AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
684

Missljud (M3 -97)

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Min ljuddämpare var lös, så jag trodde att det var den som lät; ett "klingande" ljud vid lyft av kopplingen. Jag tänkte att motorn rör sig lite vid denna manöver och därmed avgassystemet - men nu är systemet fixerat, och det låter fortfarande!
Vanosproblemen verkar beskrivas som ett "rasslande" här på forumen, så det tror (hoppas) jag det inte är.
De två andra alternativen jag kan tänka mig är kamkedja alt. koppling (?).
Finns det några ljuddexperter här?... (Bilen har gått 11000 mil.)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag vet att ett fäste som höll fast avgaset precis innnan katten (bakifrån sett) gjorde ett mycket otrevligt nästan mekaniskt klingande ljud (som att dra en metallkedja efter bilen ungefär) Blev också mycket konfunderad, uppenbarade sig bäst när man segdrog bilen tycket jag. Byte av detta fästet som satt löst gjorde att oljudet försvann.

Låter som att du redan bytt detta men kolla en extra gång på allt som håller fast avgassystemet. Tyckte nämnligen att ljudet kom för mig under bilen och inte från motorn.
Visa användare
3.753
Sani
acey; var på Wölkes (auktoriserad) i morse och lät dom lyssna på detta. Dom trodde att det var det inre röret i avgassystemet som skramlade, en lösning är att svetsa ihop dom; enl mekanikern.
Jag överväger dock att byta till ett helt nytt system nästa år, så jag tror nog inte det är värt att pröjsa över en tusing för att rätta till det här skönhetsfelet...
Tack för tipset, dock.
Sani: Jag har ju själv funderat på detta som du vet och det är inte Vanos, det vet jag. Ljudet kommer ju från ett ställe mitt under bilen om jag inte har fel.

Hade som du vet en teori om plåtarna som skyddar katten men det har du kollat att det inte är, eller? Ska jag vara ärlig så är det ju inte superstörande då det inte är varje gång man släpper kopplingen, eller hur?
Visa användare
3.753
Sani
...[pinsamt]..tänkte inte på att be dom kolla det när jag ändå var under bilen...återkommer! Och nej, det är ju bara ett litet skönhetsfel mitt i all idyllen...
Visa användare
3.753
Sani
Suck, får lyfta upp denna tråden igen. Missljudet kvarstår, oförminskat, trots att jag nu haft inne bilen på Wölkes 2 ggr (och betalat ett par tusen..).

Det luriga är att detta mest hörs när bilen är kall, så vid det laget jag kommer till verkstaden är det svårt att demonstrera detta, med följden av att det blir tämligen pinsamt & dom ifrågasätter ens bilkunskaper...

Börjar fundera i andra banor, typ koppling? Ngn som kan sådant här?
Skall in med bilen en tredje gång nu på måndag em, så skall de titta på den på tisdag morgon - ljudet skall väck, no matter what!

___
BMW CS #5221
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.