttare Kan det möjligen vara så att du dragit åt stiften för löst så att kompressionen läcker ut...? |
| gammla stiften satt rätt så lösa,jag använde momentnyckel när jag spände stiften,men tycker att bilen är konstig,funderar att sätta tillbaks gammla stiften | |
| Köp BERU ULTRA-X "fyrelektrods-stift",funkar kanon i min 325:a!!! | |
Woodman |
Jag har kastat samtliga mina "tre-fyra elektrodsstift" av olika fab. Enl uppgift från bättre vetande fungerar de ej bra alls...samt att de tydligen funger speciellt dåligt på samtliga BMW motorer..? Fick rekommendationen att endast andvända: Bosch W8LCR samt: NGK ZGR5A. Valde NGK stften Går som en dröm nu...med perfekt tomgång. (avstånd: 0,8mm) |
|
Woodman, i alla moderna BMW-motorer används fyrelektrodstift redan från fabriken! (NGK BKR6EQUP) Jag har aldrig varit med om att de orsakar några problem! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Woodman |
Jag kör en E30. M20/B20 motor. (modern för 15 år sedan) Enl Branzells finns det ej ens anpassade flerelektrodsstift till den. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.