AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
694

nån som vet hur en e 30 325 låter me enkelt 3" system

har funderingar på att slänga i ett 3" sportsystem från grenröret o bakåt nån som har erfarenheter av detta???? tacksam för alla svar
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Jag har ett hemsnickrat 3" med simons ljuddämpare. Ja vet....dom är inte bra....men billiga.

Du behöver ca 6 böjjar. Tror jag använde 45 gr och 4st 60 gr eller tvärtom. Du kan ju höra om du får byta om det blev fel (det fick jag). Köpte också en "muff" som gick från dubbla till enkelt.

Kan säga att då jag hade satt ihop mitt avgas med en lång rund burk och en kort rund utan kattar. då lät den Jäääävligt mycket. Det gick knappt att sitta i bilen. Så du böt jag ut den lilla runda mot en oval och trodde att det skulle räcka. Blev betydligt bättre men långt ifrån godkänt på bilbrovningen. Så jag böt den långa runda mot en lång oval och nu har jag ett mycket behagligt sound. vid låga varv låter det inte så mycket. Därenot vid belastning. typ segdragning från 2-3000 varv....efter det sjunger det bara skönt. Ska bara ha en dämpare nu eftersom det snart sitter turbo. Funderar starkt på Apple dämpare...mycket bättre.

Blanka däck AB
tack för det låter bra!! de va just va ja hade tänkt ovala dämpare den lite kortare istället för katten o den längre där orginalen satt,,, borde väl duga???
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jag har 3" efter katten. Simons långa ovala dämpare under bagaget och inget framför bakaxeln. Har för mig att det sitter en liten där orginal, kommer knappt ihåg; det var ett år sen jag gjorde det.
Låter riktigt mäktigt.
En grej bara. Hade jag gjort detta idag hade jag köpt JT aluminiserade burkar och rör istället, för simons rostar fortare än en opel i en salthög.
Inga problem med att dämpullen åker ut dock.

"To say no to BMW,
is to say no to life."
Rico80
har 3" efter katten men en simons dämpare oval bak men påsvtestat slut rör låter ganska så mkt på låga varv upp till kasnke 3000 o vid seg dragningar sen låter det ganska så skönt =) låter inte så man blir störd avd et i kupen när man håller jämnfart tex 70!! men så fort man rör gasen hörs det gansa så bra igen!! skulle nog satsa på dubbla 2½" istället nästa gång det är dags att byta!!

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Kom just på ett vettigt avgas. Dubbla 2.5" från grenrör. sitter 2 små dämpare under bilen och en slutdämpare i rostfritt.

JT super flow eller va dom nu heter har dom för 4000kr ungefär.

Extraktor för 4000kr typ

Blanka däck AB

www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265
Mr
12
Mr_BMW72
325 IM 87
740 IA 92
Min 325'a cart låter grymt vid 6-7000 rpm . . .
2.5" supersprint samt extraktor . . .
men jag byter nog ut det snart till 3" kanske 3.5"
vi får se vad det blir för godis =)

Hejs

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hmmm.... Det måste bli ganska brummigt med enkelt 3" eller dubbelt 2,5" tycker jag. Om inte så är det väl ganska överdimentionerat tycker jag.

Jag ska bygga om mitt avgassystem när jag får tid. Men jag tänker bygga dubbelt 2" Är det någon som vet vilken bilmodell som har 2" kattar? Undra om det blir bra med extrakor, två 2" kattar och en ljuddämpar från RakaRör med dubbla 2" in och utgångar....

Ideer?

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
Jag har en dämpare med dubbla 2" in o utgångar från Raka rör på min 325:a, och det blev en rejäl skillnad på ljudet faktist!

När jag beställde den så tyckte gubben jag pratade med att jag skulle köpa en "extra tyst" dämpare istället som var framtagen speciellt för BMW 325 för om man satt på dämparen som jag ville ha så skulle det låta fruktansvärt mycket sa han... men jag tyckte det blev lagom ljudnivå faktist. Och den extra tysta dämparen kostade 1300:- eller nåt också och den jag köpte kostade ca 600:- så det blev ju inte så svårt å välja..

Det sitter dubbla 2" rör orginal på 325orna redan så det räcker väl om man skaffar en race katt och ett extractor rör eller?

BMWCS #4675
BMW323.cjb.net
Har dom inte skrikigt "slyngel" efter dej och hytt med näven
så lär dom göra det nu när du drar på! ;)
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Orginal systemet är inte 2" Det är 1 2/3" Det är därför jag vill ha tag på 2" kattar.

Skaffa en race katt för en miljard... nä, knappast! Bilen behöver ju inte ens ha en fungerande kat. Kattar vill jag ha mera för att dämpa ljudet lite + att jag inte orgar bråka med ordningsvakterna vid en ev. kontrollbes. När jag väl ska bygga då vill jag göra det ordentligt.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
När jag bytte dämparen så köpte jag iaf 2 st 2" rör och skarvade ihop nya dämparen med resten av systemet och dom rören passade då exakt! Och jag har orginal system...

BMWCS #4675
BMW323.cjb.net
Visa användare
99
BushMen
325iM -90
Hur det låter? Du kommer tappa effekt det kan jag garantera. Man måste ha ett visst mottryck i ett avgassystem. Har du för stor dimension typ 3" på en sugmotor så kommer ljudet att "studsa" och låta som FAN. Läs mer om detta på www.zatzy.com på forumet. Sök efter hur man sabbar en fungerande bil del 1,2 och 3. Mycket lärorikt och rolig läsning. Skit i större en 2,5 tum enkel system på en m20/b25 motor. Jag har xtraktor 2,5 tum som går ihop i ett. Simons ovala 2,5 dämpare istället för kat och en rostfri enkel in dubbla 2,5 tum ut från Ferrita dämpare bak. Låter precis lagom. Har en V8 kat från en jänkare liggandes inför besiktning som passar rakt av i fall nån undrar hur jag gör vid besiktning.

Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys!
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Någon som har ett bra förslag på ett sporsystem till en 328-96:a?
Vill ha ett vasst sportigt ljud men inte för mycket.

Pajo
ähh 3" enkelt ska det vara... effekt förlusten e inte stor...jag tappade 2 hästar på att montera ett enkelt 3 tums rör strax efter rören gått under bilen samt en oval racedämpare....
låter som en hayabusa när man kör om med dden enligt min jobbar polare som har en sådan hoj......grymt gott ljud men man måste ha rätt bastannt stereo för att dränka brummandet i kupén.....
vill man va tuff så kostar det...

sist men inte minst ...en vild E30...
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Precis. Härligt muller uber alles...
Och det låter inte FÖR mycket på min bil iaf. Flera personer har intygat att de tycker att min bil har ett j-a härligt ljud.
Problemet är bara att den inte går så bra som ljudet antyder... Attans! Mer show än go, tyvärr. Ändring är dock på g.

"To say no to BMW,
is to say no to life."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.