AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
853

Vilka rör är det man ska skarva ihop/täppa till?

BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Hej

Jag undrar vilka slangar det är jag ska täppa till eller skarva ihop för att hindra vattnet från att komma in till värmepaketet.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Inte lätt att se i ormboet, men leta rätt på den slang som går till hjälpcirkulationspumpen. I den kommer varmvattnet. Från pumpen går ju vattnet till värmeventilerna. Från värmeventilerna går två slangar in genom torpedväggen. Bredvid dessa finns en tredje slang som leder vattnet från värmpaketet tillbaks till motorn. Koppla ihop returen till motorn med slangen som går till cirkulationspumpen.
po
1.178
powertoy
528i -82
Iceman, såg du den här länken om att plocka ut värmepaketet?

Länk

Frågan är hur man kommer åt fästskruvarna genom torpedväggen med en vinkeltolva ivägen?
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Ja fyf_n....om man klarar att byta det å sedan få ihop det så kan man nog lyckas me vaf_nsom helst!!!!

BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Hej

Jag gjorde som du sa med slangarna men tempen gick upp till max. Har jag gjort fel eller är det fel på termostaten?

Ponta
po
1.178
powertoy
528i -82
Oj då, mitt tips var kanske inte så listigt. Förmodligen så får motorn för mycket o-kylt vatten med denna by-pass koppling.
(normalt fungerar ju värmepaketet som en kylare för returvattnet). Det som då borde fungera istället, är att plugga de två slangarna som du kopplat ihop. Det borde ju bli som om värmeventilerna är helt stängda.
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Cirkulerar vattnet runt då i motorn?

po
1.178
powertoy
528i -82
Ja, det borde funka. Vattenslingan ser nästan likadan ut i alla motorer. vattenpumpen sitter lågt och pumpar vattnet upptill termostathuset. Är motorn kall och temostaten stängd cirkulerar vattnet bara runt i motorn. När termstaten öppnar, går vattnet även ut i kylaren i den övre kylarslangen och tillbaks till sugsidan på vattenpumpen via den undre slangen. Slingan till värmepaketet kan antingen ta vattnet direkt från motorns vattenkanaler eller ta vattnet från den övre kylarslangen via en grenslang. (vid det senare alternativet kommer inget vatten till värmepaketet förän termostaten öppnar. Returen från värmepaketet går även den till vattenpumpens sugsida. Utöver detta finns ju expansionskärlet som även det kan vara inkopplat både före och efter termostaten, beroende på bilmodell.
po
1.178
powertoy
528i -82
Ska tillägga att på t.ex e34 535 så sitter en gren på övre kylarslangen för vattnet till värmepaketet. Denna slang har i sin tur en gren till expansionskärlet. Ska man blockera vattnet till värmepaketet här, så måste det göras efter grenen till expansionskärlet. annars lär det koka. Glömde också i min beskrivning att det brukar sitta en slang mellan överkant av kylaren och "luftkudden" i expansionskärlet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.