AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
980

Dragkrok till e39 Touring

Ha
60
Hans69
520i Touring-00
Hej,

har precis köpt en 520 Touring-00 utan dragkrok. Har kollat runt lite här på forumet samt kollat lite priser, se nedan. På BMW i Östersund vill dom a 12500:- inkl. montering med förklaringen att man måste göra inkopplingen under instrumentbrädan och dra kablar genom hela bilen, låter som skitsnack från verkstaden när man läser om ett interface som placeras vid batteriet?

Några prisexempel på krokar, nån som har något annat tips?

Motornord

Drag 4150:- (Totalt 6425:-)
Elsats 2275:-

Mekonomen

Drag 3615:- (Totalt 4916:-)
Elsats 1301:-

BMW Östersund

Drag 5794:- (Totalt 7284:-)
Elsats 1490:-

BMW Solna

Drag 4995:- (Totalt 6990:-)
Elsats 1995:-

Vad ska man välja....

mvh Hans
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är ingen Volvo140/ 240 som dom ska koppla in:))
Ett interface med kabelsats + ett Bosaldrag monterad jag utan problem och inga kablar ska dras framifrån.
intefacet är en reläcentral som gör att bilens ordinarie elsystem inte belastas och förhindrar kortis från släpet och strulande checkkontroll.
Motornord säljer Bosaldrag (avtagbar krok självklart)
Täcklucka ca100 spänn på BMW.(Jag har en sedan)
Är mekonomens avtagbart ??? så är det väl OK. men kika lite på utförande och handhavande mm. Jag pröjsade 3400 ink.allt men då var det nettopris.

///MVH Hasso
Länk

Ha
60
Hans69
520i Touring-00
Hmm.. 3400 för allt var ju inget dåligt pris direkt. Ja Mekonomens är delbart men jag har inte sett det. Lutar åt ett Bosaldrag från Motornord med en kabelsats från BMW Östersund, låter lite orimligt att betala nästan 800:- mer för elsatsen på Motornord än original...

mvh Hans
Ja... se till att skaffa en sådan lucka som BMW orginal... jag har en sådan krok, alltså BMW orginal krok, på min bil... och det ser riktigt bra ut när kroken är av.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du kan dessutom lägga till några hundralappar och få luckan i rätt färg. c:a 600-700 kr. Väl använda pengar eftersom färgpassningen då blir perfekt.
Istället för dyr elsats tillverkade jag en reläsats själv för under hundringen. (Mest beroende på att jag ändå förmodligen har behövt modifiera elsatsen till mina elektriska bromsar på släpet).
/Mats
be
37
bege
530d Touring -00
Har för mig att man måste ha nån extra pryl ifall man har sportchassie

/BG
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Draget från Mekonomen är från Monoflex mycket bra samt enkel och bra mekanism för att ta av dessutom följde täcklock med i satsen
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bilder på Monoflexdrag finns här www.monoflex.se
Visa användare
42
bebban
525 IM -01 Imolaröd 325 ix-90
nån som vet hur det passarom det sitter M paket på
bilen det är ju lite annorlunda i baken. eller?
Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Har fått uppgift om att BMW rekommenderar att man "förstärker" fjädringen baktill på bilen om man monterar drag på touringen. Kommentarer?

Oskar
Ja... du har ju inga fjädrar på en toring i och för sig.... du har ju som jag luftbälgar.... så det kan bero på det.
Visa användare
52
Arrow

1802 -72 Blivande busbil.
Z3 2,8 us-imp.
Jag hatar dålig passform m.m så jag hade satsat på originalgrejer för att vara säker... men uppmärksamma då att om du nu har M-paket så ska det till en annan panel(den svarta längst ner) i stötskölden.. köper man original kabelsats så ligger täckluckan i kartongen.. Tänk på att en icke delbar krok är MYCKET ful att titta på.. Förmodar att du inte har släpan på 24 tim om dygnet! Obs!! OM du skulle bestämma dig för att köpa originalkrok så var vaksam på om du får med anvisningar till både kroken och elsatsen!!! Lycka till!

// Arrow
Orginal grejer brukar ju funka bäst... alla fall när det gäller dragkrokar och sådant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.