AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.037

[E38] Demontering stötdämpare bak *hjälp*

Ji
125
JimpaStäll
BMW 335iAM Touring -07
BMW M3 3.2 Touring -96
Har precis monterat en sänkningssats fram på polarens 740 -95 utan några större problem men nu när vi skulle ge oss på bakdelen så visade det sig att vi inte fick bort fjäderbenet/stötdämparen från bilen. Vi skruvade självklart bort dom 3 muttrarna i ovankant under hatthyllan och sedan skruvade vi ur den stora bulten som sitter längst ner på benet. Men inte rörde sig stötdämparn ur fläcken för det! Den satt som bara f*n i nederkant och vi fick inte loss den. Kan tilläggas att den satt även mycket hårt upptill trots att vi lossat muttrarna. Finns det något speciellt knep för att lossa dessa stötdämpare eller någon guide/beskrivning på forumet?? Är otroligt tacksam för alla svar.

MvH

BMW 520i 24v Alpina BiTurbo "Look" -91
Länk
Skulle tro att du kan värma nedre fästet och sedan klappa till med en mellan slägga :)

Bara lite rost kan sitta som fan Men med lite våld så fixar det sig .

Lycka till
Skall göra samma operation i helgen, hur sitter baksätet fast??
Hur gör man med hatt hyllan med el rollo??
Behövs det några "special" verktyg fram eller bak??
Ji
125
JimpaStäll
BMW 335iAM Touring -07
BMW M3 3.2 Touring -96
Dr Glimmer: Ja vi tänkte ungefär samma sak när vi märkte att det inte lossnade men när vi sedan slog (på alla världens sätt) så märkte vi att stötdämparen har ingen marginal att röras bakåt (innåt bilen) då den tar emot väggen runt benet. Men jag kom att tänka på en sak inatt när jag låg och klurade, och det var att vi inte höjde bilen på båda sidorna samtidigt, vi höjde bara ena sidan vilket kanske sätter stötdämparen i ett mycket spänt läge.
Hur som helst så kommer polaren över snart och vi ska testa att höjja båda sidorna bak och palla upp bilen ordentligt på två punkter som inte har med bakvagnsupphägningen att göra.

POWERM: Jag återkommer till din fråga så fort vi lyckats sänka hela bilen (är klart idag) så jag kan ge dig en korrekt och lätt beskrivning. Skulle även hjälpa om du berättade utrustningen på bilen, typ EDC, Nivåreglering, Stora ljudpaketet osv.

MvH

Länk
Hur kan man med flit sänka och förstöra den fina komforten och det vackra utseendet på en E-38a ???? En bil av den klassen ??
I just dont beleave it until i see it.....
Have a nice day :)

Jimpaställ:
Ingen EDC, Ingen nivå, Ej stora ljudpkt.
Det jag är mest orolig för interiört är hatthyllan med el-rollo
Ji
125
JimpaStäll
BMW 335iAM Touring -07
BMW M3 3.2 Touring -96
Micke.H: Jag vet inte riktigt vad du skrivit i ditt inlägg som skulle kunna hjälpa mig och min polare med vårat problem... men men... om vi nu ändå ska gå in på komfort och utseende så kan jag direkt säga att bilen blev oerhört skönare att köra bara vi sänkte den fram... men det kan ju bero på att 20" hjul och 30 profil inte lirar så bra med citroen fjädringen som är orginal. Och utseendet kan jag ju säga direkt är många gånger snyggare än det som en gång lämnade bandet.

Länk
i still can´t beleave it.....

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej, Får man fresta med några händiga länkar?

Fjäderbyte se:

Länk

Mer bilder på el-rollo installationen:

Länk

750 -En riktig dussinbil?
-Ett dussin under huven!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kan också tänka mig att komforten blir bättre med något hårdare/lägre fjädrar, speciellt när man inte har S-EDC. Då menar jag främst i stadskörning och hård körning... Det är ju inte behagligt om det kränger onödigt mycket heller.

Powertoy.. du har då svar på allt! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.