AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
359

Varför varvar den så lågt...?

Hej,,,
jag är ägare av en 320iA 1993, sedan några dagar. Tidigare hade jag en 316i, även den e36:a. Nu till min fråga:

Jag körde lite svensk motorväg idag (dvs. 110km/h) och bilen varvade c:a 2300 varv vid 110km/h. Är inte detta lite lågt för en så liten motor? Min 316i varvade 3000+ vid sådan hastighet. Finns det någonstans man kan se vad min 320 ska varva vid vissa hastigheter?

Kanske en klumpigt ställd fråga, men jag vet inte om det är negativt eller positivt att ha FÖR låga varvtal...

Tacksam för svar,,,
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Min automat är också väldigt lågvarvig, detta ser jag bara som positivt när man ligger på långkörning, har fått min att dra 0.67 liter milen, vilket jag vart förvånad över, detta mellan V-ås och Sala, dock endast 4 mil, men endå.

Detta beror på att 5ans utväxling är 1:0,7 om jag inte minns helt fel. kolla i din instruktionsbok och knappa in sifforna i detta formulär: Länk så får du ser hur mkt den bör varva vid x km/h.

mvh kalle söderqvist
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det har med automatlådan att göra. Önskar att min bil varvade lika lågt, nu rör det sig snarare om 3200 rpm vid 110km/h :-(

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Tack för svaren!

Trodde först det var ngt fel, för jag har åkt i en 325i manuell och den har ju större motor, men den varvade ju även högre. Men det har alltså med automaten att göra - tack för det =)

Vänl,,,
Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.