AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.389

byte av hardyskivan...

Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Hej,ska byta hardyskivan(tror den heter så)gummit som sitter mellan växellådan och kardanaxeln,något att tänka på,ev tips. Tacksam för svar
Woodman
Ta digitalfoto för att komma ihåg hur bultarna sitter placerade samt åt vilket håll de sitter.
Hardyskivan får ej spänna (böja sig) efter monteringen då blir det obalans dessutom måste den momentdras Nm.
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
menar du att jag behöver en momentnyckel?
Woodman
Yes...dessutom har hardyskivan riktningspilar som skall peka mot flänsen, innan du demonterar den skall du märka upp hur den satt monterad så att samma bulthål i stången kommer tillbaka på samma ställe i vxl-lådans anslutning.
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
verkar vara mycket komplicerad,hur ska jag veta hur mycket ska jag spänna?
Woodman
Försök med ca: 60Nm...drages med fördel korsvis.
Kolla efter monteringen i från sidan av hardyskivan så att den ej
böjer/skevar sig svagt där bultarna går igenom.
Behöver man inte även ett slags vattenpass för o kolla så rören om båda sidor "hardyn" sitter i linje....Eller???
Woodman
Den var bra.....he he.
CS
79
CSi
320A -78
Byt ut alla bultar och muttrar också. Använd endast orginal högvärdiga stålbultar och självhämmande (heter de så) muttrar. Dra inte på bultskallen utan på muttern.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Såhär gjorde jag när jag bytte hardyskiva:
först och främst så hissade jag upp bilen så att jag fick
rum att arbeta, skruvade sedan bort ev. skyddsplåt som ligger
ivägen för kardan/avgassystemet, demonterade av avgassystmet
ifrån grenröret och bakåt, för att inte dra av pinbultarna som jag råkade göra på grenröret så värm upp det med gas.

om en gas finns att tillgå så dränk dem i rostlösare, låt stå en stund...

glöm inte att koppla ur lambdasondkontakten när du plockar ner
avgassystemet, och var försiktig så att du inte stöter till katalysatorerna.

för att kunna demontera bort hardyskivan så börja med att skruva
bort bultarna runt den. sedan så skruvar du bort "centreringstaget" som håller kardanaxeln längre bort.

denna märks först upp med en spritpenna vid sitt fäste, som du kommer att se att den kan förflytta sig i längsgående led.

detta kommer att räcka precis för att få ut centeringsaxeln ifrån kardan, som går in i växellådan. kolla på pilarna på den nya hardyskivan, lite osäker, men kontrollera med en gamla hur den satt, om det är möjligt att se vill säga.

som ovanstånde svar, bultarna dras med fördel korsvis.

lycka till, så svårt är det inte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.