AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
500

325 E30 87-89

Vad ska man ge för en sån? Runt 15-20" mil... Gärna svar både med M-paket & Utan...

Mvh Wald
Egentligen skall det inte skilja mycket mellan en bil med eller utan M-pkt. Jag tror en helt "orörd" 325:a betingar ett högre värde som inbytesbil hos en säljare än en stylad dito. Man behöver inte heta Einstein för att fatta att en bil med stort M-paket regelbundet körs med blyfot.

Tror en 89:a med 20000 mil på mätaren skall ligga mellan 25-30'. Om den är fullservad och fin. Men som tidigare sagt, en del försöker sälja sin 325:a för det dubbla (se BMWbörsen).
Du får vad du betalar för.Gav själv 47000:- för min 325a 88 med Stora M. Tyckte inte det var speciellt farligt. Och jag tycker ju inte att det bara är 325 or som säljs till höga priser. Kör du din M5 med blyfot Stoffe bara att du har en M5a?

///Johan
Johan99,

antar att den har AC, skinn, farthållare, max 8000mil,metallic och en ägare över 65 med ett pris på 47000 för en 325 88. Annars går det att få en 525 och kanske en 325 92:a för de pengarna....

Simon
Johan

Det där att man "får vad man betalar för" är väl en sanning med viss modifikation. Tycker själv att 47' för en snart 14 år gammal bil är ganska saftigt, framför allt när den stammar ifrån en modell som introducerades redan 1983. Titta själv i begagnat prislistorna och få en uppfattning om vad din bil är värd. Men om du är nöjd med ditt bilköp så är det väl det som räknas, eller hur?

Ang. min M5:a går den vanligen snabbare än den övriga trafiken. Dock är det viktigt att man sköter den som den skall, då håller den för det mesta. Dessvärre tenderar skötseln att försämras ju äldre bilen är och desto fler ägare bilen haft. Det var detta jag ville poängtera.
Håller med Stoffe om att "får vad man betalar för" inte alltid stämmer fullt ut, tvärtom är det ofta inte så, vanlig nationalekonomisk teori med marknadsmisslyckanden (är 11år sedan jag läste nu..kommer inteihåg namnet..:-)), precis som en del betalar 10kr mer per kg för köttfärs på en affär än en annan kan någon betala 10' mer för en bil pga bristande information.

Simon
simon: jag vet att jag hade fått både en 525 och en 325 E36 för de pengarna.Men hr kul är dom bilarna?! Hade en M3a E36 innan 325an så nån annan e36a skulle jag aldrig köpa. Jag tycker inte att jag betalade ett överpris eftersom det är mycket pengar nerplöjt i bilen.

///Johan
Johan99,

det är bra att du är nöjd. Har haft 323i 84:a för dryga sex år sedan, klart ql bil, gav 30 000 för den sommaren 1995.

Gillar du inte e36?

Simon
Jo det gör jag men jag känner nästan att jag har redan har haft det bästa med den karossen. Visst, 3.2 M3an är säkert kul men verkar ha krånglat mer än 3.0an. Så jag byter nog till en E46 eller E39 när jag byter.

Ang priser på 325a så håller jag med er. En helt original bil ska ligga på runt 30000:-. Men många är ju inte original. Både till en dels glädje och en dels förtret. Men jag kände när jag köpte denna bil att jag ville ha en färdig bil. Så jag betalde extra för att den var rejält påkostad med fälgar och massa annan krimskrams. La ut så j-a mycket pengar på M3an som man inte ser röken av när man säljer.

Men till Wald som frågade: Runt 30000:- är rimligt för en fin originalbil utan stora M-paketet. Sen kan de kosta hur mycket som helst beroende vad som sitter på och följer med bilen. Det var lite det jag menade med citatet: man får vad man betalar för. I det här fallet typ fälgar och sånt. Jag har sett 325or för över 70000:-, och det tycker jag är alldeles för högt. En fin 325iM med fälgar och lite annan styling ska inte kosta mer än 50000:- iallafall.

Nu blev det mycket att läsa. Hoppas inte folk blir arga :-)

///Johan
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hej!
Wald, jag skulle ge något mer för 88-89'or än för 87'or beroende på att kofångare, lyktor och bakre skärmkanter är snyggare på dom senare. Skulle ej ge över 25 för en 87'a tror jag, om den inte är i väldigt fint skick.

Jag håller med Johan99 om att E30 är en underhållande bil, E36 är så mogen. Jag tycker att en E36 måste vara betydligt mer motoriserad för att komma upp i samma underhållningsvärde.

Mr C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.