|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu är det bestämt att jag ska byta min 525 till en 7 serie. Jag är rädd för att 740 ska dra alldeles för mycket bensin. Har ni erfarenhet av 728 o 740 blir jag mycket tacksam om ni delar d med mig. Jag vill veta hur mycket en 740 drar o hur mycket en 728 drar? Navi o tv är ett krav, har ni något erfarenhet av detta? Hur fungerar dem? | |
|
Känns lite som att det är fel bil att köpa om bensinförbrukningen är högprioriterad. Om du kollar i modellguiden till vänster så står där bränsleförbrukningsuppgifter (direktlänk: Länk ) /T.P. Länk |
|
Scheckheft |
Hej, min 740 drar i stan 1,7 och landsväg 0,96. Förbrukningen beror naturligtvis mycket på körsätt. BMW uppger följande siffror: 728: stan 1,45 (1,6) landsväg 0,78 (0,83) genomsnitt 1,03 (1,11) 740. stan 1,86 (2,03) landsväg 0,89 (0,95) genomsnitt 1,25 (1,35). Siffrorna inom parentes gäller automat. För och nackdelar har diskuterats åtskilliga gånger här. Använd funktionen "Sök inlägg" här ovan. Skriv t ex 728 AND 740 eller 740. Mycket läsning. Jag har MK1 versionen av Navi. Fungerar alldeles utmärkt. CD-rom skivor kan du bl a köpa hos BMW. Själv skulle jag rekommendera en 740. Men provkör båda varianterna och bilda dig en egen uppfattning. Härlig bil att äga, men dyr. Mvh Scheckheft ______________ Länk |
|
Det är nog som T.P. säger att om du ens funderar över vad en sådan bil drar så har du säkerligen inte råd att äga den. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Bimmer7er |
Hej Använd "Sök inlägg" som du ser överst på sidan, skriv i 740 AND 728, så kan du läsa en hel del som redan är skrivet om detta. En 740 drar ca: 1,5L / mil mvh /// Bimmer7er ______________ Länk |
| Jag har haft min 740 ia -95 nu i 2 månader och jag nollade snittförbrukningsmätaren i färddatorn för ca 1 månad (3 tankar) sedan. Snittet ligger nu på 1,14 l/mil vilket inte heller verkar helt fel med bakgrund till hur många mil jag kör på en tankning (70 mil på ca 85 liter). Då skall tilläggas att jag inte kör mycket stadskörning men inte heller långturer. | |
|
1,14L /mil låter väldigt lite, hur gasar du då egentligen? Men det är bara att gratulera :) mvh // Lazze |
|
|
Förbrukningen på en 740 är väldigt avhängen av vilken typ av körning man har och hur man gasar. Har en bekant med MYCKET tung gasfot som hade en sådan...den snittade 1,29 för honom om jag minns rätt med automat och 4,0 motorn. Själv bor jag 1,5 utanför "stan", dvs blir ganska mycket landsväg, tror att jag skulle ha liknande siffror som "Herman", vettigt. Att bry sig om förbrukning när man ska välja mellan 728 och 740 kan tyckas förmätet, men när bilen är 6-7 år gammal har förbrukningen en markant större inverkan på totalekonomin är bilen har som ny. Borde vara rimligt att kunna köra en 740 e38 97-98:a på 25kronor milen allt inräknat om man köper billigt och blir av med bilen till ett rimligt pris....försäkringen är dock ingen rolig bit längre....:-( /Simon |
|
|
Har en 728i - manuell själv, kör den på ca 0,8 -0,85 blandad, men mest långturer, lägsta snitt är 0,76. Fegar inte men gasar inte i onödan heller.Kanske kan 728:an jämfört med en 740 kännas tam, men i förhållande till Vikt/effekt så går 728:an mycket bra. många familjebilar blir ju långt efter. /Kristian |
|
Nilssen |
