AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.006

Tonade binker glas

mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Varför får man inte ha tonade blinkers-glas för besiktningen?
Var och besikta idag och fick en tvåa pga det=(

Det värsta var att det var en efterkontrollbesiktning där bromsrören skulle kontrolleras, och så godkänner han den posten men slår ned på mörktonade blinkers-glas istället så jag måste åka och besikta en tredje gång..... Snacka om att hata BMW eller vad det nu är för fel på dom??

Någon som har ett par blinkers.glas att sälja i Sthlm?
Måste få bilen besiktad nu!...
Ri
8
Ricki9X
525i -89
Enligt vad jag vet så får han inte göra så....på en efterkontroll får han bara titta på det du fick 2a på.

Mvh/Ricki

The sound, the smell, the smoke.....it´s a RACE
ant
Ett e-märkt lyktglas eller liknande får inte modifieras på något sätt om jag har förstått det hela rätt. Tonar man då med en färg avsedd för ändamålet så har man ju ändock ändrat på grundkonstruktionen i glaset.

Sen tror jag inte att reflexfunktionen i glaset fungerar som den ska om glaset är tonat.

==========
Min bil:Länk
hur är det me baklycktorna då?

jag har tonade på min bagge men det går igenom..och dom e kål svarta..blinkers sitter juh i där me...

kanske r för att den är gammal eller??

får man tona på en E30 (bak)
ant
Du hade troligen bara tur att du ej fick anmärkning på dina lyktor.
Ingen bil har lyktor som får tonas.

==========
hum va bra är juh 2år till nästa bes...

får man om man länmar in dom till en fabrik som tovar dom då?
eller om man köper dom tonade...??
ant
Om du köper tonade glas som är e-märkta i det skicket så är det inga problem.
Det är själva toningen av ett glas som inte är tonat som inte är tillåten oavsett om det är en firma eller du som privatperson gör den.

==========
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ricki9X: Du vet fel...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Jaja, han hade säkert rätt, men blir så grymt trött på alla dessa små löjliga regler.

Borde inte Tyska Tüv börja gälla snart i Sverige?
Nu när vi är med i EU....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tüv är tyskt och har egentligen ingenting med EU att göra, reglerna ska anpassas för att likna varandra mer och mer, men det finns inget som säger att det ska likna Tüvs krav mer.

Dessutom kan du vara glad att Tüvs regelverk inte gäller i Sverige, det är nämligen ganska mycket hårdare än de gällande svenska reglerna. Jag kan ju tillägga att det inte heller enligt Tüvs regler är tillåtet att ändra ett godkänt lampglas, eller något annat godkänt föremål i eller på bilen, eller tillverka något själv...

Jeppe

mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Det är möjligt att det är hårdare, men möjligheten finns iaf att tex registrera en E30 med en M5 motor, så länge du uppgraderar bromsar osv..

Tror inte man behöver något bevis från BMW på att E30 karossen håller för den effekten?

Har även sett Tüv godkända bmw turbo bilar =).....

Tüv har inget med EU att göra = sant, men det kanske börjar gälla i Sverige som en godkänd provningsanstalt, så att man kan åka till Tyskland och få fordonet godkänt och omregistrerat tex..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns E30-bilar registrerade med M5-motor i Sverige också, dessutom en hel flock BMW med turbo...

Jeppe

En fundering om tidigare, ovanstående och säkert massor av kommande inlägg i liknande stil: Så länge det vanliga människor som sköter bilbesiktning och flygande kontroller får vi leva med mänskliga (olika) bedömningar av allsköns "fel". Lagar och regler skall också tolkas av samma människor, riktigt bäddat för olika bedömning/tolkning. That´s it.

Det skulle behövas exakt kalibrerade robotar med div fiffiga mätmetoder osv isf, då möjligen skulle alla få samma bedömning av t.ex de eviga tonade rutorna. Det kanske inte heller hade varit så trevligt eller? Nej vi spolar det alternativet för överskådlig framtid...

FP
ant
Folke: Jag kan inte säga att du har mer än rätt i det du säger i ovanstående inlägg!!

==========
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag besiktigar varje bil jag har med hemtonade lampglas runt om. Jag har t o m tonat strålkastarna på nån bil. Men jag har som regel att bara svagt tona (lagom), inte kolsvart. Nu vet ju inte jag hur dina glas ser ut. Men jag har då aldrig fått nåt klagomål. Det har däremot varit en besiktningsman som undrat vart jag har köpt dom snygga baklysena jag hade.
Men ibland så är även en besiktningsman på dåligt humör. Jag har då fått min beskärda del av "löjliga" 2:or.

MVH Morgan.

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kan man få exempel på "löjliga" tvåor?

Jeppe

mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Tonade blinkers-glas t.ex.

Hur har dom registrerat sina E30 med M5 motor, om man inte kan få något intyg från BMW??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Blinkers är kanske onödigt, vad vet jag?

Det där med intyg från tillverkaren är klart överskattat, det är bara en genväg, inte den enda vägen. Jag vet inte hur alla BMW med turbo hanterat registreringsbesiktningen, men jag vet att flera har lyckats...

Jeppe

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Ok, det kanske inte finns direkt "löjliga" 2:or. Men jag satte nog 2:an inom situationstecken enbart därför. Men man anser lätt att det är löjliga 2:or när man står där. Speciellt om dom förbisett massa saker som är allvarliga (typ sprucken bromsslang, sönderrostad länkarm), så får man 2:a på att det är OSYMETRISK ljusbild bak. Det är förresten en löjlig 2:a tycker jag. När det lyser 2 lampor på en sida (alldeles bredvid varann) och 1 på andra sidan. Men det är min högst egna åsikt.

MVH Morgan.

Länk
gangsta_toth
Vilken av dom ovanstående felen är lättast o fixa? Ville bara retas lite... =)

Mvh, Robert.
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Visst, men vilket av dom ovanstående felen är nödvändigast att åtgärda??? Jag vill inte åka med en sprucken bromsslang. Spelar ingen roll om det så skulle ta 3 dagar att åtgärda.

MVH Morgan.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.