AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.691

Begå ekonomiskt självmord - M3 eller Z4?

Sida 4 av 5
TT:r:

Numera är det ganska många unga som får tidningen tidningen Conaisseur eller hur den nu stavas

acey:

det var även mkt fördelaktigt att låna på 80-talet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
starre: även att spekulera i fastigheter ;)

Att en person i 20-års åldern kör en bil för 200.000 är inget man vänder huvudet åt längre eller är det så? Börjar man däremot komma upp och över 500.000 så har man förmodligen spelat sina kort rätt. När jag kommer i min nuvarande bil som har ett värde någonstans 260k så är det ingen som ställer några frågor. Hade det däremot varit en BMW i samma prisklass så...

Sen vet jag att många väljer bort annat, thailandsresor, golfresor, femtusenkronors besök på krogen eller köpa lägenhet/hus för att passionen är snabba bilar. Personligen tycker jag det är rätt. Förmodligen är det roligare att åka en trång, obekväm och snabb bil när man är kring 30 än när man är kring 60...
Acey

Jag menade ju kanske inte att alla som lånar till en bil
blir försatta i konkurs eller att det är nåt fel att låna till en bil....
Tycker bara att det är väldigt vanligt att folk lånar till bilar som
dom kanske inte har ekonomi till. Som ex har jag en kompis
som lånade till en Volvo C70 T5 för ett par år sen. Killen tjänar knappt 20.000 brutto/mån och tar ett lån på en jäkla Volvo som han får pröjsa 5000/mån i fem år!?...... Visst klarar han av att betala det och behålla bilen men jag skulle aldrig lägga totalt
8-9000 i mån totalt på en bil även om jag tjänar bra mycket mer än min Volvofrälsta vän i alla fall..........Sen ber jag om ursäkt om du tycker jag "snokar" men jag trodde inte att frågan var så känslig.......

Problemet är att man kan inte generalisera och säga att om man har en kompis som tjänar 20.000 brutto så är alla i samma ålder i samma situation och har därmed överbelånat sig. I din kompis fall så är det ju huvudlöst att göra så, men det är lika huvudlöst att förutsätta att alla andra har samma ekonomiska förutsättningar och därmed också har överbelånat sig. Jag förstår mycket väl varför Acey reagerar för hur han fixat sina pengar har inget med saken att göra. Har han själv kommit fram till att han har råd att köpa dessa två bilar så tror jag knappast att TT genom att läsa två inlägg här på forumet kan komma fram till en mer korrekt slutsats, faktiskt. Ska man lägga in hela sin privata budgeten på forumet för att bevisa att man har råd och inte behöver ha dåligt samvete för att man köper bilar ?

Att vissa förstår fördelarna med att låna pengar istället för att binda upp allt sitt kapital i en bil är inget Acey eller nån annan ska behöva lida för.
..."Att vissa INTE förstår..." ska det va.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wadstedt79: Jag har sett detta med egna ögon, en polares polare som förloare sitt förhållande och lägenhet när han beslutade sig för att satsa på racing. Normala människor ser att 5000 i månaden kanske är lite dyrt. Fast å andra sidan bor man hemma eller bor billigt och är två som delar på övriga fasta utgifter är det kanske inte omöjligt. Allt beror på din, eller min, personliga ekonomi som kan se helt olika ut trots liknande inkomster.

Det finns många 20-åringar som inte tar sitt första jobb förens dom är 25-26 och kanske ännu äldre efter många år av utbildning. Får man ett riktigt bra jobb så vill man kanske skörda frukten av detta och köpa sig en bil. Eftersom det är svårt att lägga undan pengar när man studerar så finns det bara en väg - lån. Kan man bara betala för det, dessutom låna till en bra ränta och dessutom dra av den så är det inget fel i det.

