|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är ute och letar efter en 3-serie 99-00 och tänkte be om lite synpunkter vad gäller val av modell/motor. Har hört mycket positivt om 118-hk motorn i 318i men är även intresserad av 320i med 150 hk. Prismässigt skiljer det knappt något alls mellan dessa båda modeller så egentligen handlar det mer om känslan. En 6:a är ju alltid en 6:a men vad jag förstått så upplevs den motorn som ganska tam..även i jämförelse med 1.9-liters fyran i 318. Någon som har några synpunkter/erfarenheter/råd?? | |
|
Mitt råd är att välja 320 m52 pga motorns underbara karaktär. den är tam precis som du säger, men silkeslen gång, bättre grundvrid och en sjönare sång hade inte fått mig att tveka. Är du ute efter en ren ekonomisk lösning så är de inte mycket att fundera över, 318 är billigare i drift, försäkring osv. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Jag valde 318 före 320:an för jag tyckte motorn var smidigare och kändes piggare. 150 hästarn kändes mera "brummig". Och nu efter snart ett års körande så e jag held nöjd med valet. Även om det inte e nån "racer". Men det e ju inte 320 heller. Så jag kan rekomendera 318. |
|
|
318 har en god firesylindret motor, men en BMW skal jo som kjent ha en sekser. Jeg ville valgt 320 av den grunn, og mest pga lyden. Hvordan er det med verdifallet på 318 jamførd med 320? Men er ikke 1,9-literen egentlig en bedre firesylindret motor enn hva en 2,0-liter er som en sekssylindret motor? Den førstnevnte har fått mye skryt i blader og artikler som jeg har lest, for denne har BMW gjort en god jobb med. Det er vel nettopp derfor den er et mer fornuftig valg enn 2,0 i forhold til økonomi og ytelse. Vektforskjellen mellom 318 og 320 er forholdsvis stor, hvis jeg husker riktig. |
|
|
Provkör, det är det enda jag kan säga. provkör och åter provkör. Det märks att 320 har mer vikt fram, jag tyckte att det var påtagligt. Vridet i de båda motorerna är nästan identiskt, och 318 upplevde jag faktiskt som piggare och tystare. När jag köpte min hade jag faktiskt skrivit på kontrakt på en 320, men innan leverans fick samma handlare, som är en god vän till min far, in en 318 som jag provkörde, och på den tiden var den nästan 20 000 billigare, så priset i kombination med körupplevelsen gjorde att jag tjatade mig till ett byte, så jag åkte hem med en 318 istället. Och det har jag inte ångrat. Som sagt, provkör själv, och gå inte på skitsnacket om att en BMW ska ha en sexa (för det ska den inte, den ska ha en åtta eller en tolva om ekonomin tillåter...), allt är avhängigt av din egen körstil och ekonomi, vill du ha en motor som trivs med varv eller inte etc. Gången i fyran är minst lika len och fin som i minsta sexan, jag kommer ihåg att jag provkörde med just det argumentet i huvudet, och hur jag försökte så märkte jag knappast skillnad. Sen måste man fatta ETT viktigt beslut om man köper en 318, annars kan det bli dyrt. Det är ju nämligen så att om du efter köpet kommer på att det vore kul om bilen såg ut som de sexcylindriga modellerna, och detta är viktigt för dig, då borde du ha köpt vilken sur sexa som helst, om uttrycket tillåts. Det blir nämligen snabbt dyrt att fixa lackade handtag och bakluckelist, dubbla utblås etc etc. Så om du är trygg i dig själv, köp gärna en 318 och var glad, annars köp en 320 och gläd dig åt att det är lätt att få den att se ut som en 328. Det är viktigt att vara ärlig mot sig själv, och jag tycker inte att det är fult att vilja ha en bil som ser ut som nåt annat. (Om jag kunde hitta en billig Skoda som såg ut som en Aston Martin Vanquish skulle jag nog slå till...) Men som sagt, provkör, det finns risk att du blir förvånad. |
|
|
Får tacka alla för era givande synpunkter! Har kört 316, 325 och "nya" 318 med 143hk-motorn...och jag upplevde 316 med 105 hk som riktigt trevlig. 325:an är naturligtvis kraftfullare...men för min del känns det omotiverat med en sådan motor. 318 med 2.0-liters motorn upplevde jag som mycket pigg...men samtidigt är merkostnaden så pass stor att jag i detta fall nog skulle lägga slantarna på en 2.2-liters 320 istället. Risken är, som bekant, att "mycket vill ha mer"...och då spelar det ju inte så stor roll vilken modell man väljer. Köper man en 320 vill man ha en 325:a...kör man 330 längtar men efter ett tag efter en M3:a. Håller med dig Mr Shhh; att köpa en 318 med intentionen att få den att se ut som en 6-cylindrig modell är inte särskilt kostnadseffektivt...särskilt som man kan få en 320 för nästan samma pris...med alla dessa 6cyl-attribut (dubbla utblås, kromade njurar m.m.). För min del handlar det enbart om att hitta en trevlig och körglad BMW med hyfsade ägandekostnader. Har en 320i -99 på gång hos en handlare, tänkte be om en provkörning nu i veckan så att jag får möjlighet att lära känna 150hk-motorn. Bilen är utrustad med steptronic/automat..och det gör mig lite tveksam. Är i första hand ute efter en manuellt växlad bil men å andra sidan kan man ju inte säga så mycket om konceptet förrän man har testat. |
|
| Mr Shhh: Et bra innlegg fra deg. Må bare påpeke at i Norge så skal det være en sekser - en åtter eller tolver koster mer enn det smaker her :) | |
Woodman |
