|
|
|
|---|---|
|
Hur pass hållbar är automatlådan i en gammal E32:a,jag HAR sökt :) men ej funnit några "säkra"(nåja) svar.. Jag menar "brukar" dem rasa vid låt säga ca 25000mil även om lådans olja bytts enligt alla konstens regler?+ givetvis att den inte är misshandlad.. Elfel vanligt? Eller är den största felprocenten på den vagnen just autlådan vilket jag misstänker..(+ naturligtvis kamaxelproblematiken). Tacksam för svar... Mvh Janne. | |
Paap Reeder |
Hej! Min låda har gått ca 30´. Av vilka jag kört ca 10´.....i regel - eller i vilket fall jäkligt ofta - sker alla starter med man vxl strax före varvstopp eller PiM. Till detta kommer sedan körningar typ Tullinge - kanske totalt 5 ggr. Ännu så länge ...peppar peppar ta i trä .......ligger "Festbremsdrehzahl på 2220-2270". Jag tror dessa lådor tål ordentligt med stryk om de får riktig service. MVH /// Paap R |
| Min 535:a uppvisade vissa symptom på uppslagen bottenstock vid 20000 mil. Oljebyten hade gjorts med rätt intervall. Detta påverkar ju inte direkt växlings egenskapena, utan märks mest som ett glapp i drivlinan då man växlar mellan back och drive. | |
|
Ok,Tack! "Blandade" erfarenheter ser jag :) Lite sugen på en 735:a, så bäst att "samla på sig" lite info om bl.a detta med lådan ..Är av naturen lite tveksam till automatlådor,dels pga lite tvivlan om hållbarhet, känsla o dyl ;) Mvh Janne. |
|
| Rent generellt kan man säga att en automatlåda håller längre än en manuell. | |
|
J.Dredd: När det gäller jmf med BMW's exemplariskt stryktåliga manuella lådor på då M30 bestyckade modeller då "vette väl f-n" om de stämmer ;)... Men det kanske är så när det gäller den jmf också,har som sagt ingen erf av aut. lådan som bl.a sitter i 735 E32.. Ok,någon mera som har någonting att "förtälja" om spörsmålet.. Mvh Janne. |
|
|
min bil har rullat 30+ och det verkar tutta och köra som vanligt, inga konstigheter. Klassiska fel är kamaxeln och bromsar och bussningar. Resten är bara finlir.. |
|
|
Min 735ia har rullat ca 65 000 mil (sextiofemtusen) och lådan är helt orörd. olja har kanske bytts men inget mera. funkar bra men växlar ibland a. la. "sparkomatic" vid kickdown i höga hastihgheter. så lådorna är väll relativt ok , verkar vara mera strula på 540/740 lådorna som växlar dåligt/fel innan de blivit varma ibland. iaf de jag kört. |
|
|
65000 mil på en 735i är inte dåligt! Hade varit kul med bilder för att se hur en sådan extrem långmilare ser ut i skicket. En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 |
|
| Det är nog fler än man tror som gått så långt, förmodligen inget ovanligt... | |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Blev lite nyfiken här... Vad gör man om det inte bara räcker att byta oljan i lådan då och man vill undvika att den "rasar"? |
| Beror på vad du har för symptom. | |
|
Köp min 735 ia fullutrustad med renoverad automat låda för 2.5 år sen för 20000:- maila för info zacka@bredband.net |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.