|
|
|
|---|---|
| Vad har ni andra för erfarenhet av servicepricer gällande E39? Jag skall göra "oilservice" och har fått prisuppgiften på 1450:- (märkesverkstad) samt lite billigare från oberoende verkstad. Verkar det rimligt? | |
donner |
Priset varierar tydligen rejält,det priset jag betalade var för en 523i.Jag gav ca:850kr inkl olja+filter+arbete.Detta var 1år sedan men priset har väl inte gått upp så mycket antar jag.Jag bor i GBG så priser på andra orter känner jag naturligtvis inte till.Bor du i närheten så tag kontakt med Göteborgs Bilservice,Där har jag servat mina BMW:ar. |
| Jag har en automat, kan det vara det som fördyrar? | |
|
jag har fått prisuppgift på 1370:- för oljeservice på min bil på märkesverkstad. /Micke 523i -96 |
|
|
Novation i Uppsala skulle ha ca 6500:- för II:a insp. första gången jag ringde, men eftersom jag tyckte det var för mycket så avvaktade jag. Jag gick in på nätet och tog fram alla auktoriserade BMW och ringde runt. Dyrast 6800:- billigast 3700:- (Skövde och Henån, Västerås var oxå ganska billigt 4200:-) Alla hade samma förutsättningar så som oljekvalite. Ringde tillbaka till Novation för att få en förklaring till prisskillnaderna och svaret vart: arbetskostnaderna! Jag sa då att jag åker till Västerås vilket gjorde att han snabbt ändrade sig och priset hamnade på 4000:- prick! Stå på dig och ring runt. Mvh Ingo E39 med 19" |
|
| Det blev till slut en "gammal" märkesverkstad som oljeservar för 1012:- Då häller de Valvoline i motorn. | |
| hm ja jag är glad att jag jobbar som service mekaniker och får gratis olja,för inte vill jag då betala över tusingen för ett jobb jag gör på 10 minuter på lunchen. | |
|
10 minuter? det tar väl 15 minuter för 6,5 liter olja att rinna ur. (Övriga oljekoll i vxl-låda, diff och annat som ingår i oljeservicen hinner man under tiden olja rinner) + att bilen ska in och ut och hissas upp-o-ner blir väl 20 minuter iaf |
|
|
Nej Jocce, jag håller med. Inte kostar motorolja särskilt mycket i inköp, och inte tar det speciellt lång tid eller är särskilt komplicerat att byta. Ett bittert faktum är dock att vi som inte är mekaniker och/eller kan "köpa" stämpel till boken oftast inte har så mycket att välja på... |
|
| Stämpeln i serviceboken har ju sitt värde iallafall.! | |
| Nu han du precis före med inlägget, Urshult! Även om man kan byta olja själv så bör ju stämpeln finnas vid en eventuell försäljning. | |
|
det finns väl en gräns för hur länge det är värt att stämpla serviceboken precis som det finns en gräns för hur länge man betalar helförsäkring. Min bok är iaf stulen så jag oljeservar själv eftersom det är en enkel procedur. I oljeservice ingår lite mer än motorolja och filter, mest kontroller av nivåer för oljor och vätskor. Inget komplicerat. |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag servade min på Novation i Uppsala, (service 2), och de tog över 1000kr+moms för bara oljan! Rån! Oljebytena gör jag själv, (bryr mig inte om stämplarna), och nästa service 1 och 2 kommer jag att ha med mig egen olja som de får byta, (samma som BMW kör med: Castrol CX-någonting 5-30). Någon som vet om det ryms 6,5 l i en 520? Har för mig att jag har läst att det är mindre olja just i 520-motorn. Sist jag bytte sög jag upp oljan, och jag fick inte upp mer än ca 5l. Konstigt! Har hört att verkstäder oftast suger upp oljan=snabbare. Mvh Rolf Black shining beauty |
| Spara kvitton i en parm o for dagbok,det racker i alla fall for mig om jag ska kopa en bil! | |
| Så är det för mig oxå tycker det räcker bra med att det finns kvitton,men vill jag stämpla så kan jag ju göra det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.