AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
539

servar ni själva eller lämnar ni in era äldre pärlor ?

Robert V
om man har en äldre bil ( M635 -85 ) som är givetvis i fint skick men man skiter inte pengar, hur ofta/sällan kör ni den till en riktig verkstad o vad gör ni då ( som större underhållsservice ) ? ...typ sjustera ventiler kammaxlar eller var/vad anser ni att det e viktigt med "proffs" tillsyn ( om man nu lyckas hitta såna ) ... söker även tips på olja & tändstift för bilen ( gillar att trycka på )

tack på förhand !
jag har ju oxå en lite äldre bil, dock inte lika häftig som din :)

men jag anser att mindre servicar såsom att byta vätskor, oljor, bromsbelägg, diverse filter, tändstift och dylikt kan man ju lätt göra själv....man sparar en del pengar samtidigt som det är roligt och lärorikt! mer avancerade grejor såsom justering av ventilspel lämnar jag iväg antingen till riktig verkstad eller till bra mekaniker, då jag inte har den kunskapen och inte vill förstöra ngt bara för att jag snålade...

BMW, Bayerische Motoren Werke
X-
375
X-ray
325i -87
håller med Bmwfreaken. Dom grejjerna jag vet att jag kan själv fixar jag. men jag har inte haft nått fel än så man får väll se när det kommer..

"Am Der Necht Der Dam Gebissen"
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag gör allt själv..Har aldrig lämnat in någon av mina bmw på verkstad...

hjorten
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Instämmer med hjorten, men att kolla på bilar eller surra med personalen är kul.Och reservdelar behövs ibland.

mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Jag gör allt själv, utom att kolla felkoder då.
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Jag skulle alldrig lämna in mina bilar på en verkstad...absolut inte en auktoriserad BMW verkstad...tja vi kan ta två exempel:

När jag köpte min BMW 528 så var den servad och lagad på auktoriserad BMW vekstad ända sen den var ny, när jag köpte bilen så hade den varit besiktad och fått 2:a på frambromsarna för dom tog för dålig. Ägaren gjorde som alltid, lämnade in bilen till BMW, dom släckte 2:orna och sickade tillbaka bilen och tog som vanligt hutlöst med pengar.
När jag köpte bilen hade den rullat 150 mil sen den var på verkstad. Det första jag fick göra var att byra skivor och belägg fram, dom var så slut så att skivorna hade börjat spricka...det hade till och med gått flisor ur skivorna.
Dessutom fick jag byta bakbalksbussningar, dom var så slut så bakbalken hade slått märken i underredet på bilen, ändarna på balken hade till och med slått hål i ytterplåten under bilen.

Så...jag skulle inte låta en verkstad ta i mina bilar ens om jag blev erbjuden pengar!

Mvh Daniel
Robert V
ja ... jag har då bytt vätskor/filtrar o tändstiftsbyte o liknande prylar e inga problem ..tom kammaxelkedja fixar sig med farsans hjälp men jag tänkte om ni hade upplevt att de gör en ohygligt bra healing på bimmern ...saker man inte kommer på själv/vet om att det skall göras ev si o så. Jag har åxå svårt att lita på verkstads killar efter en rad skräckfall !
Robert V
en sak till ... hur släcker ni inspection lampan i instrument panelen ? måste man till en BMW värkstad eller kan man kortsluta nåt vid den dära kontakten ???
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Det finns tips på hur man gör här på sidan:

Länk

Mvh Daniel
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Jag kan ta ett exempel till...denna gång en auktoriserad Mercedes vekstad:

Min flickväns mamma hade problem med sin 250 disel, den var svårstartad och laddlampan blinkade ibland, jag sa att det var laddrelät som skulle bytas. Men hon ville lämna in det så att en "riktig" verkstad kunde kolla på det.
Så jag åkte dit med bilen, dom pluggade in sin "duktiga" dator och körde glatt på...dom hittade naturligtvis inget fel för datorn kännde ju av spänningen på laddningen så den sa att allt var okej. Jag föreslog laddrelät men verkstads killen sa bara: nej det kan det inte vara, då skulle datorn ha sett det.
Dom kollade inte ens på relät hur det såg ut. Han föreslog istället att vi skulle lämna in bilen på en grundlig motorundersökning, för att se vad i motorn det var som inte fungerade.
Jag sa nej, åkte hem och bytte laddrelä och allt fungerade utmärkt.

Kan bara säga en sak...flickvännens föräldrar kommer att vara väldigt försiktiga när en verkstad gör "expertutlåtanden" i framtiden...

Mvh Daniel
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Håller också med hjorten.
Skulle aldrig betala så mycket för så lite, när man kan göra det mesta själv med tillgång till Internet + verktyg + lite logiskt tänkande.
Det är väl felkoderna bl.a man inte kan fixa med själv.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
jag försöker att göra så mycket som möjligt men har ingenstans att vara, parkeringen utanför huset känns inte som ett bättre alternativ än GDS hallarna på mackarna...
har lämnat in bilen för vattenpumpsbyte, byte av silentblockena+allmän felsök när den ändå var inne, bytte gummilisten som går runt rutan på förardörren (tummen i stort vitt paket) .
har en Oauktoriserad firma i byn som tar ALLA bilar som tom haft bilen för ett simpelt oljebyte ett par ggr då jag varit för lat men litar på dom + att dom är duktiga...skulle dom börja att fuska i en lite håla så är det konkurs som gäller...

Frazze
Robert V
tack så mycket ! tur att det finns oberoende folk åxå ! jag har hört talas om ett service där man har lämnat in bilen för bl.a. all vätskebyte men efter en fika så glömde de fylla på växelåda oljan ... :( framm med mördarkniven !

... jag ska prova släcka servicelampan nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.