|
|
|
|---|---|
|
Hallå där Jag har skaffat mig en 318i -88 med rasad motor. Kan man slänga i en 318i motor från -86 utan större bearbetning?? Tacksam för svar! | |
| Om det är en M10 motor från 88 skall det inte vara några större problem, men BMW bytte från M10 till M40 nån gång sent 88. Alla Sv- sålda 88:or kanske har M10, men jag är inte säker.... 318is fanns 88 med M40 motor, men som sagt kanske även vanliga 318 mot slutet av 88. | |
| Läste lite fel ser jag, om du har en M10 i din 88 blir det alltså. | |
| Blir lite poster här märker jag :) Kolla reg beviset en M40 har 113 hk, M10 har 105... | |
|
JO jag vet.... det sitter en totalrasad M40 i den nu... men jag får bara tag i en M10 till vettigt pris... Funkar ett byte?? Mvh Joel |
|
|
Jag vet inte, men jag tippar på att det blir lite klurigt att få i en m10. Sattsa ist på en m40. Kan inte vara så svårt att få tag på. Jag funderade på att byta motor i min för två år sedan då toppen behövde en renovering på min. Jag hittade många m40 på både skrotar (bildelsbasen.se) och på andra sidor. Jag skulle inte sätta i en m10 om jag vore du. Den är ju klenare, äldre och fulare! För ett tag sedan så var det faktiskt en som anonserade ut en m40 här på bmwpower. Den var gratis om man kom och hämtade den... Var dock något fel på den, kommer inte ihåg vad. Om du ändå vill sätta i en m10 så går det säkert, men varför inte sätta i en m43? När jag letade så hittade jag en fullt komplett m43 1,8 -96 med box och allt som hade gått 15 000 mil och gick kanon (sa iaf säljaren). Denna motor begärde dom 6000:- för. Inte så farligt med tanke på vilken kanonmotor man får. Vet dock inte hur lätt det är att få i en sådan och vad besiktningen säger... Föresten: Hur är din motor rasad? Har remmen gått av? Isf kan det vara lönt att repa din motor om den i övrigt är fin. Min bil: Länk |
|
| tack för svaret! en kolv har gått, förbränningsrummet på samma cylinder är skrot... blocket upprepat invändigt så det är inte lönt att göra vid :( men jag ska ta dit råd å leta upp en M40! | |
|
Jag kan tipsa dig om en fräsch M40.... Den sitter i en röd 318i touring -91 som står på Häggs Bildemotering i Ilsbo... Polarns gamla, sitter ny kamrem, spännare, topplockspackning m.m. på den, hela motorn är genomgången för att se om den är fräsch, tror även det sitter ny koppling på den men ej 100% säker... Polarn åkte ca 3-500mil i den innan han fick den stulen och sönderslagen... //Cosmos Vadå Väghållning?? |
|
|
Finns även en skapligt fräsch M40 med 34 000 mil på mätaren på Inge på Halla i Forshaga, den ska nog gå att få loss riktigt billigt. Gick förvånansvärt okej när vi skrotade den. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Hade behövt få tag i en spis som finns lite längre söder ut i vårat avlånga land... bor på gränsen till skåne :( | |
|
Gör en sökning på www.bildelsbasen.se Där hittar du bilskrotar över hela landet, och kan enkelt söka i deras lager. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Har fått tag i en motor nu... den har gått strax under 20 000mil å dom begär 4500 inkl moms å frakt. är det ett bra pris?? | |
|
Från en skrot är det säkert ett skapligt pris, men jag tycker att det är dyrt... Hur är tex kammen i den? Har du sökt på bmwbörsen här på sidan? När jag letade (för 2 år sedan) så hittade jag ett par för under 2000:- som skulle vara fräscha. Skrotarna kan vara svindyra. Jag letade efter nedre delen till mitt ojletråg för ett tag sedan. Dom jag hittade på skrotar begärde dom 1000:- för. Ett splitternytt på bmw gick på 1000:-.... Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.