AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
634

är alla politiker bilhatare?

fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Länk

ska man börja köra elbil snarast för att vänja sig vid prestandan eller???

Frazze
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Låt oss hoppas att bondeförbundet tillsammans med miljöfascisterna åker ur riksdagen illa kvikt innan deras tokerier blir verklighet!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
mm... ibland undrar man vad de tänker med. Undra om det är någon som har tänkt sig hur det skulle bli med den tunga trafiken. Skulle gärna vilja se en eldriven fullastad långtradare i en tung backe, mitt i natten i -25 grader. skrattretande. Eller en formel1 bil vars avgaser består av vatten... muahahahha!

tur att man inte lade sin röst på dem iallafall...
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
den enda gas som duger till BMW är väl NOS och inget annat.....

Frazze
Jag tycker att det kan vara en bra idé, om tillverkarna börjar bygga ordentliga bilar som går att köra på sprit istället. Det funkar ju i stort sett lika bra, men ingen elbil tack! Fast man kan ju undra hur hårt de skulle börja straffbeskatta bensin och diesel efter att ett sånt nybilsförbud införts.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ofta tycker jag politiker är fruktansvärt osympatiska! Noll intresse för bilar och sport. Det är nästan genomgående så.

Jag tycker det är bra! Tänk att glida i en BMW med 4 st 360hk el-motorer som driver direkt på varje hjul!
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
hmmm.... en elmotor låter väl inte som en råmande sexa eller en brutal V8?
halva nöjet är ju ljudet, tjusningen och allt vad en riktig förbränningsmotor innebär?... eller har jag fel?

Frazze
bo
282
bobbby
320i -91
Helt rätt. Man måste höra motorljudet också.
Vad blir det för ljud i en elbil?? Inget och då hör inte en ändå att man kommer ju :)))

Bobby
Elmotorer har många fördelar jämfört med ottomotorn. Jämför till exempel verkningsgrad... Schysst med en kraftutveckling som är sådan att ingen växellåda behövs. Dessutom borde driftsekonomin bli mycket tilltalande. Inga servicar med dyra filter, oljor och tändstift. När motorn krångla är det bara att, med några enkla handgrepp byta den mot en annan.

Jag tror dock inte på elmotorn av många skäl. Ottomotorn kommer finnas kvar länge än fast med nya drivmedel.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Cartbilarna körs ju på sprit så vitt jag vet.
Vad är problemet?
Lite större tank för att få samma prestanda?

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Det största problemet verkar vara att staten gjort sig beroende av bensinskatten. Skulle det komma ett alternativt bränsle som gav 0% farliga utsläpp så skulle den garanterat skattas lika hårt som bensin och diesel så fort majoriteten gått över till det nya bränslet.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
En mycket intressant övning vore om landets alla bensin- och dieseldrivna fordon, förutom kollektivtrafiken, under en dag parkerades. Alla vardagliga sysslor skulle dock försöka bedrivas ändå. Jag kan garantera att ett större kaos är nog svårt att uppbringa. Inte ett enda företag skulle fungera på grund av uteblivna leveranser och personal som omöjligtvis kan ta sig till jobbet.

Det verkar som om politiker inte inser att bilar inte enbart används som ett nöjesmedel eller på grund av att man inte orkar åka kollektivt. En del människor bor på ett sådant sätt att kollektiva resor omöjliggörs. Det verkar inte heller som politiker inte inser att Sveriges ekonomi är beroende av fungerande transporter, och då speciellt de tunga.

Nej, en protest i form av att parkera alla fordon vore ett sätt att visa hur viktig bilen är för en fungerande infrastruktur. Det skulle säkerligen bli en mycket lugn och dag med ren luft i storstäderna men jag vågar lova att inte mycket skulle produceras.

bjoerck: Det har väl helt oavhängigt om fordon går på bensin, el eller sprit? Bara leveranser kommer fram etc så kvittar det ju på vilket bränsle bilen drivs med! Ta bara Kalifornien, det var också folk som hävdade att ekonomin skulle rasa om man införde de hårdare miljöreglerna. Men så blev icke fallet. Visst är det cool att ha fett motorljud, men det kan man få med sprit. Tycker det är tråkigt med alla dessa bakåtsträvare och nej-sägare! Är ni vänstervridna allihop eller? =)))

/Rickard
Om Du läser ovan så ser Du att jag inte är avigt inställd till nya drivmedel. Däremot finns det inga lyckade lösningar ännu som kan ersätta bensin och diesel fullt ut. Det funkar i små volymer med alternativa bränslen men inte i de enorma kvantiteter som faktiskt behövs.

Problemet med el, sprit, vätgas och alla andra varianter är att de måste framställas. För detta krävs energi och pengar. Tyvärr krävs det för mycket energi och pengar för att framställa de alternativa varianterna som finns idag.

De flesta politiska partier verkar inte förstå att energiproblemen är en lång kedja av olika tranformationer. För att driva alla bilar på el måste el produceras med hjälp av energiomvandling. Hur detta ska gå till när vi snart inte får använda kärnkraft, kolkraft eller vattenkraft i Sverige är för mig en gåta.

I de allra flesta avseenden är bensin helt oslagbar. Tyvärr.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.