|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
ErikNilsson |
Wendtan har nog puffat lite för mycket på den stora cigarren! Med dagens höga arbetslöshet för nyutexaminerade i Skåne-regionen så kan du nog glömma att ingångslönen ligger så högt som du tror. Precis som tidigare har nämnt så kan företagen välja och vraka idag. Det är precis samma sak för civilekonomer och skillnaden kan knappast vara stor för civilingenjörerna. Oavsett vad du tror, om du nu verkligen är så naiv, så kommer min uppfattning alltid vara att det är pappas pengar när en liten yngling kommer körandes i en dyr bil. Speciellt då denne har så låg ålder att han knappt har råd med lördagsgodis och en serietidning. Du själv körde väl naturligtvis en Ferrari då du var 18-19!? Sålde mountainbiken och köpte IT-aktier. Jomenvisst! |
|
Erik: Jag jobbar för ett av Sveriges största företag. Jag har ganska god insyn i vad nyutexaminerade civilare tjänar här. Och de är inte under de som nämnts av mig tidigare. Jag känner dessutom en hel del civilare som jobbar på företag runt omkring, samma lönebild för dom, kanske någon tusing lägre. De är VISS skillnad på en civilekonoms förutsättnignar att tjäna bra med pengar i jämförelse med en Civilingenjör. Att du ens jämför dessa 2 får mig att undra om du verkligen vet vad 4,5 år på en Teknisk Högskola innebär. Din verklighetssyn verkar VÄLDIGT bitter, och de får stå för dig. Att köra Ferrari vid 18-19 års ålder får anses svårt utan Mammas o Pappas pengar, detta är dock LÅNGT utanför de vi diskuterat hittills. Jag har ingen aning om hur gammal du är, men ja hoppas att den bitterheten inte kommer med åldern. Jag försökte avsluta denna diskussionen på förra sidan då den är TOTALT off topic. Dvs Maila mig om du vill diskutera detta vidare då de inte hör hemma på ett forum för BMW. Ps Jag röker inte. :) BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Acey: När blir de nya bilköpen av? Till sommaren? MVH Sterio |
|
| sterio: Ja, då har jag nog tröttnat på nuvaranda, jag vill inte säga bil eftersom det inte är en bmw, åkfordon. | |
| Vad har du för åkfordon nu då? | |
| Har du redan köpt s2000? | |
|
Pengar kan komma från så många håll, te.x arv eller sälja bostad och tjäna en hacka, redan när man är runt 20. Att ens orka ifrågasätta hur folk väljer att finansiera sina bilar tyder inte på annat än avundsjuka. Acey, köp du en Ferrari, jag tänker ialla fall inte kommentera ditt val! /Johan |
|
|
I mitt fall kommer mina miljoner (jag är 26 år gammal) varken från mamsen eller pappsen, utan från oljebranschen i form av ett flerårigt och målmedvetet ackumulerande av aktier i Lundin Petroleum (tidigare Lundin Oil). Hur kan man då ha råd att köpa stora mängder aktier utan ett rejält tilltaget startkapital undrar nog vissa? I mitt fall blev detta möjligt genom att jag hela tiden handlat med belåning av aktierna och köpt så mycket som belåningsutrymmet medgivit. Vill bara rekommendera alla på forumet att köpa sig en bunt aktier i något offensivt prospekterande "upstreams" oljebolag (typexempel Lundin Petroleum) som dessutom sitter på trygga reserver i politiskt stabila delar av världen. Tänk även på att ni på detta sätt kompenserar er för de ständigt stigande bensinpriserna som är en omedelbar följd av det trista faktum att oljan håller på att ta slut! JGFA |
|
|
jgf_andersson: Fast att belåna sig för aktieköp är väl knappast något man ska rekommendera generellt sett eller hur ? Grattis förresten :) |
|
|
jgf_andersson: Enligt olje bolagen(exkl.Lundin antar jag)så kommer det att finnas tillgång på olja under flera hundra år om vi fortsätter att pumpa i den takten som vi gör. Men enligt vissa forskare kommer oljan att enbart att räcka i 10-20år så spannet är ganksa stort om man säger så. |
|
|
Att oljan räcker i hundra år till tror jag också, problemet är bara att den kommer att bli rejält mycket dyrare när vi inom kort passerar "peak oil", dvs tidpunkten då ökningen i efterfrågan överstiger ökningen i produktion. Flera av "stora" oljebolagen du hänvisar till har förresten nyligen tvingats skriva ner sina bevisade reserver med upp till 40%!! För Lundin Petroleum är situationen den omvända då man nyligen efter utvärdering av en oberoende konsultfirma kunde skriva upp sina bevisade reserver med 29%!!! PS Inom en månad kommer Lundin Petroleum att redovisa resultatet av sin pågående prospekteringsborrning i Iran. Till saken hör att koncessionen ligger precis intill ett av världens största oljefält! Jag ökar i LUPE ("Ticker"-symbol för Lundin Petroleum) trots rejäl belåning, hur gör ni? JGFA |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.