AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.689

Begå ekonomiskt självmord - M3 eller Z4?

Sida 1 av 5
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hej alla vänner,

Börjar dra ihop sig till ett bilköp valen står mellan en M3 E46 och en Z4 3.0. Ja men nu måste han ändå snacka i nattmössan tänker ni då. Två helt olika bilar. Det är som att säga att man ska köpa cyckel och valen är mellan en hayabusa eller en skeppshult 7 växlad.

Ja fast ändå inte. Resonemanget går lite så här. Lägga allt krut på den ultimata drömbilen. En E46 M3 SMG II 19", ja hela köret. Fördelar? Jo en kanonbil, en utav världens bästa och snyggaste i mitt tycke. Nackdelar? Högra försäkrings och driftskostnader. Tveksamt andrahandsvärde på gång?

Z4 3.0. Regeringens val. Hon är tokkär i Z4an och jag måste hålla med om att jag gillar den skarpt. En underbar bil som passar min nuvarande livssituation perfekt. Kanske blir svårare att äga en sådan bil längre fram. Dessutom kan man spara lite på krutet och vänta in m5/m6 som kommer lite längre fram.

Nu till min fråga. Jag sitter och läser ams. Ams utrustad Z4 3.0 kostar 413k. Dom räknar med en värdeminskning på runt 50.000 om året. Men, i tyskland kryllar det med 3.0or med rätt utrustning från 330-360.000. T.o.m. på bmw.de alltså via aukt bmw handlare finns dom från 35-38k euro med helt rätt utrustning. Det är ju ett jävla tapp på ett par månader (?). Följder detta trenden så kommer man kunna hitta liknande bilar för runt 280-290k vid samma tid nästa år. Är Z4an en ekonomiskt större risk än M3an sett enbart till andrahands värdet?

Å andra sidan är M3an också ganska farlig, det känn som att ett ras likt det m5an upplevde för något år sen när bilarna dök kanske kraftigt mot och under 350k sträcket. Är det något att oroa sig över? Det känns som att köpa en tidigt 2002a eller 2001a just nu för runt 400-450 är ett kraftigt överpris eftersom det nästan hänger ett fall i luften?

Om man bortser ifrån att M3an är en mycket bättre bil vad vore det förnuftigaste valet att göra? Troligtvis INTE köpa någon utav bilarna mitt under sommaren utan kanske avvakta december-februari? Hur mycket kan man räkna med att dessa bilar tappar tills dess?

Ja som ni förstår är det ett svårt val, och det känns ju ganska hårt att bränna hårt ihopjobbade stålar därför vill man väl göra en så bra affär som möjligt :)

hade jag varit i din sitts med alla dem pengarna så hade jag tagit M3:an har man råd med den så måste man ha den...
okey att den kommer bli dyrare i drift försäkringar osv..
men den glädjen man får när man kör den går inte av för hackor heller =)

Länk
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Hade jag dom pengarna skulle jag slåtill på en M3a direkt.
li
1.959
liste
535i -89
M3:an är varken familjebil eller laståsna, men ändå betydligt mer "användbar" än Z4:an utom de dagar när solen skiner så mycket att man blir mörkrädd. :D Det jag menar är att du bör fundera lite på vad du ska och KAN använda din nya bil till. Vilken du än väljer så blir det värdetapp modell trist, och har du ingen andrabil så är de ibland otroligt oanvändbara. Men å andra sidan väljer du inte mellan Volvo V70 eller Saab 9-5, utan mellan två av bilvärldens roligaste och bästa bilmodeller! :)

Hur du än gör - lycka till!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Varför inte blanda det bästa från två världar och slå till på en M3 Cab!!??

