|
|
|
|---|---|
|
Jag tänker byta ut framsystemet i min bmw 325 från 1991, tycker det är verkligen kasst.. Det jag tänkte fråga er här är om nån av er har testat med ett framsystem-kit innehållandes en bas/mellanregister nere vid kicken, och en diskant på 1", istället för den gamla.. kommer det låta ok? Jag menar om ljudbilden blir någorlunda ok, med tanke på högtalarpositionerna.. Det är ett rockford framsystem-kit jag tänker inhandla, med delningsfilter o allt.. kostar ungefär 2000 | |
|
Hej! Mitt tips är att skippa kicken helt. Jag har använt insidan på backspegeln o plastat upp ett diskantfäste där + en 6,5" nere vid dörren i en skruvad baffel. Allt byggt med DLS magnesium. Kalasljud med riktigt go midbas. Ångrar bara att jag inte byggde 3-vägs från början men det kommer... Mvh. TheBlueBeemerBoy |
|
jeppe_L |
BlueBeemerBoy!!??? Jag läste att du hade plastat diskant-fästen på insidan av backspegalrna, och jag har tänkt göra samma som du gjort, så jag undrar om du har nån bild på hur det ser ut, som du kan skicka till mig?? Skriv gärna ner hur du gjorde, o lite tips???? Sicka gärna med en bild på hur du har byggt om det till 6,5" orna. mvh jeppe |
| jag skulle också vara tacksam =) vill ju ha det ordentligt gjort | |
jeppe_L |
upp- |
|
Svarvade en 10 mm tjock ring som diskanten passade i. I baksidan av ringen skruvad jag 8 skruvar av olika längd så att alla dessa ligger an mot plastplattan på insidan av backspegeln när denna är rätt riktad. Lindade sedan runt skruvarna med björntråd. Därefter plastade jag med glsfibrspackel runt altihop. Sedan är det bara slipjobbet och lackeringen kvar. Kom ihåg att sprutspackel är suveränt :) |
|
|
BlueBeemerBoy satte du 6,5" i dörren eller i orginal uttagen? Om du satte dem i orginaluttagen hur blev det på förarsidan? Jag menar med huvöppnaren? Inkräktar det mycket på fotstödet, med en baffel måste det ju sticka ut längre än orginal. När du nöjd med ljudet från den högtalarplaceringen? Kan du fixa en bild på installationen. Mvh Tobbe |
|
|
När jag plastade en ny diskantpanel innanför backspegeln skaffade jag först en extra uppsättning av de triangelformade plastpanelerna som sitter där som original. De är billiga hos BMW ch borde väl vara ännu billigare på skroten. Liksom BlueBeemerBoy tillverkade jag en ring att fästa diskanten i. Jag gjorde den i trä och skruvade fast den i två tunna metallbleck som det var spår i, vilket medgav justering av positionen. Därefter skruvade jag metallblecken i den gamla plastpanelen. På det viset gick det ganska lätt att hitta rätt vinkel på diskanten, varpå jag kunde spänna upp högtalartyg över ringen och panelen. Sedan var det bara att pensla på några lager plast. |
|
|
Hej igen.. Det var ett tag sedan tråden var på g men jag skriver väl ngt ändå :) "Tobbe" Skippa kicken helt! Använd den till att placera delningsfilter i eller vad som helst för det är vad de duger bäst till... Min åsikt iaf... Jag byggde en baffel som jag skruvade fast nere på dörrsidan istället. Kartfacket är igenbyggt. Kan verkligen rekommenderas. Har tyvär ingen digitalkamera ännu men lycka till... Mvh. B |
|
|
Hej. Håller på just nu att byta ut frambasarna i min 328i. Det är inte färdigt ännu, kan ses på: Länk Hoppas det är lite till hjälp. Mvh/ P. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.