AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
884

Svårt att eftermontera servostyrning av E30?

Visa användare
22
itundret
316i Compact -95
En kompis till mig kör en E30 av äldre modell och har ingen servo. Vi stod och diskuterade just hur dyrt det hela kan vara och hur krångligt det är att eftermontera servostyrning.

Är det någon här på BMWPower som har erfarenheter? Berätta gärna hur och priser.

Med vänliga hälsningar
David
cane
Har en 325 87 med eftermonterad servo, dock gjort på BMW. Tror i princip att man:

Byter styrväxel till servo dito.
Monterar servopump dragen av en extra remskiva, samma typ av fastsättning som generatorn.
Montera servons vätske behållare.

Borde gå att hitta dessa grejer på skroten, styrväxeln e ganska dyr ny, betalade 20 tusen för att byta den i mitten av 90 talet efter ras (fel olja).
Visa användare
216
what
E30 318is -90
vad är det för bil?

Är det en 320 och 325 är det inte så svårt då det finns rätt grejor men är det 4 cyl så är det olika fästen och servopump men har du grejorna ca 1500:- så är det inte så svårt men det är inte lätt heller man bör vara mer än en och ha en bra plats att jobba på rekomenderar inte en gör det själv hall då man kan fastna där om man inte har rätt grejer

/what

Min Bil: Länk
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Är det inte lite meck med framvagnsbalken då? Med att byta styrväxel alltså?
Visa användare
22
itundret
316i Compact -95
tjena grabbar tack för alla vänliga svar, modell som polaren kör är en 320i -84 6cyl. Vet inte om det fanns några servostyrningar på 320i modellen då?.
Har en 325 87 utan servo! Hur mkt skulle det kosta ungefär att få det monterat hos en BMW verkstad?!
cane
Hawkeye, vet inte detta gjordes på min bil innan jag ägde den, på 80-talet... men det är nog dyrare än bilen att lämna till BMW på en 16 år gammal bil ;) Nä, GDS med skrot delar e nog det som gäller.
Visa användare
216
what
E30 318is -90
jag gjorde det själv på min bil hade flayer som hjälp tar väl några timmar inte så svårt att montera prova att sök på forumet ni hittar nog liknade trådar om vad ni behöver osv.. Att lämna det till BMW kostar nog en bra slant

/what

Min Bil: Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det blir nog billigare att införskaffa två hantlar...

Även jag funderade på servo förr, men nu tycker jag det känns onödigt. Min är ändå så lättstyrd. Jag plockade bort dämparen på styrväxeln så blev styrningen betydligt lättare.

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.