Ge 2 personer 100.000 och efter fem år så kan dessa se helt olika ut för person a och person b. Vissar lever faktiskt ett liv som är "under" deras egentliga ekonomisk situation medans andra med lite bättre planering, och lite risktagande lever betydligt bättre.
Det är utmärkt att Acey mfl har råd att köpa loss M3or o dyl. Tänk vilket utbud det blir på beg. marknaden om det finns massor med folk som köper nya M3or. Prisraset blir därefter och jag är glad om jag slipper betala det mesta av det.
Förresten. M3 eller 996 skulle jag valt. Kanske en vässad EVO VI om jag bodde i Norrland.
eF
900
eFx
520d Touring -09
Mycket intressant diskussion detta! Jag skulle gärna tagit M3:an, hellst båda. :)

/eFx
ErikNilsson
Wendtan: Hur kan du, med dagens arbetslöshet på de flesta marknader, påstå att de flesta 20 åringar skulle ha tjänat ihop dessa pengar själv och sedan ökat kapitalet en smula på aktiemarknaden? För majoriteten lär nog pengarna komma ifrån föräldrar eller ifrån lån om man ska kunna gå och köpa en bil för 100 000 SEK. Efter gymnasiet har man knappast den kompetensen att man kan få ett bra betalt jobb och hederligt jobba ihop dessa pengar. Många väljer dessutom att läsa vidare och då är frågan om man kan spara ihop 50 000 SEK att investera på aktiemarknaden. Klart att det finns undantag men att tro att det är vanligt att 20 åringar går och köper dyra bilar är nog ändå att ta i en aning. Att du som är ingenjör kör en dyrare bil är inte fullt så konstigt, men du är då knappast 20 år och outbildad väl?

I Malmö puttrar det runt en del dyra bilar men är de inte köpta för lånade pengar så är de nog inte heller hederliga sådana.
TT
105
TT:r
2002 touring.1973
Erik Nillson
Vågen.
Det du nämner var jag lite"skraj" för att ta upp. Alla rätt.
En civilingenjör är tidigast klar vid en ålder av 24år. Ingångslönen är då runt 24 kkr. Det är således tufft även för högutbildade att köpa dyra bilar i unga år. Däremot stiger lönen betydligt kraftigare för den högutbildade än för den ickeakademiska.
Bjoerck: Den ingångslönen är ca 3000 kr för låg. Se gärna bifogad länk Länk Som texten beskriver så tillämpas den tyvärr inte av alla företag.

Erik Nilsson: För de första går våra begrepp isär då du ser på 20 års åldern som 20-21 och jag ser på den som 20-25.
Jag beskrev inte dagens situation utan de gynsamma börsklimat vi upplevde för 2-3 år sedan.
Om man sparar ca 20% av sin lön, vilket de flesta banker rekommenderar och investerar den klokt i en fond med klimatet vi hade för 2-3 år sedan så kunde man med lätthet fördubbla sina besparingar.
Jag påstog aldrig att de flesta 20 åringar går o köper bilar över 100 kkr kontant, men jag tycker att forumet dock visar att de onekligen finns folk i 20 års åldern (fler än 1 eller 2) som kör bilar i 150 kkr klassen och uppåt.
De jag reagera på var TT:s påstående om att alla måste ha lån upp över öronen för att köra sin "drömbil" och att de lätt blev en mardröm.
De beror väl helt på individens ekonomiska situation.

Att dyra bilar som rullar i Malmö inte skulle vara hederliga om man inte lånat pengarna är ju även det ett ganska skevt påstående. Du har noll insyn i folks privatekonomi!
Dvs ingen grund att göra ett sådant påstående.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
24000 får en nyutexaminerad civ.ing vara nöjd med som ingångslön. Jag skulle lägga snittet runt 22-23000 eftersom företagen idag kan välja och vraka.
Flåkypa: Min uppfattning av snittet här i Lund är inte under 26 kkr För en civil ingenjör Elektro. Möjligt att de är lägre på andra ställen i landet. De borde dock vara högre i Stockholms regionen.
De finns bara ett fåtal tekniska högskolor i vårt avlånga land och som ni påpekar så är de ändå gott om arbetslösa civilingenjörer.
För att kunna ta sig ur en lågkonjunktur måste företagen satsa på utveckling och då lär kunskapen sugas upp igen.

