|
|
|
|---|---|
|
Hej. Bilen i fråga är en 518 e28 -88. Tomgången svajar upp och ner och får inte riktigt till det. Luftmassemätaren är bytt och ok. Tror att det är något med vevhusventilationen och liknande för om man drar ut slangen till kåpan och håller den ca 1cm framför röret in i ventilkåpan så går den jämt fast med lite hög tomgång. Lite svårt att förklara, men håller dem alltså framför varandra som att man skulle skära av en kabel och dra isär 1cm. Några ideer? Den slangen verkar hel. | |
|
En bra start kan vara startgas och leta efter tjuvluft. I övrigt har det skrivits mycket om liknande ämnen så testa att använda sök funktionen... |
|
rsarits |
Den borde inte gå alls med vevhusvent. slangen loss, det verkar som den får för lite luft på tomgång. Hur står CO-skruven? Tomgångsskruven? Micke |
|
Om det inte är fel på CO:n eller tjuvluft skulle jag kolla ventilspelet. Ofta har just m10 lätt att gå ojämnt om man justerat för "tight" ventilspel, enligt Haynes; kall 0.20 mm, justera helst inte på varm motor. MVH / Peter |
|
| Är oxå inne på det som Pete71 skriver. Jag renoverade toppen på en av mina 518 och fick samma fenomen med tomgång och att den gick bättre med slangen borttagen. Efter omjustering av ventilerna så gick den som en dröm igen... | |
|
Tack! Den tickar enhel del och jag ställde spelet varmt. Skall kolla och ev ändra med den kall igen. Letade tomgångsskruv med hittade ingen? Kanske bara missat? Trodde att den skulle vara på/vid luftmängsmätaren men såg ingen. |
|
rsarits |
Tomgångsskruven sitter på kallstarsventilen, mot torpedväggen. Skruven på luftmängdmätaren är för att ställa CO Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.