|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Försäkringsbolaget kan förmodligen ganska lätt bevisa att försäkringstagaren inte är huvudsaklig brukare av fordonet. Därmed betalar dom inte heller ut någon ersättning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hur skall de kunna bevisa det..???? fattar inte e trög... By Honkies the one and only =) |
|
|
Dom förhör dig och försäkringstagaren. Ringer runt till era bekanta mm. Finns flera sådana fall sedan tidigare... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Finns många skräckexempel på där försäkringsbolaget tämligen enkelt tagit reda på "huvudsakliga brukare" och vägrat ersättning. Var väl nån här på forumet som blivit "förhörd" av sitt bolag, om jag inte minns fel...? De pengar man sparar in på premien försvinner rätt fort om man tvingas betala hela reparationen vid ett försäkringsärende. | |
|
Jag kan säga att det lönar sig att kolla runt med olika försäkringsbolag. Jag skulle försäkra min 525:a och ringde till TryggHansa, dom skulle ha lite över 12 000:- för helförsäkring helåret. Lite dyrt tänkte jag och ringde till IF, dom skulle ju vara så billiga skryter dom med...35 000:- skulle dom ha!?. Va f-n ska det vara så här dyrt tänkte jag och ringde till Aktsam, dom ville ha drygt 7000:- Nu börjar det likna nåt sa jag för mig själv och slog till. Observera att jag bor i gettot Märsta där dom förra året hade över 170 bilstölder i området där jag bor. |
|
|
aktsam ville inte ha min bil då jag frågade dem =) högrisk grupp? By Honkies the one and only =) |
|
|
Honkies Hehe.. du är en högrisk ja *s* Ung man med stor motor är alltid en dårlig kombination när det kommer til försäkringsfrågan. 18 - 21 åringar kommer mkt dårligt ut på olykkes-statesiken med.. Fattar att du vill spara pengar på å ha din försäkring på föreldrarna, men om det är så smart tror jag inte.. I Norge fikk jag betala 10500 för endast trafikförsäkring på E30 325.. kul. Det var på mig. 25000 /helår för helförsäkring.. |
|
|
Men far fick inte ens teckna försärking där med den bilen.. *konstigt* fick till svar att de var en högrisk bil eller nåt i den stilen för att hålla premierna nere var de tvungna ha dåligt med olycksdrabbade generationer By Honkies the one and only =) |
|
| Din far fick väl frågan alla bolag ställer..ska någon under 26 år köra bilen..har du tänk på att när du fylle 26 och kan försäkra själv så har du inte byggt utt ett enda eget skadefritt år..lika med hög premie även då.. | |
|
Man kan skriva över försäkrinbgen till annan person har frågat det.. farsan har två försärkiringar en med 25 skadefria år och en med 17år den jag har på bmwn dvs. By Honkies the one and only =) |
|
| Jo då allt det där stämmer det går att skriva över inom familjen..det är bara det att du kan inte som första försäkring ta över en 17 eller 25 års skadefri | |
NOLL7NOLL |
I expressen när de intervjuvat ett par ang försäkringar, där det varit billigare för mannen i huset att teckna försäkring på bil istället för frugan. Då hade If sagt: skriv bilen på mannen då, det blir ju billigare. Man kanske ska spela in ett sådant samtal oc sedan förutsätta att man kan göra så i alla fall. Händer det ngt kan ni hänvisa till det samtalet. Sen var det ju expressen så kanske inte ens den intervjuvn ägt rum. Man vet aldrig. En kompis hade sin bil på pappsen. Försäkringsbolaget gick igenom banktransaktioner, uttag, ekonomi, kompisar, släkt... ja allt. |
|
Gäller inte banksekrettsen dessa försäkringsbolag?=) By Honkies the one and only =) |
|
|
Honkies: Jag vill inte vara elak, men i ditt fall ligger en bild på din bil på BMWPower med reg nummer och allt, undrar om försäkringsbolagen har internetkoppling och vet att det finns läsargalleri på bilforum? Jag är inte ens en halvdålig detektiv, sannolikheten att försäkringsbolagen kan få reda på rätt mycket om en bil rätt snabbt är rätt stor. Mvh, /Wille |
|
|
Willew jo det är iofs sant.. =) By Honkies the one and only =) |
|
NOLL7NOLL |
Honkies: Det gör det nog. Men de har nog lösningar på detta som följer lagen... |
|
Försäkringsbolagen har hårdnat rejält på senare tid vad det gäller så kallade skenförsäkringar. Minsta tvekan vid en utrdning och de börjar granska ägarförhållandena. De flesta bolag har före detta poliser som jobbar som detektiver åt bolagen. Dessa kan kontakta grannar, kolla konton och dylikt. Det finns till och med fall där försäkringstagaren blivit filmad av försäkringsbolaget. Jag avråder å det grövsta att skenförsäkra bilen. Det kan bli en otrevlig erfarenhet om det uppdagas. Har inte en artonåring råd att betala premien på en M3 så får han helt enkelt avstå att köpa bilen. Att kunna äga en snabb BMW som artonåring är ingen mänsklig rättighet. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
Jirar |
Bor man inte ens på samma adress som sina föräldrar så är det nog inte så smart att låta bilen stå på föräldrarna.(kan inte tänka mig att så många gör det här) Men att som vissa skriver här så låter det ju som att SÄPO kopplas in bara för att man råkar vara med om nåt tråkigt med bilen. Skulle det vara på det sättet så skulle man inte ens få låna ut sin bil till nån överhuvudtaget??? Visst är bolagen hårdare i sin bedömning idag än kanske för tio år sen,men råkar man ut för nåt så är dom till för att hjälpa en. Man betalar inte 12-15 eller mer för sin försäkring för ingenting. Ett litet svar till GTO80 om ett tidigare inlägg om volvia och S40. Jobbar själv som säljare på Bilia och kan säga att Volvias försäkringar aldrig ingår i nån kampanj till en viss bil eller att man skulle få en lägre premie i nån speciell kampanj. Lånar man pengar hos Volvofinans så har man en rabatt på Volviaförsäkringar på ca 10% som gäller under hela låneperioden. Ingenting annat. M.V.H J.J |
|
Viss skillnad mellan att låna bilen någongång ibland och att vara dess huvudsakliga brukare? /Wille |
|
| Jirar; Vad jag menade var inte att det var rabatt till en viss Volvo..försäkringen är billigare på Volvia så länge du har billånet plus att det tittas väl inte på ålder det gjordes inte då min grabb köpte..och jag har väl lite svårt att förstå här att så många unga envisas med att åka i 10 år gamla och äldre BMW bilar när det går att köpa en spritt ny Volvo och snudd på ha lägre månadskostnad med avbet samt försäkring..än vad det kostar enbart per månad i försäkring för en del BMW bilar....och visst har du rätt bolagen är till för dig..men dom gör allt dom kan för att inte betala ut något om de får en misstanke om något fel,och dom har folk anställda just för att hitta fel vid eventuella misstankar.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.