AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.007

Hur exakt är tjänstevikten i reg.beviset?

Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Tjejen ska hämta en bil och vi har lite problem att klara vikterna på hennes körkort. Eftersom reservhjul, verktyg, full tank, smörjolja, kylvätska
samt förare (70 kg) ingår i tjänstevikten så kan man ju banta vikten en del genom det, men frågan är hur exakt tjänstevikten är angiven.
Ska du dra släp?
Isåfall räknas totalvikten på bilen och inget annat när du räknar ut hur mycket du får dra,förresten så står det i regbeviset vad man får dra med b-körkort.
3500kg minus totalvikten på bilen = hur mycket du får dra med B-kort,förutsatt att släpet väger mindre än bilen.
(750kg och mindre räknas alltid som lätt släp även om bilen väger 3500kg)
Totalvikten på regbeviset är den som gäller vill man ändra det genom att typ banta vikt måste du typa om bilen.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är tjänstevikten på bilen man räknar med, det är helt rätt. Tjänstevikten är alltid det som står angivet i registreringsbeviset, den kan inte påverkas. Det som ändras om du lastar ur bilen är bruttovikten...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ja
760
JanF
530i-93
För att dra maximalt på B körkort vill du ha så hög tjänstevikt som möjligt och så låg totalvikt som det går på dragbilen.

Det kan du göra t.ex genom att montera i blytackor och typa om bilen för högre tjänstevikt.

Samtidigt så kan du t.ex försvaga bilens fjädrar så att du måste typa ned totalvikten.

Jag har sett en bil man gjort dessa åtgärder på. Nu kör ägaren lagligt enligt alla regler men med ett ruskigt osäkert ekipage trafiksäkerhetsmässigt, vägengenskaperna blir ju lidande.

Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Jag formulerade mig nog lite dåligt där. Problemet gäller alltså inte dragbilen utan bilen hon ska ta på släpet och den bilens tjänstevikt överstiger alltså släpets lastvikt (+110kg). Men eftersom tjänstevikten avser körklart fordon (d.v.s inkl. det jag tidigare räknade upp) så borde "torrvikten" på bilen klara släpets maximala lastvikt. Det är ju förstås under förutsättning att den angivna tjänstevikten i reg.beviset verkligen stämmer.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Dodger> Jag har vägt Audin nån gång på lastbilsvågar, och det verkar stämma riktigt skapligt. Med full tank och mig i bilen väger den ca 50 kg över tjänstevikten. 15 kg är helt mitt fel, resten är 18" och diverse skrot i bilen.

Så utan förare har du ju 70 kg direkt. Reserven och däckbytestingestarna väger också, släng dom i skuffen på dragbilen. Batteriet väger också några kg och är lättdemonterat. Då är du nere i så få kg att jag skulle bli ytterst förvånad om någon trafikpolis ställer till nåt helvete. Kan tillägga att överlastavgiften för ca 1200 kg var runt 2000:-, men det var i en fullstor tradare. Är inte säker på hur dom ser på det på personbilssidan, så därom uttalar jag mig inte.

Jesperado kan nog veta mer om just hur exakt tjänstevikten är angiven, bilprovare och kunnig som han är.

Ett tips är att kolla upp om det finns nån fast lastbilsvåg i närheten, om du vill kontrollera vikten när rubbet är lastat.

Sex på alla fyra, roligast så!
Ja
760
JanF
530i-93
Då är det bara och köra. Tjänstevikt är med förare + full tank. Är tanken tom och föraren inte i bilen så räcker ju bara det.
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
tackar för svaren...
-->Hangaround, ska försöka hålla mig under 1200 kg:s överlast då ;o)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Dodger> Det roligaste är att det är en avgift, ställd på åkeriet. Tack vara att det inte är en bot, är den avdragsgill för en firma :) Jag skulle ha fått 600:- i ordningsbot, men tack vare att jag inte hade lastat containern personligen och att vikten är svårbedömd på bohag slapp jag undan den.

Lycka till med transporten!

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Hangaround >> Fick du böter för att du hade en bruttovikt på 1200kg för mycket?

Jag hade varit och lastat, och vid utvägningen hade jag en bruttovikt på 53,6 ton (treaxlig dragbil plus trailer), dvs 3,6 ton för mycket. Blev senare under dagen stoppad på vågen, men fick inga böter. De vägde däremot inte hela ekipaget utan axel för axel. Kan det ha med saken att göra tro? De nämnde inte ens nåt om att det var för mycket last... och att ssab:s våg är felkalibrerad tvivlar jag på....

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Heinz_Keller> Låg ca 1200 kg över på drivaxeln, på en tvåaxlad FH12 med kärra. Just att det var en bil med inflyttat drag, och kärra gör ju det där med överlass svårbedömt, kärran lägger ju lätt över lite vikt på bilen om den inte är helt jämnlastad.

Polisen högg direkt på det. Överlasset märktes i bromsprovaren, hade det inte vart för den hade dom inte vägt ekipaget. Att åkaren fick betala avgift stör mig inte det minsta, vid samma kontroll upptäcktes endel brister som fick mig att sluta där.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Hanaground >> Då hade jag haft tur när jag lastade och fått lasten precis på N-värdet :-)
Å andra sidan körde de aldrig en bromsprovare, utan de hade en liten manick som mätte temperaturen på däcken för att kontrollera att bromsarna fungerade.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tjänstevikten är avrundad uppåt till hela tiotal kilo, maximal avvikelse är alltså 9 kilo!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Tack för det Jesperado. Jag var lite fundersam eftersom tjänstevikten alltid är angiven i jämnt tiotal kilo, men det förklarade ju saken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.