AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
848

Motoröls lampan lyser

Jag har bytt olja och filter efter konstens alla regler, men ändå lyser oljelampan i checkpanelen. Detta händer ungefär vart fjärde gång jag startar bilen och oftast när den redan är varm. Vad f-n är det som får lampan att lysa???
Woodman
Har du fyll i med rätt mängd olja då.....4,5L inkl filtret.?
Annars brukar en lysande oljelampa vara indikation på för lågt oljetryck...
Torsten menar nog checkkontrollslampan "motoröl" och den varnar enbart för låg oljenivå...

antingen är givaren sönder eller så har du för lite olja...

BMW, Bayerische Motoren Werke
E30 lampan tänds ungefär mitt emellan strecken på stickan och är nivån där så räcker det att det lutar lite för att den skall tändas eller slockna vid nästa start efter parkering.
Om du har för lite olja i så måste du vrida av tändningen helt för att släcka lampan vid fyllning,om du står på radioläge så kommer lampan att lysa ända tills du vrider av tändningen även om du fyller upp.
Sen verkar det vara ett vanligt fel att givarna ger sig(inget som jag upplevde med min E30)sitter på förarsidan i(?)tråget,vet ej den exakta placeringen då min funkade hela mitt ägande.

Henrik
Nä,den varnar inte så tidigt som på mitten av stickan...på min börjar den lysa när oljenivån kommer på "min"
När "motoröl" lampan börjar lysa är de inte kris å du måste stanna direkt,utan den varnar att de är dags att fylla på olja så fort som möjligt...

Länk E30 körmaskinen nr.1
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
På min har jag fått för mig att det börjat lysa ibland när motorn varit riktigt genomvarm! Men det har ändå varit olja på mitten på stickan....när man kollat ordentligt några timmar senare när bilen blivit kall.

av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Torsten me borsten,
Jag gissar att det är glappkontakt vid givaren. Givaren borde sitta en bit upp på oljetråget, gissningsvis på förarsidan.

/Anders
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Torsten: jag har samma problem på min bil, men nu lyser lampan varje gång ja startar...
ska undersöka min givare och kablage i morgon, givaren sitter ovanpå oljetråget på förarsidan... den syns rätt bra men e lite krånglig å komma åt... iaf på min bil.

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
pillade lite på givaren ida, men tänkte att ja skulle höra med BMW vad en ny kostar, då jag har verkstan "runt hörnet" ...
en ny kostar 965:- (plus moms anter ja)
så för min del blir det nog å försöka korsluta den med en bygel eller så....
så man blie av med den iriterande lampan...

/Jonas
Ja, några 900 spänn på en liten j-vla givare tänker inte jag lägga ut.
Jag har hört att det räcker att bara göra rent givaren, kan det stämma?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.