Annars är nog Z4 det förnuftigare valet. En cabriolet står sig i regel bättre i värde än motsvarande täckta modell. Risken finns dessutom som du säger att när M5 E60 och M6 dyker upp, kommer det börja suga i köptarmen igen och då känns det kanske bättre att inte ha brännt allt krut på en gång? :)

Lycka till i valet och kvalet!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
chrille70
Jag skulle definitivt satsa på M3:an (om det inte satt i pengarna). En helt enkelt suverän bil på alla sätt och vis (än om motorerna hörs vara oerhört känsliga för motorras...) och dessutom en mycket bättre året-runt-bil än Z4:an. Men nu vet jag inte om det är något du prioriterar iofs?

Annars är även Z4 3,0i en enormt fin bil, vad annars? Snygg, snabb, rolig att köra och riktigt välbyggd. Men kanske inte så mycket att ha om man avlägger många landsvägsmil per år eller vill ha en bra bil även på vintern. Då är det aldrig roligt med en cab, tro mig, jag vet hur det är... :)

Så är det inte en fråga om pengar så tycker jag att M3:an är det självklara valet - där finns det ju dessutom plats för fler än bara du och regeringen :)

Mvh Chrille
Tror som Kalle att cab är mer värdebeständig. Rent ekonomiskt tror jag att Z4an lätt beg är det kloka valet, å andra sidan är det roligt att själv få konfigurera sin drömbil. Kolla om det fortfarande finns pengar att tjäna på danskimport av nybil om inte annat nu när den svenska kronan stärks något mot den danska.

/Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja självklart är det en fråga om pengar, hur man än vrider på det så slutar det där. Pengar man gärna vill ha så mycket bil per krona för så klart. Mitt användningsområde för bilen är - ha kul och transportera sig från punkt a till b så roligt det bara går för pengarna. En "bruksbil" kommer nämnligen att finnas vid sidan av.

Min största oro är att botten snart kommer gå ur M3 marknaden, något som jag fått vissa tecken på (har en hel del kompisar i UK som tydligen är den största marknaden efter usa för M bilar?). Tydligen fanns det runt 1000 M bilar i omlopp / till salu där vilket gjort att priserna gått ner rejält. Köpte e36a precis innan importpluggen gick ur och förlorade i princip 30-40% av värdet på ett par månader - något jag inte vill ligga sömnlös över när man denna gånger ger upp emot en 500.000 på en bil.

M3 cab är ingen bil som tilltalat mig tillräckligt mycket. Ska det vara något är det coupen.

Det som talar för Z4an är en nyare bil, bättre ekonomiskt ur alla lägen dock mindre praktisk (för mig spelar dock det ingen som helst roll) men framförallt är det INTE en M3a.

Det lutar just nu åt en Z4 3.0 med det mesta som finns i utrustningsväg plus en hardtop. Men, M3 jävulen finns där, och tro mig 9 av 10 drömmar innehåller en m3a nu för tiden :o)
Det oförnuftiga, roliga valet är självklart:
M3 e46, imolarot med 19" M3 fälgar.
Om 9 av 10 av dina drömmar innehåller en M3'a tror jag att jag vet vad det blir för bil till slut ;)

Mvh,

/Wille
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
acey:
Gottiga problem :)

Men please, ge M3 cabben en chans. Leta upp ett objekt att spana in på nära håll och kanske provköra. Tänk dig en sån med hardtop....mmm.
1. Du får din M3
2. Du får åka nercabbat på sommaren
3. Värdetappet blir troligen inte alls så dramatiskt som för coupéerna
4. Kanske en kompromiss regeringen köper också?

__
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wolv: Tåls tänkas på, jag var inte alls lika imponerad av E36 caben som Coupen kommer jag ihåg första gången jag provkörde dessa. På något sätt så fick jag känslan av att coupen var snabbare, spänstigare och ganska så mycket tystare. Jag kanske får omvärdera och pröva E46an. Utvecklingen har väl gått framåt en hel del.

