AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
425

Värme...

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
får ingen värme på vänster sida i luftutsläppen i dörren, ovanför radion och lilla gallret uppe på instrumentbrädan. på höger sida fungerar det och på vindrutan och nere vid fötterna. har provat att lufta, finns det fler ställen att lufta på än skruven på termostathuset? eller beror det på något annat?
har klimatanläggningen.....
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Troligtvis har kolvarna till regleringen av värmen fastnat.
Reglerutrustningen sitter på torpeden på förarsidan. Man ser slangar som går upp till enheten och där har du även en liten cirkulationspump.
Enheten har även 2 elkontakter. En är till pumpen denandra är till magnetventilerna som styr ut värmen. Ta bort hela reglerutrusningen och skruva isär magnetventilerna. Polera ytorna med lite svinto och kolla så att allt löper lätt.
Jobbet är inte så svårt om man är lite händig. Lycka till.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
>>>jxp......tack!....hade lokaliserat anordningen med magnetventilerna, men inte vågat mig på att plocka sönder dem.....alltid lite osäkert att skruva med bilar man inte är van vid....tänkte att det är bäst att fråga innan man gör nåt.
Ska testa att skruva isär den och göra rent....
Det lustiga är att jag har värme i det lilla luftutsläppet bredvid högtalaren...men det kanske hänger ihop med vindrutans utsläpp....
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
det hjälpte inte.... :o( ...upptäckte dock att cirkulationspumpen inte fungerar, nån som vet när den ska gå?..har hört att den bara ska cirkulera vattnet när motorn är avstängd..stämmer det??
....gjorde en annan upptäckt oxå...i det avlånga gallret ovanför radion så sitter det ju en ratt som man kan reglera värmen med...visade sig att om jag ställer den på svalt så håller de motsvarande utsläppen på höger sida samma temperatur som de på vänster sidan, fast vid vindrutan och vid fötterna så blåser det varmt....om jag sen höjer temperaturen med den där ratten så ökar värmen i utsläppen på höger sida, men inte på vänster....nån som vet vad den där ratten styr för något.....
...*läser igenom det långa inlägget och undrar om någon kommer att begripa nåt av det där*........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.