BMWCS Syd #05392
Länk
Är snittet(!) över(!) 26kkr för en nyutexaminerad civ.ing utan tidigare arbetserfarenhet i Lund!!??
Isf måste ni ha arbetsbrist där nere.
Sedan är det allmänt känt att civilingenjörsförbundet försöker att pressa upp lönerna, men det är ju inte så konstigt egentligen.
Acey: Du gör ett bra val om du väljer 330n som bruksbil!
De S2000 jag provat har verkligen gjort ett gott intryck på mig, de första gångerna höll jag för öronen då jag varvade över 7000 rpm dock :)

Flåkypa: Detta börjar bli lite väl OT.
Någon arbetsbrist tycker jag inte de verkar vara här. Men de är min generella uppfattning av vad en grön elektro civilare tjänar här.

BMWCS Syd #05392
Länk
TT
105
TT:r
2002 touring.1973
Förstår inte riktigt. Hur kom diskussionen att handla om huruvida nyutexaminerade akademiker i 25 - 30 års åldern har möjlighet att köpa dessa M3 eller Z4 med ena handen bakbunden? Vågar påstå att de flesta köparna av dessa bilar, i angiven ålder, Ej har en akademisk examen.

Apropå examina, genom många års slit har jag själv dubbla akademiska sådana. Råkar dock veta genom Jusek att ca 75 till 80% av de nyutexaminerade akademikerna är arbetslösa eller ej fått anställning enligt kvalifikation (de insatta är väl medvetna om problemet). Tråkigt för dem och inte minst Sverige. Med studieskulder om ca 350' utgör Dessa säkerligen målgruppen "köpare av nyare M3".

Tillbaka till huvudspåret. Jag unnar och önskar alla killar en häftig bil! Tänk Er dock för. Annars blir det som för Ikaros, vilken flög lite för högt på sina "lånta" vingar. Pladask, Vi minns honom dock. Eller?
Bmw 320i

Om du läst hela mitt inlägg och fattat vad jag menade så
skrev jag inte att ALLA överbelånar sig men att många unga killar med kassa löner gör det.Sen förstår jag fortfarande varför hur man finaniserat sitt bilköp skulle vara en sån känslig fråga
såvida det är på ett sätt man helst inte pratar högt om.......
Oavsett om det är genom smarta placeringar, sparande , lån
eller arv så ser inte jag skälet till att man inte kan skriva det.....
Och nej man behöver varken lägga ut hela sin budget på forumet eller ha dåligt samvete för sina exklusiva bilköp.

"Att vissa förstår fördelarna med att låna pengar istället för att binda upp allt sitt kapital i en bil är inget Acey eller nån annan ska behöva lida för"

Vet inte om Acey direkt lider av mina frågor..... Sen har jag ju aldrig sagt att man inte ska låna pengar heller. Men som du skriver låter det ju som ALLA har ett par hundra tusen investerat i aktier & fonder och därför hellre väljer att låna stora summor pengar. Jag tror dock att det är vanligare att grabbar utan en penny investerat nånstans lånar en jävla massa pengar för att köpa sin drömbil.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det finns inga rätt eller fel, och nej jag lider inte av några frågor. Tvärtom tycker jag det är en intressant diskussion. Man kanske kan snappa upp ett och annat :) Jag har en polare som byter bil minst en gång om året. Han spekulerar i diverse restvärden och bra inbyten. Har kört ganska håriga bilar till relativt billig peng. Kan vara ett alternativ också.

Wendtan: Ja, s2000 är riktigt häftig faktiskt. Banprojekt är inte omöjligt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.