|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar hur man kan se om en kolvring är sliten? Det borde väl gå att mäta på något sätt? // Jim | |
rsarits |
Om du tar ur kolven och pressar ihop kolvringen så att den ligger jämns med kolven runt om så ska det finnas ett högsta tillåtet spel mellan kolvringsändarna, åtminstone så mäter man så på motorcyklar. Vad det ska vara för mått har jag ingen aning om. Sedan kan man göra kompressionsprov och om det är dåligt slå i lite olja i cylindern och testa om, är det då väsentligt högre så är det troligen kolvringarna som behöver bytas, om inget händer så är felet i toppen, ventiler, ventilstyrningar, packning. Micke |
| njaa, man pressar inte ihop kolvringen och kollar glappet mellan ändarna medan ringen är monterad på kolven, utan man sätter in den lösa kolvringen i cylindern och mäter där. Men glappet säger ju inte allt, och det beror ju också på hur sliten cylindern är. Oftast är det ju en bedömningsfråga om man ska använda beg kolvringar eller ej. | |
| Dessutom kan man mäta spelet mellan kolvring och spåret i kolven...måtten brukar stå i en rep-handbok... | |
| glöm inte att göra rent kolvringspåret ordentligt först... | |
|
Eftersom jag har motorn isärskruvad just nu så går det tyvär inte att göra ett kompressionsprov, glömde bort att göra de innan jag skruvade isär den. Är det någon som har måttet det ska vara mellan ändarna på kolvringen till en M20 motor? // Jim |
|
|
Jim K! Kollade i Haynes! Avstånd mellan ändarna 0,2 - 0,5mm Obs längst ned i cylindern övre ändan av cylindern är mer sliten. Obs se till att ringen ligger helt rak i cylindern rikta in med hjälp av en kolv. Spel i kolvringsspåret: Övre ringen 0,04 - 0,08mm Nedre ringen 0,03 - 0,07mm Oljeringen 0,02 - 0,05mm mvh BLJ |
|
| Det är väl lika bra att byta ringar nu när du har schansen det handlar ju inte om några stora pengar och du får ju en schyst motor. | |
|
bengt: Tack för ett snabbt svar. Ska ut och mäta på en gång så man kan få ihop motorn nån gång innan sommaren är slut! // Jim |
|
|
Jim K! Har du mätt cylindersitaget att sätta i ny ringar i en sliten cylinder är att be om problem. För att få en grov uppskattning om siltaget mät kolvringsspelet på flera ställen i cylindern. Om du på något ställe mäter mer än 0,2 mm större än i nedre ändan är cylindern så sliten att den måste borras till första överdimension = nya kolvar. Är det under 0,2mm hona cylindrarna innan du sätter i nya ringar. mvh BLJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.