Jag försöker i förebyggande syfte leta efter en bil med få mil (cab bör ju platsa in där) eftersom jag troligtvis kommer åka under 1000 mil per år så förhoppningsvis kan bilen vara en "lågmilare" även när den säljs. Ultimata bilen Z4M? :o)

Blir att fundera vidare. Ni ska veta att jag har säkert kollat på runt 10 olika bilmodeller de senaste 4-5 månaderna men inte en enda kan komma i närheten av dessa, åtminstånde om man inte räknar med nya porschar. Gamla Porschar luktar för mycket 80-tal för att dom ska vara riktigt intressanta.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
En z4 3,0 för 35-38' euro. Titta vad en z3 2,8 står i?
Två år blir väll ett tap på runt 120'kr eller?

M3 400-450 idag, två år runt 250? är nog inte omöjligt ett tapp på runt 150-200'kr

Svårt val, vore man smart skulle man väll köpa en z3m men som sagt vad hjärnan säger är något annat än hjärtat.......

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Du verkar mån om värdeminskning så mitt tips är att ta en titt på en begagnad Porsche. Varför inte en Boxster S med ett par tusen mil på nacken. Du får loss en sån för 400 och då har du en roligare bil än Z4. Helt klart ett bättre andrahandsvärde än både M3 och Z4.

/CF
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
CHF: Visst är Porschen en trevlig bil, dock gillar jag inte alls designen. Jag tycker den lider lite samma problem som TT har. Ser ut som man har svetsat ihop två fronter till en bil. Den ser för lik ut bak och fram. Även om S åker ifrån dom lite lägre 996orna så ska det vara en sådan jag ska ha om det ska bli porsche, och då blir det dyrt. Lägger jag ut 400k så blir det nog på en M3a mer bil för pengarna, men ganska myket dyrare. Det får jag dock leva med.

Speddy: Jo, det verkar so man får räkna med att tappa ungefär så mycket på 2 år. Jag tror dock att det stabiliseras upp lite efter det. Dessutom är ju Z4an en helt ny bilmodell så jag tror att den kommer hålla sig gansk OK efter det första stora tappet.

Jag kanska får prova en M3 cab helt enkelt, eller så får det bli en coupe och många övertidstimmar! :o)

acey; Jag måste faktiskt svälja BMW-stoltheten för en sekund och instämma i CFH's resonemang. Om du är mån om andrahandsvärdet och ha möjligheten att byta upp dig till M5/M6 om ett par år, så är ju Porsche helt rätt bil för dig. En Boxster S har ju roadsterns fördelar och är samtidigt snabbare, både rakt fram och på bana, än Z4 3.0. Annars är ju 911 en klassiker som står sig. Den är ju liksom M3:an, en bil man bara måste ha ägt någon gång i livet :) Om du tycker 964:orna känns 80-talssunkiga så kan du ju titta på 993? En sen 993 kommer ju alltid stå sig bra i värde i och med att den är den sista luftkylda 911:an.

Jens
Hann inte se ditt sista inlägg. Ok, om du tycker så om Boxstern så är det ju inte rätt bil.

Är verkligen 993:an så fel då? Visst, 996:an är modernare men jag tycker 993 är betydligt mer klassisk, både vad gäller formen och konstruktionen (luftkylning).

Jens
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Helt klart är väl 993an ett alternativ, jag har om jag ska vara ärlig ganska dålig koll på modellen. Dock så misstänker jag att om man tycker att servicekostnader är dyra på M3an så blir det troligtvis ännu värre på en 993a? En boxter kanske inte vore så dumt om det rörde sig om en kort tid fast när M6an presenteras har man ju ingen direkt aning om just nu (eller om den blir snygg ens!). Boxster S är visserligen snabbare än Z4an men inte mycket mer tycker jag. Det ultimata vore en lite motorstarkare 996a men dom håller ju sig som sagt mycket bra fortfarande. Tänk om BMW kunde ha ett liknande andrahandsvärde, åtminstånde på M bilarna!

Man blir ju inte riktigt klokt. Bästa vore om man kunde rada upp alla alternativ och köra dom direkt eftervarandra, gärna på någon fin bana eller kanske franska rivieran ;)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Stackars acey, vilka problem du har!