Hur som helst så får du en uuuuuuuuuunderbar bil. Har ägt min i 3 år nu,snittet på soppan ligger väl på 1,1-1,2l/m. Sätter in farthållaren för det mesta på 140 km/h och då ligger den på 1,0 l/m. Stadstrafiken ligger väl på 1,3-1,4,beroende på hur trafiken är för det mesta.Men till 80-90% av det JAG kör så ligger jag på 1,0-1,2 L/M,helt ärligt och seriöst menat.Kan inte tala för andra ägare men tycker att bilen är otroligt snål på soppa om man ser på det hela perspektivet,dvs,vikt och motor förhållandena.Min är en 4,0:a och jag är helt nöjd med bilen förutom en sak som jag märkte idag; Lite vindbrus vid listerna på framdörrarna,på ovansidan dvs.Men som sagt,bilen är en 95:a och det har uppkommit nu i dagarna.Vet av erfarenhet att alla - till 95% av alla Bmw-ägare är mycket petiga med sina bilar,minsta lilla ljudet eller knirret och paniken börjar utbryta.Har aldrig hört Volvo ägarna klaga på vindbruset i sina bilar fastän dom är mycket nyare osv... My friend-good luck,njut när du har hittat en bil i din smak! Mvh...Nilssen |
Nilssen |
Ville tillägga att min pärla är 6-väx! |
|
Min E38/740 drar 14.9 l / 100 km enligt den mycket noggranna Verb2. Däcken jag har är Pirelli PZERO Rosso i 235 resp 255 bredd på 18" fälg. Däckstyp och storlek torde göra en dramatisk skillnad på förbrukningen. Vore kul att höra vad en E38/728 drar i verkligheten och i så fall med vilka däck det var med. Soki? Tillverkarens siffror på förbrukning i all ära men de säger inte mycket om förbrukningen i verkligheten. I synnerhet på motorstarka biler där olika högerpedalhantering och däckbestyckning ger dramatiska effekter. |
|
|
Hej! Min drar ca 1,1, använder mig av Toyoproxies 235, 18´tumms fälgar. Ska tillägga att jag kör lungt men snabbt mest motorväg. Mvh/Soki Länk |
|
Svärd |
Min 740 är ju en -93a och efter dina utrustnigngskrav antar jag att du vill ha en E38, men ändå, måste dela med mig av mina erfarenheter. Efter att ha bytt från ett nytt originalluftfilter till ett Green Cotton insatsfilter har jag sänkt min VERB1 som har legat på 11.2l/100km sen jag köpte bilen för ett årsedan till 10.8l/10km och den sjunker fortfarande. Det på två veckor. Nollade VERB2 när jag satte i filtret och den ligger nu på 8.7l/100km. Kör på Bridgestone S03 Pole Position 235 fram och 255 bak på 17"-fälg. Kör båda landsväg och stad och ligger på ladsvägen strax under 120. Ska man byta från en 5a och bränsleförbrukningen är viktig ska man nog inte byta till en större bil. Dock så drog min gamla 320 från -87 aldrig under 2l/mil men då var nog högern ganska tung. //Martin |
|
Hmm, vad allas bilar går snålt.. Min ligger på omkring 1,5 l/mil i snitt.. Mycket märkligt. |
|
|
Hej Soki, "Lugnt men snabbt".....hmm....lät kul men jag förstår vad du menar ;-D // Lazze Länk |
|
|
Jag kan ju kontra åt andra hållet: min 735iAL har dragit 1,89l/mil sedan jag tankade vilket verkar stämma med att tanken nu är på reserven efter c:a 40 mil. Då har jag dock knappt kört en meter landsväg/motorväg med bilen på denna tank utan bara start och stopp på sportläget. Dock oroar det inte mig alls.. Det är andra delar i ett BMW-ägande som är dyrare ;-) Så som sagt: är bränsleförbrukningen ett orosmoln - välj en annan bil, om inte - KÖP! // CLiFF |
|
| Hallå! Min 740 drar runt 1.3 L/mil blandad körning med breda 20" hjul på. Det blir en skillnad på minst en dl/mil när jag åker med org. hjul! Jag har provat att kört gubbig landsvägskörning med från början full tank och efter ca. 20 mil tankat fullt igen. (org. hjul på). Det som datorn visade stämmde exakt med verkligheten! Vad siffran blev är nog ingen ide´ jag skriver för det lär ju inte vara någon som tror mej iallafall... Mvh. Janne | |
| Att jag har manuell låda ska också tilläggas. | |
|
m-julle, antar att du kom ned till 0,85? /Simon |
|
|
Lazze: Menar såklart att jag inte accar, bromsar,accar ,bromsar=hård körning utan att jag accar o sedan håller farten=lugn körning. =) Mvh/Soki Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.