|
|
|
|---|---|
|
Nu blir jag trötter. Efter att ha lagt ut 13 sköna lakan för att 1) få slut på vattenläckage (kylarvatten) samt för att 2) byta kamaxel. Jag åkte in på verkstad och i samråd med meckarn kom vi fram till att dessa två saker skulle åtgärdas. Han menade att då kamaxeln byts ut kommer även läckaget att försvinna (då det förmodligen skulle vara topplockspackningen som var sönder). Det lät ju vettigt. Den fortsätter att läcka. De tar in bilen igen på verkstaden och påstod att en slangklämma inte var tillräckligt åtdragen(precis i toppkanten på kylaren). Jag fick tillbaka bilen MEN uppdraget är inte slutfört. Läckaget fortskrider, om än i mindre omfattning. Senast igår fylldes cirka 2 liter på i systemet. Jag vet inte om jag bara är tjurig men lägger jag ut 13 tusen vill jag fan i mig ha valuta för pengarna. Inte sant? Vad tror ni? Det känns som om jag har konsumenttjänstlagen på min sida. Dessutom: finns det fler uppslag på vad felet kan vara? (Vattenpumpen verkar okej). Mvh Analyst | |
| förjävligt tycker jag... lider med dig...13tusen är mycket pengar.. | |
| Skumt. En tråd som handlar om lödning får 10 gånger fler svar än min fråga. För invecklat, månde? | |
|
Vad säger verkstan då? Vill de inte göra mer på bilen eller? /Jop |
|
|
Om ni har kommit överens om att just dessa två fel skall åtgärdas så skall de ju åtgärda det! Och du har ju betalat för att få dessa fel reparerade. Om det sen tar 3 eller 30ggr att fixa det är ju deras problem! ///FrIIk/// |
|
|
Självklart skall du inte nöja dig med mindre än ett fullständigt tätt kylsystem!! Vad säger verkstaden om det?? Vill de inte hjälpa dig, eller?? 13K är mycket att lägga ut, så det är klart att det måste bli bra. Det var ju därför du (delvis) lämnade in bilen i första läget eller hur? Ge dig inte i detta fallet är mitt råd. Du är inte tjurig!! Lycka till!! /Kidde BMW - the ultimate drug... Länk |
|
| Vad säger man..Då det förmodligen är toppackningen..??? varför provtryckte inte verkstan kylsystemet..???? har du beställt jobb att få bort ditt vattenläck så ska dom åtgärda det är du säker på att dom ens utförde din punkt 2 beställning eller bara tog betalt för den..?? är toppackningen trasig så får du ju tryck i kylsystemet så det kan vara svårt att öppna påfyllningslocket men det kan gå åt andra hållet också dvs in i motorn men då ser du det på stickan | |
|
En provtryckning utfördes (de påstod dock att de riktigt rätta verktygen saknades) och det såg bra ut, enligt utsago. Oljan ser bra ut också. GTO80: Jo jag är ganska säker på att 2) utfördes. Den skramlade något så dant tidigare. |
|
|
Jag tycker att fixar inte verkstaden det utlovade så skriv ut verstadsnamnet samt vilken ort det ligger på, så fler slipper dessa skojare. Skulle själv få betala 16000:- för att byta de berömda kulorna i automatlådan, bestämde mig för att göra det själv. Kostnad: Knappt 4 timmar, material:olja+packningar & kulorna 1000-1200:- Tror nog att Novation AB i uppsala tänkte byta hela ventilpaketet, duktiga killar. Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
| Ja frågan är ju om den provtrycktes eller inte..men det spelar ingen roll för verkstaden har åtagit sig uppdraget från dig att hitta och åtgärda vattenläckan vilket du också betalt för vilket innebär att du klargjort din del av avtalet..men verkstaden däremot har misslyckats eller gjort ett dåligt jobb men ändå tagit betalt..är det en seriös verkstad så lämnar de ett års garanti på utfört arbete då är det bara att dom börjar om | |
karlerik |
hej Du en lödning kan var nog så besvärlig den oxo ,,även om det inte kosar 13 papp..o jag har inte fått ngt.svar som har hjälpt mig..men jag tänker fortsätta "tjöta" för rätt som det är så finns det ngn..-ja visst ja!! Roger |
|
Självklart kan det vara besvärligt Karlerik. Jag ville bara påvisa det i detta fallet konstiga sambandet som uppstod mellan en "detalj" och det större antalet svar och å andra sidan mitt gigantiska problem och dess värde i pengar. Men fortsätt tjata, någon vet nog något om någonting... |
|
|
En fråga bara. Det du betalade för var det med eller utan kvitto? /Wengen |
|
|
Man ska nog inte bagatellisera andras problem bara för att de inte kostar lika mycket att laga... Låter lite självupptaget med att hävda att ens problem är gigantiskt och jättedyrt... De med rasad m3 motor tycker nog din reparation är billig. Gällande ditt problem så får du ju betala för kambytet eftersom det var vad du bad om, men de timmar de lagt ner på att fixa ditt läckande kyl problem skall de ej ta betalt för då felet ej är åtgärdat. Bara att lämna tillbaka om du har kvitto annars blir det svårare. Dock så får du räkna med att räkningen ökar innan de fixat felet. OM du inte fått fast pris på reparationen. DVS de kommer ju fortsätta debitera tid tills problemet är funnet och fixat, och det har de ju rätt till. |
|
| WENGEN: Det var med kvitto. Tänkte gjort annorlunda men avstod (som tur var)... | |
| Hubbe325: Det var inte mening att bagatellisera utan endast att jämföra problemens art och "respons". Jag menar också att en rasad M3-motor inte heller går att jämföra med mitt problem. | |
|
Stå på dig, ge dig inte. Det ordnar sig nog. /Wengen |
|
|
Gå in på ARN.se och skriv ut en blankett. Fyll i och skicka iväg. Förslagsvis går du till verkstaden först och säger att om de inte åtgärdar det så skickar du ärendet vidare. Solklart fall. Men, 13.000.- för det jobbet? Kostar det verkligen så mycket?! |
|
|
Det bästa är när DU som kund, mekanikern ( verkstan ) är nöjda båda två. Därför bör du tala med mekanikern direkt och få honom att känna lite empati. Det brukar funka på mig iallafall. Man behöver inte brusa upp för det brukar bara leda till en sämre rellation. Stirra dig inte blind på summan för materialet kostar ju också en slant och det tjänar inte verkstan en krona på. De har säkert gjort vad de kan för att du skall bli nöjd från början men rättar sig säkert om du går fram lite smidigt. Det är ju trotts allt bara människor som mekar med din bil. Förövrigt så är det jobbigt med ett läckande kylsystem som man tätar efter en lång tids läckande. Det blir stora påfrästningar på slangar och anslutningar som tidigare inte varit under så stort tryck. Därför kan man bara hoppas på att det blir tätt efter ett byte av en slang. Det är ju tragiskt att man ej informerat dig om detta tidigare. De borde bytt SAMTLIGA slangklämmor redan första gången du kom tillbaka, för det är (troligen) det som är felet. |
|
|
Tar den fortfarande vatten...? Har du kollat färgen på kylarvattnet? Kanske bara luften som håller på att försvinna i kylsystemet!? PH |
|
| Ja, den tar fortfarande vatten. Fyllde på för 60 mil sedan och känner mig för tillfället tillfredsställd, men jag mäker att den tar vatten (dock ej lika mkt som tidigare). Färgen på vattnet är ok. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.