Oppsss....Steptronic/halvautomat den har jag hört mkt negativt om. Köper du den så lär du nog få STORA probs..ett varningens finger. dessutom medverkar ej ½ aut till en god bränsleekonomi. Tror även att den betingar ett något lägre inbytesvärde... Satsa istället på en manuell 5vxl 320 Samt köp PRIVAT varför ge bort 30% av ditt kontantpris till handlaren..? Köp privat och lämna det intressanta objektet till en M-station för en fullständig kontroll innan köp. (Kan ej bli säkrare) |
|
Har provat 316 och 320. 316 gick förvånansvärt bra, mycket tyst och relativt bra vrid. Hittade en 320 till rätt pris, utrustning mm men provkörningen var en stor besvikelse, går tyst och fint men inte särskilt varvvillig. Letar nu 318. Men 318 verkar kosta som en 320, tycker dom borde vara billigare med tanke på skillnaden i nypris. Tycker man borde kunna hitta en -99:a med runt 10.000 mil och hygglig utrustning för runt 120.000:- men det verkar inte vara helt lätt. |
|
|
Woodman: Har du belägg för de du säger om steptronic? att en automat är lite törstigare är en mindre myt. Det är väldigt liten skillnad på snittförbrukningen hos en steptronic i jämförelse med en manuell. Att de skulle vara problem med de lådorna har jag heller aldrig hört talas om. Jag har kört ett otal steptronic e46or och kan konstatera att de är en väldigt trevlig bekanstskap. Personligen föredrar jag manuell dock. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
BjörnB: Håller med om det där att det är lite underligt att 318 och 320 ligger på ungefär samma pris. Möjligen är det väl så att 318 är mer eftertraktad än 320. 318 betraktas väl kanske som ett lite mer ekonomiskt alternativ och är väl lite billigare i försäkring och vänder sig således till en viss typ av kundkrets. En annan typ av köpare vill kanske bestämt ha en sexa men väljer bort 320 till förmån för 325/328/330 och är mindre intresserad av kostnaderna. Har hört många säga att just 320 E46 är svårsåld i jämförelse med de starkare och svagare modellerna (möjligen är 316 också relativt kall på marknaden). |
|
|
Kan mycket väl tänka mig 316 men dom står också ganska högt. Lite lockande att titta åt 328 istället skiljer inte så fantastiskt mycket, räntan är ju rätt låg nu ;) |
|
| det är väl så att 320 med 2,0 är ganska iskall men 2,2:an är ganska ok. Jag kan bara prata av egen erfarenhet när jag köpte min första e46 så fanns bara 318 och 328 varför valet föll på 318 helt enkelt av ekonomiska skäl. När sedan 320 kom med mycket marginell skillnad i prestanda fanns det ingen anledning att byta. När sedan 2,2:an kom var jag helt inne på att byta till denna men valde att vänta in faceliften. När sedan faceliften kom och 318 med 2,0 och valvetronic kom så hamnade jag i samma situation igen: svårt att motivera prisskillnaden med en så marginell prestandaskillnad varför det blev en 318 igen. Det är ju inget fartmonster men trots allt snabbare än 320 fram tom -00. Kort sagt är det säkert svårt att motivera prisskillnaderna på gamla 318 och 320 med prestanda och åkkomfort varför man riktar in sig på en 2,2l 320 som är betydligt piggare. Min svåger har en 2,2l 320 och vi är tämligen överens om att 320:n mest"låter" snabbare och man måste upp i det högre varvtalsregistret för att märka av effektskillnaden, det skiljer ju trots allt bara 5% i vrid | |
|
BjörnB: Har haft samma tanke som du angående 328...prisskillnaden är inte så stor. Möjligen är förekomsten av privatimporterade exemplar större när det gäller 328...den modellen har nog varit mer attraktiv att importera från framförallt Tyskland. Troligen kan detta vara en bidragande orsak till att 328 står ganska lågt i pris... Räntan är låg för tillfället...men ser man till ägandekostnaderna (försäkring, bensin m.m.) är väl en 328 dyrare än t.ex 318. |
|
| Kör själv en 320i, härlig motor med tillräckligt vrid (iallafall enligt plånboken :). Bytte upp mig från ern 316i. Provkörde 318 med valvetronic och den är också pigg, dock tyckte jag att 6:an har bättre vrid vid låga varv. 2.2-liters 6:an har 170hk på min dock. Har inte testat den med 150hk - när tidsmässigt fick den 20hk mer? | |
| Ack! Läste inte alla inlägg - fick svaret på frågan ovan :-) | |
|
Jag valde också mellan 318 och 320, tyckte att den lilla sexan både kändes och lät trevligare. Det blev en 320 som jag är nöjd med, är å andra sidan ingen raceputte heller. Sedan vet jag inte om 320-E46 verkligen är död på marknaden, det var ett jäkla kattrakande innan jag fick tag på min. Kanske olika var man bor. |
|
Marcel |
En BMW utan 6;a känns som att gå med kostym men utan skor. |
|
Åh vad jag är trött på alla dessa visdomsord. Sök på forumet och du skall finna. |
|
| Mr Shhh; Du har nok levd for lenge du .) | |
|
Ja jag har nog det. Hur var det han sa: "Vaer ikke et idag, igår, og noget annet neste år. nei, det du er, vaer fullt og helt, og ikke stykkevis og delt." Om jag hade fått en tia varje gång jag hörde klyschor som "en bmw ska ha en sexa" "ah växellådorna är inget vidare på de där bmw-bilarna" "att köra en Volvo är som att köra en traktor" "att säga nej till bmw är att säga nej till maxtaxan" och andra liknande mantran helt utan verklighetsförankring, så hade jag varit rik. Rikare än vad jag redan är. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.