AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
551

Studsande 540 vid kallstart?!

Sl
38
Sladde
540i, 97
Har ett problem som kanske är helt normalt ? Har bara inte tänkt på det tidigare.... När jag startar min bil efter att den har blivit kall så känns det som om bilen studsar fram. Nästan som om däcken är äggformade. Motorn går jämt men det känns som om den rycker fram på gatan. Symptomen försvinner efter ca 2-3 minuter när motorn har blivit varm. Kan inte tänka mig att det kommer från däcken för jag har svårt att tänka mig att de skulle få "sulor" efter bara tre fyra timmars stillestånd.

Sladde
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja ställer man från sig bilen med "varma däck" så är det inte ovanligt att det blir plattor ganska fort Det ´beror lite på olika däckstyper, profiler,däckstryck osv. jag kan säga att jag har det problemet om jag ställer in bilen i garaget med varma däck, så visst känns det av den första kilometern, när de stått still ett tag, vet inte om tre fyra timmar men ett halvt dygn så är det så.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Är det inte kallstartsprogrammet som gör att bilen känns "hoppig". Min är likadan de första kilometrarna när den kallstartas.

"Snälla! Bromsa!"
Sl
38
Sladde
540i, 97
Ja. det känns mer som att det kommer från motorn än från däcken. Vad är det för kallstartsprogram? Jag var nästan rädd att motorn inte hade fått olja eller något i stil med det. Den hackar sig fram helt enkelt den första kilometern.

Sladde
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det är ett program som ser till att katalysatorn blir varm så fort som möjligt. Det yttrar sig genom att bilen ligger kvar på de låga växlarna längre än vanligt. Det känns lite som om typ ngn står och håller i bilen.

"Snälla! Bromsa!"
Jag har aldrig varit med om det där med däckena... tycker det låter helt otroligt...
Sl
38
Sladde
540i, 97
Men du s 328R, så är det. Står bilen mer än en vecka på samma ställe så får du "sulor" på däcken. Å andra sidan så kanske du inte har haft tillräckligt breda/stora däck.... Tack Kävlingepågen för ditt svar (min bil är dock manuell så det kanske finns något motsvarande system till den).

Sladde
Själv upplever jag samma lite virerande från däcken under de första minuterna då jag kör bilen varje dag både på morgonen och på kvällen efter jobbet.
Sladde: om den står en vecka då kan jag tänka mig det... men jag fattade som han åkte varje dag... och det har viju fått svar på att han gör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.