|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag fått lite märkliga problem med min E32. Det började för ungefär en vecka sedan när ACn på höger sida antingen är kall hela tiden eller bara ger värme i maxvärmeläge. Inga mellanlägen funkar som de ska. ACn på vänster sida funkar utmärkt, både kyla och värme och reglering. Det hade jg tänkt felsöka efter lite läsande av forum, mekartips och Bentleys bok (ni som har den vet vilken jag menar, den är rätt bra). Jag kan inte hitta något i forumet fast jag har läst och läst om AC-problem här :( Liknande problem men inte ensidigt temp-problem med ACn. Idag så bettedde motortempen sig dessutom märkligt. Eller rättare sagt kylvattentempen för det är ju det som visas på tempmätaren. Den blev inte varm utan när den hade blivit precis normalvarm (mätaren rakt upp) så blev den helt plötsligt kallare. Sedan pendlade den mellan blått fält och nästan upp till mitten under hela vägen till jobbet, 7 mil. Jag vill minnas att jag har sett det här problemet nånstans men jag kan ta mig tusan inte hitta det igen. För övrigt så har jag bytt kylare för tre veckor sedan ungefär och häromdagen gjort oljeservice. /micsjo | |
|
Troligen är din termostat trasig kan bero på avlagringar i den eller att gummipackningen är trasig så att den inte kan stänga till utloppet från motorn. Om man inte byter kylvattnet. Iallafall några gånger under bilens liv så uppkommer dessa problem för eller senare. Specielt i aluminium motorer. En Varning vill jag utfärda vissa motorer måste ha en fungerande termostat som kan stänga ordentligt. För det kan finnas kylkanaler som bara byter vatten vid stägning. 12-Pack |
|
|
Hmmm. Kylvattnet är bytt ganska nyligen, fick ju kylaren bytt (läckte precis vid infästningen till aut.lådekopplingen). Kan vara förändringen som utlöst det hela. Men det kan vara enda gången om det inte ingår i en Inspection 1 eller 2 men jag kan inte minnas om just det ingick. /micsjo |
|
|
Termostater brukar ha den egenskapen att de lägger av när som helst, så det behöver inte ha något samband. Beträffande ditt andra problem så kan förvisso termostaten bidra, men kolla värmeventilerna också. Mer info i länken: Länk |
|
|
Nu vet jag vad temp-problemet är. Det krävdes bara lite läsning i den tjocka "Bentley"-boken. Termostaten har fastnat i öppet läge. Då gör den som min, dvs normaltemp i låg hastighet men kall som fan i motorvägsfart. Vad gäller värmen så tror jag på kärvande ventil precis som föreslagits. Termostaten byts på måndag, värmeventilerna ska rengöras någon helg under semestern så får jag se om det räcker. /micsjo |
|
|
Har bråkat en del med just värmeventiler och upptäckt att även rengjorda och med helt nya tätningsgumin kan de kärva. En slapp teori är att magneten tappar styrka. Hursomhelst har jag nu en egen liten tumregel som säger att ventilen skall slå både upp och ner MED vatten i ventilhuset med endast 9 volt matningspänning. alla ventiler jag testat som inte slår på 9 volt eller mindre bråkar mer eller mindre. Nu matar ju värmeboxen _ungefär_ 12.5 volt lite beroende på bil men endå verkar det som att ventilen måste slå distinkt och direkt (tydligt klick) på mindre spänning för att fungera felfritt. Ochså haft det "roliga" felet att en stor rostflaga låg i slangen innan ventilen och flöt in i ena ventilen , pajade gummit och inte tätade varje gång motorn snurrade. Så har man fräscha ventiler som läcker lite kan man ju testa ta bort slangarna vid torpedväggen och tvätta ur värmepaketet med vatten under tryck. bara en liten parentes.. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.