Om jag vore i dina kläder skulle jag tänka så här:

Jag ska köpa bil för en snuskig massa pengar. Oavsett villken jag väljer tar jag en rejäl risk när det gäller värdeminskning. Den är troligen större för M3an än för Z4an möjligen med undantag för om du beställer en sprillans ny Z4. Räkna med att 20% av värdet försvinner bara du tar i dörrhandtaget. Gissar att det inte handlar om en helt ny M3 E46 utan en lagom inkörd. Stämmer det?

Jag vet inte hur kostnadsbilden i övrigt skiljer sig (service, delar, försäkring et.c.) men jag misstänker att Z4an har ett litet försprång där.

Det går inte att välja mellan de här två bilarna med förnuftsargument. Kalkylen är något slags kvalheat, men i finalen bestämmer hjärtat och maggropen. Ut och kör och känn efter vilken som skapar mest habegär. Vilken bil vill du ha om ett, två eller tre år?

Vill själv slå ett slag för Porsche 996, som nu börjar krypa ner i pris. Mycket modernare än sina företrädare och helt enkelt omöjlig att komma förbi om man vill tjacka sportbil. Kolla Porscheklubbens hemsida och deras motsvarighet till "BMWbörsen". Man kan bli sittande i timmar och dregla.

Men som sagt: ut och kör och känn efter. Låt valet ta den tid det tar.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tretretti: Ja, det känns lite, bara lite som ett i-lands problem :o)

Jo 996 har jag varit kär i sedan den presenterades, en provkörning av en 996-turbo gjorde inte saken sämre direkt.

Egentligen är det ingen match, M3an är den bilen som är mest intresssant. Men jag måste ändå försöka ha lite förnuft kvar. Försäkringen kommer slå mycket hårt och tillsammans med värdeminskningen så är det den största kostnaden på bilen. Som jag nämnt tidigare så vill jag inte riskera att köpa en M3a just nu utan att veta hur marknaden ser ut om 6 månader. Just nu tycker jag att många bilar ligger väldigt högt. Tidiga 02or som ligger en bra bit över 500 känns inte realistiskt. Men kollar man på bmw.de så ligger dom där runt, ibland även dyrare 54->60k euro. Men hur länge till?

Jag skulle vilja provköra en Z4 med hardtop för att hur brusnivån ligger med den på och lite längre turer. Man kanske får besöka en porsche handlare innan man bestämmer sig... Men jag lägger hellre 400k än 500k så det blir nog tufft.

acey:

vilka problem du har:))

Fick möjlighet att testa en z4(tack Asken)3,0 motor mchassi 18tummar etc ja det mesta i utrusning navi.

Första känslan känndes det som så där men efter att ha fått sitta i passargerar sättet med herr ask bakom ratten så måste jag dock erkänna att väghållningen är mkt god, tänk dig en 205GTI med extra hästkrafter och lite annat plus oxså:))

Och visst är blir vackrare för varje gång jag ser den, MEN det är ingen riktig racer som M3an. Om det fanns en Z4 med paddlar och m motor så kanske kanske....

Eller varför inte som några snart:))kommer att göra nämligen ta en funderare på nya 6-serien......

Angående värdeminskningen så är en M3 tyvärr inte den bästa invensteringen, dock är z4 kanske något bättre ur det perspektivet.

Men vågar/vill man tänka på sånt när man tar ut bilen nääää tänk hur kul det är när bilen når 3900-4000rpm:)))

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Starre: Ytterligare ett problem. Z4an finns också med SMG en ny version som är ett mellanting mellan SMG II och SSG. Det är samma system som Ferrari använder sig av i 360 modenan. Mycket intressant...

Jag väntar på att någon handlare ska skaka fram en Z4 3.0 med hardtop för provkörning. Som du vet så ligger ändå M3an närmast hjärtat dåligt med bra exemplar i rätt pris till salu i Sverige dock.

Jo, denna bilen ska transportera mig från a till b tills nya 6an kommer ;)
Därav kanske jag besvarar min egna frågeställning... z4 tills M6an kommer? ;))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.