|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger. Halva nyckeln sitter i passagerar dörren och halva nyckeln saknas. Orginal nyckeln ligger i läggenheten 40 mil härifrån och den enda som har nyckel till läggenheten är jag, är i jönköping och bor i hofors. Har dessutom nästan inga verktyg, ska försöka låna ihop ett par verktyg. Har tagit mig in i bilen och kan nu starta den med skruvmejsel, men har nu problem med rattlåset. Går det att knäcka eller kommer jag bara att förvära det ännumer? går det att skruva bort????? Bilen är en 320i 88, någon biltjuv här eller någon med erfarenhet av det här. Tacksamm för svar. | |
| Hur stor bit av nyckeln sitter i passagerardörren? | |
|
Har råkat ut för liknande situation, dock med Golf ettor. Ringde på bärgningskåren...de kunde ordna med en låssmed om som gjorde nya nycklar. Detta var i Gbg. Har hänt i Jkpg med, men då låste endast en kompis in nycklarna i bilen. /Simon |
|
|
Nästan hela nyckeln sitter kvar i dörren. |
|
|
Jag bröt av nyckeln i dörrlåset på en 528:a en gång fast då var det nästan bara själva "handtaget" på nyckeln som gick av och resten satt kvar i dörrlåset. Jag hade nog tillgång till lite mer verktyg än du så jag tog ett bågfilsblad, vände det med taggarna "mot" mig och slipade ner ryggen på bladet så att det inklusive taggarna bara blev några mm högt. Efter ca 5-6 cm så lät jag bladet ha fullbredd igen så att man hade något att hålla i. Vill man optimera det hela kan man även slipa ner taggarna och bara spara de 2 första. Sedan var det bara att sticka in den smala delen i låset och när jag drog ut den igen så tog taggarna tag i nyckeln och den följde med ut. Man kan även göra 2 stycken och försöka få en på varje sida av nyckeln innan man drar ut dem, men det gäller att vara lite försiktig så att inte de(n) oxå går av och blir kvar i låset. Dessvärre fanns ingen låsfirma dit man kunde åka med nyckeldelen och få en ny nyckel gjord så jag petade in den i tändningslåset och med hjälp av en skruvmejsel så lyckades jag vrida runt låset och starta bilen. Sedan när jag kom hem så tog jag en hylsa (tror det var 20-21 eller nåt sånt) som passade på tändningslåset men var så pass stor att den inte täckte hålet som nyckeln sitter i, tog en hammare och slog på hylsan För varje slag så kryper ju nyckeln ut en bit och efter ett tag så var nyckeln ute... |
|
|
du var lite fiffig du Dodger Mvh Niclas BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's...... -norrland race crew- |
|
|
Tackar för tipset Dodger. Ska ut och letta på lite verktyg och se vad jag får tag i. Ska prova din variant. |
|
| Är lite dålig på 320, men sitter inte rattlåset "inuti" ratten på dem?. Rattnavet är tandat på insidan och det sitter in liten fals i bakkant som gör att ratten inte går att ta av när "piggen" från rattlåset kommit ut. Bänder man ut falsen i bakkanten så brukar ratten gå att få av ändå och då kanske det går att "modifiera" tandningen på insidan av navet så den inte tar i låset som sticker ut. Allt detta under förutsättning att det inte finns någon mer låskolv som går in i rattstången någonstans. | |
|
På en 320 87:a som jag hade så var det som Dodger säger.. ratten sitter alltså fast i själva rattlåset.. efter en timmes slit så fick vi lös ratten och kunde pilla bort låskolven.. Försök att bända bort den ca 5-7 mm breda ringen som går runt ratten på baksidan för att få lös den... /Jimmy Länk |
|
| När du lossat rattmuttern så gör du några kraftiga ryck i ratten. Sedan när du tittar på baksidan av ratten så ser du en utbuktning i falsen där låskolven håller fast ratten. Försök sedan som BMW735IA säger att bända ut falsen på det stället och ratten trillar av... | |
|
mycket tacksam för tipsen. ska åka hem i morgon så det blir till att börja bryta i dag. |
|
|
Ett råd: Ha alltid med två nycklar när ni färdas lite längre hemmifrån... Det har jag. Min bil: Länk |
|
|
Skulle inget av tipsen fungera så får du ett till här.... Länk ;o) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.