AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
532

Vilken håller bäst 3,6 eller 3,8?

Jag har då en fråga eftersom jag funderar på att köpa en M5 E34 vilken ska man välja 3,6 eller 3,8 ?Har hört att 3,6àn håller bättre än 3,8àn ?! Eftersom 3,6àn skall vara chipp vänligare!? Ligger det nån sanning i detta?
Samt vad är att föredra en mappning eller en chippning , hur mycket effekt ger det?Och vilka priser rör det sig om?

mvh/Beemer Man
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Skulle oxå vilja veta det... sen så är det väll 6 vxl låda i alla 3.8:er och 5 vxl i alla 3.6... eller har jag fel? och 5 vxl lådan ska väll hålla bättre... av vad jag hört. Och vad jag hört så ska 3.8 hålla lika fint den, enda är att den har vanos och det är lite dyrt om det börjar krångla... men det brukar väll inte krångla om man sköter grejerna...

Jag hade tänkt överladda en M5:a och undrar vilken motor som är bäst utgångobjekt för det... och då tänkte jag ladda på rätt så duktigt så jag får krut nog att göra minst 11 på stippen...

Så jag undrar då vilken motorn som passar bäst för detta...
Zeg :
Endast M5or tillverkade 1995 har 6-växlad låda..

Chipp kostar från ca 1000:- till typ 4 000 :-

/Jimmy
Länk
BMW735IA:Tackar för det!
zeg:6vxl lådorna håller minst lika bra dom men utväxlingen blir ju annnorlunda så du måste byta diffen och så har jag för mej att dom e något längre!? Rätta mej någon om jag har fel! Har också funderat på att överladda en 3,6 eller 3,8 vilken det nu blir=)!Så frågan e ju vilken håller bäst?

mvh/Beemer Man
zeg, din 535 passar utmärkt för överladdning. Alpina överladdade den (B10) så den borde passa fint :-)

BMW M3 *Flight instructions not included*
Det sitter ingen vanos på 3,8
Vad jag har hört så ska M5 3.6l vara det bättre alternativet vid överladdning/trimmning då den bl.a har tjockare gods vid cylinderväggar osv.

Men, som sagt bara vad jag hört...
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Min 535:a kanske är bra att överladda men en M5 motor är bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.